Att tävla i konstnärliga uttryck kan vara knepigt, men nu när det ändå görs är det ju synd att inte klaga när juryn har fel. För precis som när det delas ut musikpriser, kan besluten ofta upplevas godtyckliga och orättvisa. Och det är precis vad vi ska ondgöra oss över här.
Så här i efterhand känns det nästan osannolikt att “The Shining” (1980) inte fick en enda Oscarsnominering. “Heat” (1995) blev också utan, likaså “The Handmaiden” (2016), som hade kunnat bli den första koreanska filmen att överhuvudtaget bli nominerad. Sydkorea fick i alla fall sin upprättelse när “Parasit” vann för bästa film 2020. En icke-amerikansk film behöver nämligen inte vara uttagen till “Bästa utländska film” för att föräras en Oscar, som när brasilianska “Guds stad” fick en kvartett i nomineringar 2004.
Filmhistorien är full av prestationer som har fortsatt öka i status. Till exempel blev “Citizen Kane” “bara” belönad för bästa manus 1942, men brukar numera hamna högst upp på världens bästa film-listor. Nog hade Leonardo DiCaprio varit värd en Oscar för sin biroll i “Gilbert Grape” (som istället gick till Tommy Lee Jones för “Jagad”), och är det inte skandalöst att pärlor som “Do the Right Thing” och “Winter's Bone” gick helt lottlösa?
Orättvisorna är många men ibland är det så jämn nivå att det är svårare att rasa, som 2015, när “Boyhood” och “Birdman” tävlade i bästa film-kategorin och den sistnämnda knep vinsten. Eller 1994, när “Schindler’s List” bräckte värdiga kandidater som “Pianot” och “Short Cuts”. För att inte tala om 1977, då “Rocky” vann matchen mot “Taxi Driver”, “Alla presidentens män”, “Network” och “Woody Guthrie - lyckans land”.
Filmhistorien är full av prestationer som har fortsatt öka i status. Till exempel blev “Citizen Kane” “bara” belönad för bästa manus 1942, men brukar numera hamna högst upp på världens bästa film-listor. Nog hade Leonardo DiCaprio varit värd en Oscar för sin biroll i “Gilbert Grape” (som istället gick till Tommy Lee Jones för “Jagad”), och är det inte skandalöst att pärlor som “Do the Right Thing” och “Winter's Bone” gick helt lottlösa?
Orättvisorna är många men ibland är det så jämn nivå att det är svårare att rasa, som 2015, när “Boyhood” och “Birdman” tävlade i bästa film-kategorin och den sistnämnda knep vinsten. Eller 1994, när “Schindler’s List” bräckte värdiga kandidater som “Pianot” och “Short Cuts”. För att inte tala om 1977, då “Rocky” vann matchen mot “Taxi Driver”, “Alla presidentens män”, “Network” och “Woody Guthrie - lyckans land”.
Inte för att en vinst alltid är ett absolut mått på framgång, men Oscarstatyetten som började delas ut 1929, räknas likväl som det mest prestigefulla pris man kan få som filmskapare. Enbart nomineringen i sig kan innebära en rejäl skjuts i karriären. Därför svider det extra mycket när ens favoriter förlorar. Nedan följer sju filmer som alla blev Oscarsnominerade för bästa film, som borde ha gått hela vägen (notera att det är producenterna som nomineras i denna kategori).
Mad Max: Fury Road (2015)
Precis som med skräck och sci-fi, brukar actionfilm sällan imponera på Oscarsjuryn. Kanske hade George Millers högoktaniga postapokalyps lite för mycket av varje för att blidka juryn, men bortom krutröken döljer sig en stark berättelse. Dock inget ont om journalistdramat “Spotlight” som vann istället.
Brokeback Mountain (2005)
Ibland blir det så fel att till och med vinnaren håller med. Paul Haggis, som regisserade och skrev “Crash”, har erkänt att de andra filmerna var mer förtjänta av segern. Förutom “Brokeback Mountain” syftar han på “München”, “Capote” och “Good Night, and Good Luck”. Heder åt Haggis.
Rädda menige Ryan (1998)
Ett av de största ramaskrina i Oscars historia, är när alla trodde att Steven Spielbergs episka krigsfilm skulle vinna men statyetten istället gick till “Shakespeare in Love”. Valet ter sig fortfarande märkligt. Det lär dock inte vara en lätt uppgift att mäta kvalitet i så vitt skilda genrer.
Nyckeln till frihet (1994)
Här har vi ett exempel på en film som bara växte, medan vinnaren “Forrest Gump” inte verkar har åldrats lika väl. På IMDb:s topplista har “Nyckeln till frihet” länge legat på första plats. “Forrest Gump” återfinns på plats 12 och “Pulp Fiction”, som den också tävlade mot, ligger på plats åtta...
Maffiabröder (1990)
Nog för att Martin Scorsese sedermera fick en registatyett för “The Departed”, men hans mästerverk “Maffiabröder” borde ha vunnit för bästa film. Irwin Winkler och team Scorsese blev snuvade på konfekten när Kevin Costner och medproducenten Jim Wilson tog hem det med “Dansar med vargar”.
Exorcisten (1973)
Galaåret 1974 fick skräckisen spö av “Blåsningen”. Kanske inte så förvånande. “När lammen tystnar” är faktiskt den enda rysare som någonsin har vunnit denna eftertraktade titel. Kanske blir det Jordan Peele, Ana Lily Amirpour, Karyn Kusama eller Ari Aster som ändrar på den saken i framtiden?
Kvinna utan samvete (1944)
Trots sju nomineringar blev det tomt på vinstkontot för denna klassiska film noir (i en bitter liga som fortfarande leds av “Vändpunkten” och “Purpurfärgen”, som fick 11 nomineringar vardera utan någon vinst). “Vandra min väg” prioriterades men historien skulle göra även Billy Wilders film till en vinnare.
Vilka är tidernas värsta Oscars-snuvningar enligt er?