Idag presenteras Stockholms internationella filmfestivals program för 2024. Den 35-årsjubilerande festivalen bjuder inte bara på film från hela världen, i år får även rykande färska tv-serier en egen kategori. Årets spotlight är "män i kris" – en spaning mot mansbilden som tycks vara under omförhandling.
Festivalen inleds med dramakomedin ”Anora” av den amerikanske regissören Sean Baker (”The Florida Project”). Filmen, där eskortflickan Anora får ihop det med en söndercurlad son till en rysk oligark, tog hem Guldpalmen i Cannes i år och fick nyligen toppbetyg av MovieZine!
Festivalfavoriten Jacques Audiard (vinnare av Stockholm Visionary Award 2012) bidrar med årets mittfilm, den hyllade och genreöverskridande ”Emilia Pérez”, som kan beskrivas som en maffiamusikal om transerfarenheter. Läs MovieZines recension här...
– Årets program tar temperaturen på samtiden i 135 filmer från 50 länder. I årets Spotlight utforskar vi i flera olika filmer en hotad maskulinitet. I sektionen Stockholm Competition är vi glada att ha lika många manliga som kvinnliga regissörer bland de 20 tävlande bidragen. Vi har som vanligt många starka och drabbande dokumentärer bland annat ”Real” av Bronshästvinnaren Oleh Sentsov från Ukraina, som krigar för sitt land, säger programchef Beatrice Karlsson.
Steve McQueen och Jesse Eisenberg gästar festivalen
I år går Stockholm Visionary Award till den flerfaldigt Oscarsbelönade Steve McQueen (”12 Years a Slave”). I samband med visningen av filmen ”Blitz” på Bio Skandia 12 november, besöker McQueen Stockholm för att emot sitt pris.
”Det är en stor ära att få vara med på listan över mottagare av Stockholm Achievement Award!”, säger Jesse Eisenberg som i år tilldelas utmärkelsen.
Den amerikanske skådespelaren och regissören fick sitt stora genombrott i ”Zombieland” 2009 och blev året efter Oscarsnominerad för sin prestation i rollen som Mark Zuckerberg i filmen ”The Social Network”. Eisenbergs senaste film ”A Real Pain” (läs MovieZines recension) – som han både skrivit och regisserat – får nordisk premiär den 14 november. Då möter filmskaparen publiken i Stockholm på Bio Skandia.
Män i kris intar rampljuset
Med årets Spotlight: Män i kris riktar festivalen strålkastaren mot mansrollen på vita duken, och manliga kriser löper som en röd tråd genom årets program.
Vi möter bland annat Jason Schwartzman som judisk kantor i personlig och professionell kris i ”Between the Temples”, veliga "kanskemän" i "The Heirloom" och alienerade medelåldersmän på glid i ”Vulcanizadora”.
Därutöver får vi bekanta oss med toxiska machomän i "Animale", panikslagna och inåtvända blivande fäder i "Sacramento" och våldsamt utåtagerande, internetradikaliserade Trump-supportrar i dokumentären "Homegrown".
Från Avicii till Angelina Jolie
I det starka startfältet för Stockholm Documentary Competition återfinns bland annat den svenska Tribecavinnaren ”Hacking Hate” (4:a i betyg av MovieZine) om högerextrema internetmiljöer och det närgångna Tim Bergling-porträttet ”Avicii – I’m Tim” (läs vår recension) som öppnar programsektionen.
Mitt under det brinnande amerikanska presidentvalet, som slukar hela världens mediala syre, tar Stockholms filmfestival tillfället i akt att rikta blicken en aning norrut för en nypa frisk vildmarksluft och ett välbehövligt alternativt perspektiv på Nordamerika. Årets fokusland Kanada har haft ett förträffligt starkt filmår, vilket avspeglas i festivalprogrammet.
Här hittas det kanadensiska Oscarsbidraget "Universal Language", den bitterljuva indieromcomen "Matt & Mara" och årets omtalade slasher "In a Violent Nature" – från Ontarios mörka skogar.
Andra spännande filmer att hålla koll på i programmet är avslutningsfilmen "Maria" (läs MovieZines recension) av Pablo Larrain om operasångerskan Maria Callas och filmatiseringen av Tove Janssons ”Sommarboken” med Glenn Close i huvudrollen.
Här finns också densmarta anti-romcomen "The Other Way Around" som för tankarna till en tidig Woody Allen, kritikerrosade "Nickel Boys" och hyllade rysaren "Heretic" med Hugh Grant i huvudrollen.
TV-serier och Oscarskandidater
Nytt för i år är sektionen Stockholm Series där festivalen förhandsvisar "nyskapande och fängslande serier som visar hur formatet kan tänja på gränserna för berättande och kreativitet".
I sektionen återfinns deckaren ”Slutet på sommaren” regisserad av Jens Jonsson och Henrik Georgsson, det rafflande Netflix-dramat ”Helikopterrånet” i regi av Daniel Espinosa, ubåtssatiren ”Whiskey on the Rocks” regisserat av Björn Stein, fildelningsdramat "The Pirate Bay" i regi av Jens Sjögren och Patrik Gyllström samt ”Vargasommar” av Jesper Ganslandt.
I år visar Stockholms filmfestival inte mindre än 8 Oscarsbidrag:
• "Kill the Jockey" av Luis Ortega (Argentina)
• "Emilia Pérez" av Jacques Audiard (Frankrike)
• "Twilight of the Warriors: Walled In" av Soi Cheang (Hong Kong)
• "Cloud" av Kiyoshi Kurosawa (Japan)
• "Universal Language" av Matthew Rankin (Kanada)
• "Drowning Dry" av Laurynas Bareisa (Litauen)
• "Reinas" av Klaudia Reynicke-Candelero (Schweiz)
• "The Devil’s Bath" av Severin Fiala och Veronica Franz (Österrike)
• "Emilia Pérez" av Jacques Audiard (Frankrike)
• "Twilight of the Warriors: Walled In" av Soi Cheang (Hong Kong)
• "Cloud" av Kiyoshi Kurosawa (Japan)
• "Universal Language" av Matthew Rankin (Kanada)
• "Drowning Dry" av Laurynas Bareisa (Litauen)
• "Reinas" av Klaudia Reynicke-Candelero (Schweiz)
• "The Devil’s Bath" av Severin Fiala och Veronica Franz (Österrike)
I år äger festivalen rum mellan den 6–17 november. Biljetterna hittas på stockholmfilmfestival.se.