2023 blev ännu ett tufft år för filmbranschen. Hollywoods manusförfattare och skådespelare gick ut i en långvarig strejk. Flera storfilmer floppade tungt och oförklarligt. Även de största filmbolagen och streamingjättarna hade det kämpigt.
Samtidigt tyder det om något på ett filmår som präglats av förnyelse - och kanske början på en spännande ny era. För vem kunde ana att årets mest inkomstbringande filmer skulle handla om leksaker och spel vi minns från barndomen? Eller att "Barbie" och "Oppenheimer" skulle bli sommarens mest omtalade must-see-titlar?
Om det gångna filmåret har lärt oss något så är det att inte ta något för givet. Filmvärlden står inför en nödvändig förändring, och så länge bra filmer fortsätter hitta ut på bio är vi nöjda.
För detta blev också ett riktigt kul, actionpackat, starkt emotionellt och läskigt bra år. Det märks inte minst på MovieZine-redaktionens lista över de bästa filmerna från 2023.
Till listan bidrog Charlotte Brange, Annika Andersson, Lucas Mass, Fredrik Adolvsson, Jonna Vanhatalo, Viktor Eriksson, Alexander Svensson, Andreas Samuelson, Nader Ryan Pahlevani, Daniel Berglund, Mattias Blomberg och Alexander Kardelo.
15. Höstlöv som faller (Aki Kaurismäki)
81 minuter. Mer behövs inte för att berätta en berörande, men också extremt underhållande mänsklig historia. 81 minuter är exakt rätt antal minuter, för att i det lilla skapa ett stort och känslomässigt mäktigt mästerverk. (Jonna Vanhatalo)
14. Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (Christopher McQuarrie)
Filmen vår recensent Lucas Mass beskrev som årets bästa actionfilm. "Dead Reckoning Part One" nådde inte upp till biografernas förväntningar, vilket är synd men förhoppningsvis hittar den sin publik i vardagsrummen. Förutom de feta actionscenerna finns en story som inte lider av att vara uppdelad i två delar. Eller som Lucas skrev: "Det känns inte som att McQuarries film slutar halvvägs genom storyn. För det mesta fungerar det här som en självstående film och den tredje akten är den starkaste och mest spännande finalen serien någonsin har haft."
13. The Whale (Darren Aronofsky)
"Starkt och oerhört gripande" skrev Jonna Vanhatalo efter världspremiären i Venedig 2022. Under våren fick även svensk biopublik ta del av Darren Aronofskys kammarspel till drama, med en fullkomligt lysande Brendan Fraser - Oscarsbelönad med all rätt. Han spelar den överviktige läraren som sällan lämnar soffan, men får omvärdera sitt liv för att återknyta kontakten med sin tonåriga dotter. Näsduksvarning i slutscenerna! "Filmen knockade mig i solarplexus med sådan kraft att jag ännu inte helt återhämtat mig."
12. Nimona (Nick Bruno, Troy Quane)
Baserad på en fantastisk serietidning, och blev en fantastisk film. I ett futuristiskt medeltida kungarike, är den superstarka och skepnadsskiftande Nimona den enda som kan hjälpa riddaren Ballister Boldheart att bevisa att han är oskyldigt anklagad för ett brott. ""Berättelsen sprudlar av lättillgänglig humor, som lyckas med bragden att tilltala alla åldrar" förutom möjligtvis de allra, lite mer lättskrämda minsta, menade vår recensent Annika Andersson och fortsatte: "Vi kan alla känna igen oss i berättelsen och dess karaktärer, som slår underifrån. De är inte perfekta, men de förmedlar hur ensamhet, depression och utanförskap kan kännas, och vikten av att stå upp för det som är rätt."
11. Spider-Man: Across the Spider-verse (Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, Justin K. Thompson)
Den allra bästa Spindelmannenfilmen fick i år en minst lika bra uppföljare, när Miles Morales med vänner ställs mot en oerhört kraftull skurk. Och slutresultatet blir en överväldigande upplevelse för flera sinnen. Lucas Mass skrev att "det är otympligt men alltid underhållande och det finns många överraskningar. Jag älskar alla nya Spider-Man-karaktärer, jag älskar alla nya animerade stilar och den centrala tematiken är fängslande och helt rätt."
10. Pojken och hägern (Hayao Miyazaki)
Det finns bara en Hayao Miyazaki. Istället för att göra filmer som känns som återvunna rester av andra filmer gör 82-åringen filmer som känns som något helt nytt. Som utvecklar hans tekniska animation såväl som hans berättande och återkommande teman. Som trots sin stora fantasirikedom tycks hämtade från livets djupaste och mest smärtsamt förvärvade sanningar. Det är mycket snack om att “Pojken och hägern” kan vara hans sista film. Istället borde vi prata om att i en karriär som uteslutande består av mästerverk är det en av hans allra bästa. (Viktor Eriksson)
9. Close (Lukas Dhont)
Två pojkars oskuldsfulla vänskap sätts på prov och raseras i detta gripande, hjärtskärande drama från ”Girl”-regissören Lukas Dhont. Belgiska "Close" - Oscarsnominerad tidigare i år för Bästa internationella film - låter tårarna rinna när vi möter 13-åriga vännerna Leo och Remi som skiljs åt av en tragisk händelse. Ärligt och autentiskt. "Dhont bevisar återigen hur han galant hanterar viktiga ämnen som unga människors känslor och identitet" skriver MovieZines recensent Andreas Samuelson.
8. Killers of the Flower Moon (Martin Scorsese)
Ingen sammanfattar den här starka och verklighetsbaserade berättelsen bättre än Jonna Vanhatalo: "Mästerregissören Scorsese gör ett storslaget westerndrama som belyser systematiska seriemord mot den amerikanska ursprungsbefolkningen i Osage. Filmen är tre och en halv timme lång, men trots det aldrig tråkig. Måhända är det tack vare det oftast rappa tempot och en ensemble med Robert De Niro och Leonardo DiCaprio i högform." Fotot gjorde sig antagligen bäst på bio, det känns oerhört klassiskt Hollywood på bästa sätt, men förtjänar även din tid i soffan där hemma.
7. Women Talking (Sarah Polley)
Den kom upp på bio i våras och försvann igen, utan att göra alltför mycket väsen av sig. Men gör dig själv en tjänst och leta upp urstarka (och ursnygga!) "Women Talking" på streaming. Handlingen utspelas i en religiös koloni, avskärmad från omvärlden, där kvinnorna får nog av männens våldtäkter. Det låter som ett tungt ämne, men kvinnornas varma gemenskap och den fantastiska rollistan (med Claire Foy och Jessie Buckley i spetsen) gör Sarah Polleys feministiska drama till "en förvånansvärt inbjudande och engagerande film" enligt Alexander Kardelos recension.
6. The Banshees of Inisherin (Martin McDonagh)
Man kan inte göra annat än beundra de helt enastående skådespelarinsatser som utgör denna film. Porträtteringarna berör och den förmedlade tematiken är såväl kreativ som välutvecklad. Det är viktigt att i sitt eget liv reflektera kring värdet av vänskaper och det arv vi lämnar bakom oss. Denna film uppmuntrade mig att rannsaka mig själv - och för det är jag tacksam. (Daniel Berglund)
5. The Fabelmans (Steven Spielberg)
Spielbergs mest personliga film är också en av hans bästa. Det är en rå och psykologisk tragedi om hur kameran kan manipulera människor till glädje, skräck och sorg. Filmen förstår att den rörliga bilden kan avslöja både smärtsamma sanningar och komplicerade lögner. Det är den sortens drama som hugger dig mjukt tills du blöder ut, men som maskerar sig som en feel-good-upplevelse om varför filmer är magiska. "The Fabelmans" är mycket mer komplex, konstigare och lekfull än vad ytan skulle få dig att tro. (Lucas Mass)
4. Oppenheimer (Christopher Nolan)
"Oppenheimer" är Christopher Nolans bombastiska biopic, som tillsammans med Barbie satte fyr på biodukarna i somras. Och vem sa att ett tretimmarsdrama om forskare, svartvitt och snackigt till stora delar, inte kan dra in närmare en miljard dollar? Det är en imponerande bedrift. Till sin hjälp har Nolan en lyxig ensemble och Hoyte van Hoytema bakom kameran. "Cillian Murphy känns klockrent castad som det kedjerökande, magra geniet. Många påträngande närbilder ger varje ny bekymmersrynka en egen huvudroll" kunde man läsa i vår recension.
3. Past Lives (Celine Song)
Sällan har en film fått mig att fundera så mycket på hur tillfälligheter och kultur bokstavligen kan skilja oss åt, och dessutom förändra hur vi ser både på oss själva och vår omvärld. Koreansk/engelska Past Lives såg jag på ett flygplan, ironiskt nog på väg hem från en semester i Korea, och trots den lilla skärmen knockade den känslostarka berättelsen mig sanslöst. Med så små medel, enkla händelser men med så otroligt mycket känsla och kemi är detta en film som satte djupa spår och som med sin fina "the one that got away"-kärlekshistoria säkert många kan känna igen sig i. (Charlotte Brange)
2. Aftersun (Charlotte Wells)
"Aftersun" är en av de starkaste filmupplevelser jag någonsin haft. Lugnt tempo, oerhört jämnt, med små känslomässiga beats som långsamt bygger upp till ett crescendo utan att du är det minsta beredd när "Under Pressure" börjar spelas. Jag var åtminstone inte det. Jag behövde på riktigt bryta ihop och gråta ut en stund på biografens toalett innan jag kunde bege mig hemåt. Helt förstörd. Helt fantastiskt. Skådespeleriet, Charlotte Wells manus och fingertoppssäkra regi, den opålitliga berättaren, konceptet minnen, den relaterbara relationen mellan far och barn. Allt det här är beståndsdelar som gör "Aftersun" till inte bara 2023 års bästa film, utan en av de bästa filmerna jag vet. (Fredrik Adolvsson)
1. Barbie (Greta Gerwig)
Var det egentligen någon tvekan om vem som skulle inta förstaplatsen? Årets bästa film är givetvis Greta Gerwigs "Barbie", baserad på Mattels leksakslinje, vilket vi knappast hade väntat oss när 2023 tog sina första stapplade steg. Men "Barbie" är verkligen så mycket mer än bara en plastig och rosaskimrande yta.
Eller som vår egen Charlotte Brange sammanfattade det så är filmen "en feministisk humorexplosion som bekräftar att regissören Greta Gerwig och huvud-Barbie Margot Robbie är precis som våra kära Barbiedockor - de kan göra allt", och det inkluderar att ”lyckas pusha upp den stundtals förlegade dockan till en ny nivå och lyfter fram viktiga poänger som aldrig kan sägas för många gånger".
Vilken tycker du är 2023 års bästa film?