Film

Skribent

Alexander Kardelo

17 februari 2021 | 09:23

Scorsese sur på att film kallas ”content”

Dags att visa filmkonsten lite respekt, tycker regissören.
Åsiktsmaskinen Martin Scorsese är i farten igen för att försvara den döende finkonsten film.

I en essä publicerad av Harper’s Magazine, med fokus på italienske mästaren Federico Fellinis karriär, lackar han ur på hur filmindustrin i denna streaming-era ser film som ”content” - innehåll att fylla sina tjänster med. Något som inte tar hänsyn till filmernas värde, menar filmskaparen.

”För bara femton år sen hörde man termen ”content” bara när film diskuterades seriöst, i kontrast till ”form”. Sen började det gradvis användas av folk som tog över mediebolagen, och de flesta visste ingenting om filmkonsten, eller brydde sig inte”, skriver Scorsese.

Han skriver att ”content” har blivit ett samlingsord för all slags rörlig bild, vare sig det handlar om ”en David Lean-film, en kattvideo, en Super Bowl-reklam, en superhjälteuppföljare eller ett seriavsnitt.”
 
Läs också: Scorseses varning - film får inte bli "comfort food"

Ironiskt nog är det just Netflix respektive Apple som finansierat Scorseses två senaste filmer, ”The Irishman” och ”Killers of the Flower Moon”, gjorda direkt för streaming. Men tanken på att klumpas ihop i samma hög som Adam Sandlers komedier och ”Stranger Things”, där algoritmer styr dig som tittare mot mer av sånt du gillar, verkar oskön för filmskaparen.

”Vi kan inte lite på att filmbranschen, så som den ser ut, ska ta hand om filmen. Affärerna står i centrum och det enda värde de ser är hur mycket pengar de kan tjäna på varje projekt. Filmer som ”La Strada” och ”2001” är redo att dumpas i Arthouse-sektionen på streamingtjänsten. Vi måste få dem att inse att det är vår kulturs största skatter, och måste behandlas därefter.”
| 17 februari 2021 09:23 |