Skribent

Alexander Kardelo

28 oktober 2024 | 09:30

Studie visar: Streamingtjänsterna blir allt dyrare - och allt sämre

Du betalar mer för mindre. Det visar en ny undersökning som gjorts bland 4500 tittare i USA.
Streamingtjänsterna kostar allt mer. Under det senaste året har både Viaplay, Netflix och Disney+ höjt sina priser i Sverige, ofta med en standard-motivering i stil med att man vill "behålla den höga kvaliteten".
 
Men blir utbudet bättre? Oklart.
 
En undersökning som genomförts i USA tyder på att tittarna snarare blir allt mindre nöjda med sina tjänster. 4500 prenumeranter har tillfrågats. 74,5 procent beskriver kvaliteten på streamingtjänsterna som "måttlig till mycket bra", vilket är ett tapp på 4 procent jämfört med 2022.
 
När det kommer till prenumerationstjänster (så kallad SVOD) med reklam är tappet ännu större. Det är nu 60,8 procent (tidigare 74,2) som anser sig vara tillfredsställda med utbudet, skriver Ars Technica. Kanske ett tecken på att tittare verkligen inte uppskattar reklam när de streamar?
 
Anledningarna till SVOD-tjänsternas kvalitetstapp kan vara många. Hollywood-strejker, fler konkurrenter och åratal av kostsamma satsningar gör nu att streamingbolagen måste tänka om.
 
- Mängden original-innehåll kan sjunka år för år medan många streamingbolag kämpar med att bli lönsamma. Utan nytt original-innehåll eller exklusiva avtal kan man uppfatta ett minskat värde, säger Steve Maddux från TiVo som genomfört enkäten.
 
Tjänsten som flest amerikanska tittare är nöjda med är Max. Sämst betyg får Peacock, som inte finns i Sverige.
| 28 oktober 2024 09:30 |