Exklusivt

Skribent

Jonatan Blomberg

3 oktober 2024 | 19:30

Stort eftersnack: Sista "Maktens ringar" bjuder på stora avslöjanden och one-take-scen

MovieZine snackar i detalj med "Maktens ringar"-regissören Charlotte Brändström om flera av säsongsfinalens viktigaste scener.
Spoilervarning om du inte har sett finalavsnittet ur nya "Maktens ringar"-säsongen.
 
"Maktens ringar" är slut för den här gången! Den nya säsongen har utan tvekan tagits emot som en klar förbättring i jämförelse med hur snacket gick kring den första. Även fast det givetvis fanns många tittare som gillade serien redan då. Prime Video har länge sagt att man har planer för fem säsonger av "Maktens ringar", men man har inte officiellt bekräftat att arbetet på den tredje säsongen faktiskt är på gång. Det återstår med andra ord att se hur länge till vi får vänta på fortsättningen!

I veckans finalavsnitt så avslöjades slutligen vem "Främlingen" är, vilket visade sig vara en tidig version av Gandalf. Något många redan hade listat ut, men som möjligtvis inte kommer uppskattas av vissa Tolkienfans som tycker att den populära trollkarlen introduceras under helt fel tidsperiod. Vi fick dessutom se den efterlängtade balrogen, som det teasades om redan under säsongsfinalen av den första säsongen. Men det blev även flera sammandrabbningar mellan Sauron och olika andra rollfigurer vi fått följa under säsongen, först ett med Celebrimbor, sedan ett kort med Adar och ett avsevärt längre med Galadriel.
 
MovieZine träffade den svenska "Maktens ringar"-regissören Charlotte Brändström - som regisserat säsongsfinalen (och tre avsnitt till under säsongen) - för ett långt eftersnack kring finalens viktigaste delar. Och givetvis även om hur man tänkte kring att introducera Gandalf redan nu i seriens handling: 
 
 
Large a0df8246a43f3a3562aef3d360183291 lotr s2 ut 230321 00144 r2 3000Peter Mullan som kung Durin III i säsongsfinalen. 
 
Vi börjar från början. Hur förberedde ni er inför Balrog-scenen, som det ju även hintades om i slutet av den första säsongen?
 
- Det var en tuff scen att förbereda eftersom det behövdes en hel del VFX-klipp där.  Vi hade ju tyvärr inte någon riktig balrog att spela in.
 
Synd!
 
- Haha, ja! Men vi kunde göra mycket med ljussättningen. Sedan var det egentligen mestadels våra snack med skådespelarna om hur de skulle reagera och röra sig samt hur stor den skulle vara och den typen av grejer. Och vi var på en ganska liten inspelningsplats för den scenen, så det var inte helt lätt att spela in där. Men det behövde vara lite trångt, för jag ville ju att det skulle kännas som att de nästan satt fast där inne. 
 
- Det var väldigt spännande att spela in, men det ser ju ännu mer spännande ut nu efteråt. Det som kändes mest viktigt där var ju att kungen tar av sig ringen och låter Durin IV ta över - och hur mycket han faktiskt älskade sin son.
 
Jag gillade även när kungen sade att han inte alls hade fejklyft på handen när han hade kört armbrytning med sin son. Utan att det var Durin IV som hade blivit lite starkare varje gång, vilket ju visade på att han faktiskt hörde allt som sades när han hade ringen på sig innan. Det var en väldigt rörande scen tyckte jag.
 
- Det fanns många rörande delar där ja. Precis som med Elrond på slagfältet i slutet av det sjunde avsnittet. Jag försöker att inte klippa fram och tillbaka allt för mycket när vi har den typen av scener, utan jag vill kunna stanna med rollfigurerna så länge som möjligt då. 
 

"Stora krigsscener som är filmade i en tagning"

 
Benjamin Walker och Robert Aramayo som Gil-galad och Elrond i säsongsfinalen.
 
Du spelar in en lång och ambitiös one-take i det sista avsnittet också som jag gillade väldigt mycket. 
 
- Ja, den var faktiskt med i manuset! Jag har alltid velat göra en sån. Idén fick vi faktiskt när vi kollade igenom ett gäng krigsfilmer i förberedelserna inför det sjunde och åttonde avsnittet. Stora krigsfilmer, eftersom vi ville hitta stilen för den här säsongen. Vi tittade bland annat på "Rädda menige Ryan" och "The Northman".
 
- Och i "The Northman" så finns det många stora krigsscener som är filmade i en tagning och det tyckte vi var väldigt coolt. Så när Patrick [McKall, medskaparen av serien] skrev om manuset, så lade han till att vi skulle ha en one-take där. 
 
- Den filmade jag faktiskt på bara två timmar. Vi var tvungna att repa den i en vecka och få ihop allting. När jag kom till inspelningsplatsen den dagen så hade jag bara den scenen att spela in, men det var ju en ganska lång scen att göra på en dag. Och den gjorde vi fyra tagningar på och det tog bara två timmar.
 
Det var riktigt effektivt ändå! 
 
- Ja, det var effektivt. Jag tycker om den scenen väldigt mycket. Jag tyckte den var intressant. Och jag ville ju kliva upp på taket där och sen att vi hoppar ner och håller igång, det var jättekul. 
 
Jag är ju ett stort fan av "1917" också, så den förde tankarna dit lite också. 
 
- Ja! Jag beundrar den filmen jättemycket.
 

"Håller oss så nära Tolkien som vi kan"

 
Markella Kavenagh och Daniel Weyman som Nori och Gandalf i säsongsfinalen. 
 
Sedan har vi ju det här avslöjandet av namnet på trollkarlen framåt slutet av avsnittet också. Det är alltså "Grand-Elf" eller Gandalf, som vi har fått följa under de här två säsongerna. Jag vet att Daniel Weyman inte visste om vem han spelade själv fram tills han fick läsa manuset för det avsnittet, hur länge har du vetat om det?
 
- Jag visste från början av den här säsongen att det var så vi skulle avsluta det i slutet av finalen. Och att det givetvis behövde hållas väldigt hemligt fram tills dess. Många av oss hade väl redan gissat oss fram till det, men man visste ju inte helt säkert fram tills dess. Vad tyckte du själv om avslöjandet?
 
Jag gillade hur ni gjorde det! Men jag bör kanske tillägga att jag inte är någon Tolkienexpert alls själv. Det gör mig med andra ord inte ett dugg upprörd om något "görs fel". Men från andra experter av det slaget har det ju lyfts fram att Gandalf inte kom till Midgård på det sättet och under en annan tidsålder och så vidare. Så med tanke på att jag hade hört den typen av argument innan, så gissar jag att det är sånt ni hade hört också. Pratade ni något mellan er kring detta inför avslöjandet?
 
- Vi behövde böja lite på tidslinjerna. Nu var det ju inte jag som skrev det, men våra showrunners var tvungna att göra det. För det var omöjligt att helt respektera original-tidslinjerna från böckerna. Det var ju inte heller en bok-bok om den andra tidsåldern, utan vi fick "Sagor från Midgård" och "Silmarillion" som beskriver flera olika ögonblick ur historien i böckerna.
 
- Jag känner ändå att man får låta sig själv sugas in i serien. När man försöker adaptera något så försöker man alltid att hålla sig trogen känslan och temat, men man behöver alltid göra vissa egna adaptioner. För alla ser saker på olika sätt. Jag menar, om folk går och handlar så kommer inte alla att sträcka sig efter den röda jackan. Man kommer handla olika grejer. För vi alla ser på saker på olika sätt. 
 
- Skaparna ser på det på ett sätt när man skriver, jag förändrar det ytterligare medan jag spelar in allt och sedan görs det om en ytterligare gång under klippningen efteråt. Men enligt min egen åsikt, vilket kan skilja sig åt från vissa av fansens åsikter, så håller vi oss så nära Tolkien som vi kan.
 
- Vi behöver samtidigt komma ihåg att det här är en stor produktion. Och vissa som är med och gör den kanske aldrig ens har läst böckerna eller sett Peter Jacksons filmer. Så vi vill ju göra något som känns möjligt för den typen av tittare också. Det en hel del arbete som ligger bakom och det är svårt att göra alla nöjda efteråt. Folk har ju väldigt olika smak också, där vissa scener kommer fungera för några men inte för andra. 
 

"Nu förbereder vi oss alla för det allra största slaget."

 
Morfydd Clarke och Charlie Vickers som Galadriel och Sauron i säsongsfinalen. 
 
Nu spelade du ju bara in en av scenerna med Tom Bombadil, den när Gandalf avslöjas, men jag gillade vad vi fick från honom här i serien också. 
 
- Jag tyckte Daniel var så bra i den scenen också. Sättet han rör sig på och hur förvånad han verkar. Vi har även den här scenen mellan Sauron och Galadriel i det åttonde avsnittet. De har ju inte sett varandra på hela säsongen innan det. Hon blir lite försvagad när hon ser honom. 
 
Han byter ju till och med form till Halbrand, för att förvirra henne extra mycket. Stämmer det att det är Vattnadal som vi får se där precis i slutet med alverna?
 
- Ja, eller de är i alla fall på väg dit. Man är inte där än utan har stannat på vägen, eftersom hon var så skadad och väntar på att hon ska tillfriskna. Sedan hade man ju också valet att ge sig ut i krig på nytt eller inte. Och valet är givetvis att stanna och slåss i framtiden. Nu förbereder vi oss alla för det allra största slaget.
 
Sättet vi ser Sauron dödas på i det första avsnittet av ett gäng orcher medan Adar står och tittar på, är precis det motsatta vi får se när Adar går sitt öde till mötes i finalen. Fanns sättet det skulle spelas in på med i manus eller var det något som kom från dig?
 
- Scenen var med i manus, men att det skulle filmas på det sättet bestämde ju jag. Det är mycket som är med i manus, men jag brukar alltid säga till våra showrunners att de får säga till mig vad det är man vill ha - så hittar jag på vilket sätt jag kan göra det på. Och i det här fallet var det väldigt viktigt för mig att få just den scenen att bli så lik som möjligt den scenen vi får i det första avsnittet. För det är ju en hämnd egentligen.
 
Charlotte Brändström under premiärvisningen av den andra säsongens finalavsnitt.
 
Om du skulle få frågan om att återvända och regissera fler avsnitt i någon av de kommande säsongerna av "Maktens ringar". Är det ett enkelt ja, eller en tuff fundering kring om det är värt att hoppa ombord på det här stora projektet igen?

- Ett enkelt ja! 
 
| 3 oktober 2024 19:30 |