Inför Oscarsgalan: Ladda ner MovieZines röstkort här!
I år är det 80 år sedan Academy Awards började dela ut Oscarsstatyetter i kategorin "Bästa sång". I listan över vinnare hittar vi en rad genrer, flera talangfulla textförfattare och kompositörer och framförallt: många älskade låtar. Här är de 15 bästa.
The Way You Look Tonight ("Dansen går", 1936)
När priset för Bästa sån" delades ut för tredje gången fick låtskrivarna Jerome Kern (musik) och Dorothy Fields (text) ta emot en varsin statyett. Tillsammans står de för en av de tidernas vackraste kärlekslåtar: "The way you look tonight". Låten har spelats in i otaliga versioner genom åren, men dök för första gången upp i filmen "Dansen går". Då framförd av Fred Astaire, för Ginger Rogers.
Over The Rainbow ("Trollkarlen från Oz", 1939)
Det är en av musikhistoriens mest välkända stycken, helt enkelt för att det är en av de mest storslagna låtar som någonsin har skrivits. Den utomordentligt begåvade låtskrivaren E.Y. "Yip" Harburg (som senare svartlistades under McCarthy-eran) står för den vackra texten, som slår an hos varenda människa vars bröst hyser drömmar och ett slående hjärta. En ung Judy Garland står för det rörande framträdandet i "Trollkarlen från Oz". Harold Arlen har skrivit musiken.
When You Wish Upon a Star ("Pinocchio", 1940)
I Sverige har avslutningsscenen i "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul" - den där Benjamin Syrsa, i ljuset av ett stearinljus, sjunger "Ser du stjärnan i det blå" - blivit en tv-klassiker. 1940 vann det amerikanska originalet, "When you wish upon a star", en oscar för bästa låt. Ned Washington har skrivit texten, och Leigh Harline har skapat musiken. I "Pinocchio" framför Cliff Edwards låten, som syrsan Jiminy.
White Christmas ("Värdshuset Fritiden" 1942)
"Jag har just skrivit den bästa låten någonsin", ska låtskrivaren Irving Berlin ha utbristit när han bad sin sekreterare skriva ner texten och noterna till "White Christmas". Många skulle nog vara beredda att hålla med honom. Idag har låten spelats in i över 500 versioner och har, enligt Guinnews rekordbok, sålt i minst 50 miljoner exemplar. Debut gjorde den i julfilmen "Värdshuset Fritiden", där den framfördes av Bing Crosby.
Baby It's Cold Outside ("Neptuns dotter", 1949)
En annan julklassiker, "Baby it's cold outside", dyker för första gången upp i filmen "Neptuns dotter", där den framförs i två olika versioner - en med Ricardo Montalbán och Esther Williams, och en framförd av Red Skelton och Betty Garrett. Låtskrivaren Frank Loesser fick ta emot en statyett för den charmiga duetten.
Mona Lisa ("Revansch!", 1950)
Filmen "Revansch!" ("Captain Carey, U.S.A.") är det väl ingen som minns idag, men låten "Mona Lisa" från dess soundtrack lever vidare som en av Nat King Coles mest omtyckta låtar. Den spenderade 8 veckor som etta på Billboards singellista samma år som den belönades med en Oscar. 1992 valdes den in i Grammy Hall of fame. Låten är skriven av Ray Evans och Jay Livingstone.
Moon River ("Frukost på Tiffany's", 1961)
Låtskrivarna Henry Mancini och Johnny Mercer skräddarsydde låten "Moon river" efter Audrey Hepburns begränsade sångtalang, så att hon skulle kunna framföra den i "Frukost på Tiffany's". Det må ha varit skådespelerskan som introducerade publiken för låten, men det var artisten Andy Williams framträdande med den under 1962 års Oscarsgala som gjorde den så populär som den blev.
Den brittiske sångaren Matt Monro fick sitt livs hit när hans manager, Don Black, frågade honom om han ville spela in en låt till soundtracket till filmen "Född fri - Lejonet Elsa". Black hade skrivit texten till låten, "Born free", och övertalat kompositören John Barry att låta Monro spela in den mäktiga frihetshymnen. Filmens producenter ansåg emellertid inte sången vara kommersiellt gångbar, och plockade bort den inför premiären. Efter att Black legat på för att få tillbaka låten, lades den till slut över eftertexterna. Tur var väl det, för det gav filmen en oscar för "Bästa sång".
Raindrops Keep Falling On My Head ("Butch Cassidy och Sundance Kid", 1969)
"Raindrops keep falling on my head" (framförd av B.J. Thomas) klär med all sin charm "Butch Cassidy och Sundance Kid"-scenen där Butch (Paul Newman) skjutsar Etta (Katharine Ross) på styret till sin nya cykel. Självklart tog Burt Bacharach och Hal Davids alldeles oemotståndliga låt hem oscarn det här året.
Theme from "Shaft" (1971)
Blaxploitationgenrens lågbudgetfilmer var de första att använda sig av soul och funk i sina soundtrack. Tunga basgångar, funkiga beats och svajiga wah wah-gitarrer genomsyrade hela genren, och hjälpte ofta till att göra reklam för filmerna. (Inför premiären av "Sweet Sweetback's baadasssss song" spenderade Melvin Van Peebles en liten del av sin PR-budget på provokativa annonser, resten lade han på att låta Earth, wind and fire släppa ett soundtrack före filmens premiär.) Till skillnad från den soul och funk som spelades på radio var musiken som artister som Curtis Mayfield och Bobby Womack utvecklade mer orkesterlik och använde sig av, för genrerna, icke-typiska instrument som flöjt och fiol. 1972 blev Hayes tredje afrikan-amerikan någonsin att vinna en oscar när han mottog Bästa sång-statyetten för "Theme from Shaft" - från filmen "Shaft". Den slickaste introlåten genom tiderna.
Up Where We Belong ("En officer och en gentleman", 1982)
Det finns en tid och en plats för det mesta. För Joe Cocker och Jennifer Warnes gemensamma powerballad "Up where we belong" (skriven av Jack Nitzsche, Buffy Sainte-Marie och Will Jennings) var tiden 1982 och platsen "En officer och en gentleman"-scenen där Zach iklädd sin vita marinsoldatuniform kliver in på Lauras arbetsplats, lyfter upp henne från fabriksgolvet och bär henne med sig. Idag får kaka på kaka-kombos av det här slaget gärna en aura av ironi över sig. Det blir helt enkelt för mycket kärlek, för mycket power, för mycket 80-tal. Men då, när det begav sig, var det (enligt mamma och pappas utsago) "gåshudsframkallande". Pappa tillägger också att när han och mamma såg filmen på bio hånglade de "tills man inte längre kunde känna vems tunga som var vems".
Can You Feel The Love Tonight ("Lejonkungen", 1994)
När textförfattaren Tim Rice anlitades för att skriva låtarna till "Lejonkungen" föreslog han för Disney att Elton John skulle komponera musiken. Hans önskan var ett ultrapopigt soundtrack med kraftfulla låtar som barnen skulle tycka om, men som också skulle få de äldre biobesökarna att njuta och gripas. Visionen förverkligades. Rice och John skrev fem originallåtar till filmen. Två av dem, "Hakuna matata" och "Circle of life" var också nominerade under 1994 års oscarsgala, men i slutändan blev det den storslagna "Can you feel the love tonight" (som framförs av Elton John under sluttexterna) som belönades.
My Heart Will Go On ("Titanic", 1997)
Melodislingan till "My heart will go on" är utplacerad här och där i storfilmen "Titanic" tills låten till slut briserar i sin fulla kraft, med Celine Dions röst, i eftertexterna - där den tvingar tittarna till än mer gråt. Det sägs att regissören James Cameron först var tveksam till att låta den forna Eurovision-vinnaren stå för ledmotivet. Tur att han kom på bättre tankar. Förutom att den blev 90-talets största kärleksballad rodde "My heart will go on" också hem Titanics 11:e oscarsstatyett. Låtens text är skriven av Will Jennings (som ju också skrev "Up where we belong"). Musiken är komponerad av James Horner.
Lose Yourself ("8 Mile", 2002)
Med den smått självbiografiska filmen "8 mile" visade Eminem en ny sida av sig själv för den breda publiken. I ledmotivet "Lose yourself" finns inga spår av den jönsiga Slim Shady. Istället är det en låt som utan skämt och sarkasmer berättar en rak och ärlig uppväxthistoria och som på ett övertygande sätt predikar att man måste ta de få chanser som ges här i livet. Låten, vars första vers summerar stora delar av filmens handling, skrev rapparen under filmens inspelningspauser. Också inspelningen skedde på inspelningsplatsen, med hjälp av en porta-studio och samarbetspartnern Jeff Bass. 2002 blev "Lose yourself" den första raplåten någonsin att vinna en oscar.
Falling Slowly ("Once", 2007)
Indiefolkrocken flyter som en stilla ström genom det romantiska musikaldramat "Once". Kärleksduetten "Falling slowly" är filmens främsta nummer. Låten skrevs av Glen Hansard och Markéta Irglová under inspelningarna av "Once", och filmens regissör och manusförfattare John Carney fick sedan bearbeta handlingen runt låten för att få den att passa in. I filmen framförs den i en musikaffär av Hansard och Irglová, som också spelar filmens huvudkaraktärer.
En komplett spellista med alla Oscarsvinnande låtar, hittar du här på Spotify!
Vilka Oscarsvinnande sånger gillar ni bäst? Kommentera nedan.