Det sägs att de första sekunderna avgör hur vi ser på nya människor vi möter. Om det är sant även för spel, lovar jag att du kommer att älska "Atomic Heart". Spelutvecklaren Mundfishs första stora spel gör ett oerhört starkt första intryck.
Spelaren intar rollen som Major P-3, en Sovjetisk elitsoldat med ett dunkelt förflutet. I en alternativ tolkning av historien har Sovjet seglat upp som en teknologisk jätte och pionjär inom artificiell intelligens. Stora delar av arbetskraften har ersatts av robotar och mänskligheten är redo för nästa steg, genom den nya produkten ”thought” ska man kunna kontrollera de mekaniska arbetarna enbart med tanken.
Som alla som någonsin sett en framtidsskildring av artificiell intelligens säkert kan gissa, går denna integration inte direkt sömlöst. Förbered dig helt enkelt på att inta rollen som John Connor och spöa skiten ur Skynet.
Ett unikt och imponerande världsbygge
När vi först möter Major P-3 är han en lojal soldat som ska medverka i invigningen av ”thought”. Han anländer till Facility 3826, det metropol-liknande komplex där robotarna tillverkas, precis i tid för lanseringen. Gatorna är fulla av sovjetiska medborgare, sida vid sida med robot-arbetare av varierande slag. Öppningsscenerna är minst sagt imponerande. De överfyllda gatorna ger en känsla av en levande spelvärld och den alternativa historielinjen vävs sömlöst in i spelandet.
Världsbygget i "Atomic Heart" sticker ut som särskilt genomarbetat. Trots att robot-apokalypsen har skildrats i otaliga filmatiseringar och spel, känns just denna iteration väldigt speciell. Teknikens design ger vibbar av de tidiga "Star Wars"-filmerna blandat med steam-punk spel som "Bioshock" och "Dishonoured". Det sovjetiska världsherraväldet känns lika delar storartat som obehagligt och den fantastiska grafiken gör att allt känns väldigt nära.
När firandet tar en oväntad törn slängs P-3 in i imponerande actionsekvenser som påminner om "Uncharted"-seriens bästa stunder. Spelets öppning är näst intill perfekt och det ska visa sig att resten av spelet inte hamnar långt efter.
Ett äktenskap mellan överlevnadsskräck och actionrollspel
När kaos utbryter i Facility 3826, hamnar majoren i ett prekärt läge. Fast i en av komplexets fabriker är det upp till P-3 att lyckas beväpna sig och på egen hand lösa situationen. Med endast en yxa till hjälp, måste man ta sig igenom fabriken som är full av mordiska robotar av olika slag. Den otäcka fiende-designen, långa korridorer fyllda med lemlästad personal och bristen på vapen gör att "Atomic Heart" känns väldigt kusligt.
Allt eftersom spelet fortlöper lyckas P-3 skaffa sig starkare vapen och ett gäng teknologiska krafter, som gör att spelaren sakta vandrar från att vara i kraftigt underläge, till att kunna kämpa på lika villkor med fienden. Från att tvingas till att smyga runt likt i "The Last of Us", får man möjlighet att utveckla sin karaktär till en riktig robotkrossande kraft. Denna resa från starkt underläge till mäktigt övertag är kraftfull att uppleva.
De teknologiska krafter som huvudpersonen utvecklar är lika delar grafiskt snygga att skåda och strategiskt anpassbara för den som önskar. Likt många action-rollspel kan olika element kombineras i intressanta kombinationer.
Välgjort in i minsta detalj
Världsbygget och spelmekaniken är inte det enda som imponerar i "Atomic Heart". För att ta sig fram genom fabriksområdets olika områden, krävs lika mycket tankekraft som fingerfärdighet. Förutom att mixa spelmoment från olika genrer, har man nämligen även lyckats skapa riktigt utmanande pussel. Till skillnad från många spel, som inte har pussel och mysterier som tydlig profil, har man skapat varierande och utmanande tankenötter för spelaren att lösa.
Istället för att upprepa samma minispel, finns det en varierad flora av olika pussel att lösa. Dessa utmaningar är dessutom fint invävda i berättandet och känns inte alls krystat.
En annan detalj som förhöjer din tid i robotapokalypsen, är musiken och ljuddesignen. Allt från vapnens smatter till klinket när du klubbar ner en android med en metallyxa låter krispigt och tillfredsställande. Den ryska folksången som ofta basuneras ut ur regimens högtalare drar in dig snäppet djupare i världen.
Trots sin briljans på flera fronter, förekommer en handfull buggar. Under min tid i spelet såg jag enstaka fiender plötsligt gå upp i rök, fordon röra sig hackigt framåt och stunder då vissa funktioner inte fungerade som de ska. Det är fel som inte ska förekomma, men som nästan har blivit kotym i dagens snabba spelcykler.
Trots en handfull buggar, är "Atomic Heart" ett välgjort spel som lägger tid på att bygga upp en intressant värld fär många fina spelstunder finns att hitta.
"Atomic Heart"
Genre: Action, förstapersonsskjutare
Plattform: Playstation 4, Playstation 5, Xbox Series X/S och Xbox One
Utvecklare: Mundfish
Utgivare: Focus Home Interactive
Släpps: 21 februari
Plattform: Playstation 4, Playstation 5, Xbox Series X/S och Xbox One
Utvecklare: Mundfish
Utgivare: Focus Home Interactive
Släpps: 21 februari
Vad tror du om "Atomic Heart"?