Först idag, när den redan har släppts på DVD och Bluray i USA, har "Source Code" premiär på Sveriges biografer. Filmen har Jake Gyllenhaal i huvudrollen som soldaten Coulter Stevens och har blivit mycket omtalad och hyllad. Vad många inte vet när de sätter sig i biostolen är att filmens regissör imponerande nog är relativt ny i gamet med bara en annan långfilm på meritlistan. Det är just detta som gör Duncan Jones så intressant, att han dök upp som en blixt från en klar himmel och över en natt blev ett namn att verkligen räkna med i Hollywood.
Duncan Zowie Heywood Jones (tidigare kallad Zowie Bowie) föddes den 30 maj 1971 i London. Han är ett av rocklegenden David Bowies barn som han fick tillsammans med modellen, musikern och skådespelerskan Angela Barnett. Jones växte upp på flera olika ställen i världen som resultat av hans pappas yrke, bland annat bodde de under längre perioder i exempelvis Tyskland och Schweiz. När hans föräldrar skiljde sig år 1980 blev det Bowie som fick vårdnaden om Duncan och han träffade därför bara sin mamma när han var ledig från skolan på lov och liknande. David Bowies stora intresse för science fiction är något som har präglat Jones oerhört mycket, då han också fått detta intresse som han sedan applicerat på sina filmprojekt. Jones har även inspirerats mycket av Ridley Scotts "Blade Runner" som är hans favoritfilm, även där en stark koppling till science fiction. Terry Gilliams "Twelve Monkeys", David Finchers "Fight Club" och Akira Kurosawas "Yojimbo" finns också med på Jones lista över favoritfilmer.
Precis som många av de andra regissörerna som jag har skrivit om i dessa I fokus-artiklar gjorde Duncan Jones små kortfilmer med Super 8-kamera redan i unga år, ofta tillsammans med sin pappa. Det tog dock ett bra tag innan han seriöst började satsa på ett yrke i filmbranschen. Innan han läste på London Film School studerade han filosofi på College of Wooster där han tog en "bachelor's degree". Efter det fortsatte han sina studier på Vanterbilt University med intentionen att doktorera i filosofi. Under tiden på Vanderbilt insåg Jones att film var det han verkligen ville hålla på med eftersom han experimenterat en del på medialinjen också, och därför hoppade han av sin filosofi-utbildning och utbildade sig till regissör på London Film School istället.
Efter sin filmutbildning började Jones arbeta med flera olika manus, samtidigt som han jobbade med mindre projekt. Dels var han med och hjälpte till med filmningen av David Bowies massiva 50års-fest i Madison Square Garden och han filmade även en del av hans konserter. Utöver detta jobbade han också med de små filmsnuttarna till datorspelet "Republic: The Revolution" samtidigt som han jobbade på en reklambyrå med flera projekt. Bland annat var han med och "återuppväckte" klädmärket FCUK genom att regissera den omtalade och kontroversiella reklamfilmen "Fashion vs. Style" som ledde till 127 anmälningar hos den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen. Reklamfilmen kan ses nedan.
När Jones jobbade med mindre projekt som dessa var det hela tiden med intentionen att en dag nå en spelfilmskarriär. Efter samtal med skådespelaren Sam Rockwell kring flera olika manus och filmidéer kom Duncan och han överens om att göra en science fiction-film tillsammans. Jones började direkt jobba på manuset tillsammans med sin kollega Nathan Parker med siktet inställt på en film som känns som en äldre typ av SciFi, liknande exempelvis "2001: A Space Odyssey", "Alien", "Silent Running" och "Solaris". Jones valde månen som placering för att den trots människans närvaro ändå har en väldigt mystisk, öde och mytomspunnen känsla och natur.
"Moon" handlar om astronauten Sam Bell (Rockwell) som är anställd hos företaget Lunar Industries och börjar närma sig slutet på sin treårsperiod på månen. Under ett rutinuppdrag börjar mystiska saker hända och Bell sjunker allt djupare och djupare ner i psykets mörker. Imponerande nog ligger filmens budget på ynka fem miljoner dollar och spelades in under 33 dagar i England vid Shepperton Studios. För att hitta en så autentisk känsla som möjligt valde Jones och hans team att jobba så mycket som möjligt med miniatyrer och modeller för att slippa använda CGI, även om det också var nödvändigt i en del fall. Därför anställde man exempelvis den skicklige veteranen Bill Pearson, som hjälpte Ridley Scott och hans team med modellerna när "Alien" spelades in.
När filmen nästintill var färdig skickades den till den flerfaldigt prisbelönta skådespelaren Kevin Spacey som direkt bestämde sig för att låna ut sin röst till Sam Bells assistent och enda sällskap, roboten Gerty. När Spacey gjort sitt röstarbete och filmen var helt klar köpte Sony distributionsrättigheterna och planerade att släppa den direkt på DVD. Detta ändrades totalt när filmen visats på 2009 års Sundance Film Festival där den fick mycket positiv respons, och då bestämde sig Sony för att också släppa filmen på biografer, dock i en väldigt smal release. Allt som allt lyckades filmen spela in ungefär tio miljoner dollar världen över, alltså dubbla den summa som filmen kostade att göra. "Moon" blev när den släpptes den 12:e juni 2009 hyllad av biopublik och kritiker över hela världen. På BAFTA-galan året efter tog en tårögd Duncan Jones emot priset för enastående debutfilm och höll ett mycket rörande tal, ett tal som ni kan se nedan.
Duncan Jones andra och nu högst aktuella film "Source Code" började med ett manus av Ben Ripley. Producenten Mark Gordon tyckte om Ripleys manus och bestämde sig för att göra film av det. När Jake Gyllenhaal hade anställts som huvudrollsinnehavare började han föreslå Duncan Jones som regissör för projektet, eftersom han nyligen sett och uppskattat "Moon". När Jones blev tillfrågad tackade han ja och arbetet med projektet tog sin början. Filmen kretsar runt soldaten Coulter Stevens (Gyllenhaal) som mystiskt vaknar upp på ett tåg där alla verkar tro att han är någon annan än han verkligen är. Storyn börjar sedan böja och leka med fysikens lagar kring tid och rum samtidigt som en jakt på en bombman tar sin början. Även Michelle Monaghan, Vera Farmiga och Jeffrey Wright gör roller i filmen.
"Source Code" spelades in i USA och Canada under två månaders tid och togs sedan till Los Angeles för klippning, musik och specialeffekter. Precis som "Moon" blev den hyllad av de flesta kritiker när den hade världspremiär på SXSW den 11:e mars i år. Filmen kostade 32 miljoner dollar att göra och drog sedan in budgeten och dryga 100 miljoner dollar till på världsmarknaden, något som bådar mycket gott för Jones framtida karriär.
Tråkigt nog ser det nu ut som att Jones inte har något direkt på gång nu efter "Source Code", men det finns flera projekt som han har närmat sig på olika sätt. Dels håller han på att utveckla "Mute", ett av hans tidigare manus som han skickade till Sam Rockwell före "Moon". Enligt Jones så är "Mute" väldigt inspirerat av "Blade Runner" men tar plats i samma tidslinje och universum som "Moon". Filmen kommer utspela sig i framtida Berlin där en stum bartender börjar leta efter en försvunnen kollega i en värld fylld av gangsters och andra faror. Eventuellt kommer projektet först göras som serieroman för att idén ska bli mer lättsåld hos producenter och filmbolag. Jones håller också på att jobba med att få klart olika manus som han börjat på tidigare samtidigt som han är i startfaserna på en helt ny filmidé. Det enda vi kan göra nu är att hålla tummarna så hårt vi kan och hoppas på att något av dessa intressanta projekt börjar lyfta på riktigt.