Tokyo International Film Festival har dragit igång för 32:a året, där det spektakulära och sci-fi-liknande festivalområdet bland skyskraporna i Roppongi Hills just nu pulserar av den aktivitet som genereras av en av Asiens viktigaste filmfestivaler – tillika Japans största.
Efter festivalens öppningsfilm ”Tora-san, Wish You Were Here” – den 50:e (!) delen i Yoji Yamadas filmer om den folkkära humoristiske dagdrivarkaraktären (spelad av den framlidne Kiyoshi Atsumi), och hans familj – beträddes måndagskvällens röda matta av vår egen superstjärna Alicia Vikander. Hon spelar huvudrollen i nya Netflix-thrillern ”Earthquake Bird”, som visas på biograf i begränsad upplaga och som en specialvisning på festivalen.
”Earthquake Bird” är ett mysteriedrama som utspelar sig i Tokyo i slutet av 80-talet, baserad på romanen ”Jordskalvsfågeln” av Susanna Jones från 2001, som uppmärksammades för sin skildring av kvinnlig sexualitet och skildringen av Japans komplexa förhållningssätt till andra kulturer – vilket tycks ha införlivats till fullo i filmen.
”Earthquake Bird” är ett mysteriedrama som utspelar sig i Tokyo i slutet av 80-talet, baserad på romanen ”Jordskalvsfågeln” av Susanna Jones från 2001, som uppmärksammades för sin skildring av kvinnlig sexualitet och skildringen av Japans komplexa förhållningssätt till andra kulturer – vilket tycks ha införlivats till fullo i filmen.
Under en presskonferens på Tokyo International Film Festival under tisdagen gick Alicia Vikander in på hur hon arbetat intensivt med att lära sig japanska inför sina repliker på språket – där hon enligt utsago har lyckats med ett perfekt japanskt uttal och känslomässig leverans. Något som intygades av hennes medskådespelare – den svårt karismatiske Naoki Kobayashi. Filmen har global premiär på Netflix 15 november.
På Tokyo International Film Festival bland Roppongis neonljus har även svenske regissören Victor Lindgrens utanförskapsdrama ”Till drömmarnas land” hamnat. Filmen utspelar sig i Lindgrens hemort Holmsund i Västerbotten och har beskrivits som en ”Fucking Åmål” för 2019, där en glesbygdspubertet införlivas med en lika drabbande som problematiserande bild av invandring.
Två tjejer - en svensk, en invandrad från Rumänien – möts i sitt utanförskap och passionerad ung vänskap, en svensk landsbygdssommar. Lindgren har som filmskapare konsekvent skildrat outsiders, där hans HBTQ-anstrukna flyktingdramakortfilm tävlade om Guldbjörnen på Berlins Filmfestival, 2017. Och nu visas alltså hans långfilmsdebut på Japans största filmfestival, där filmen ”Sameblod” – även det ett landsbygdsdrama om en kulturell minoritet – vann juryns specialpris, 2016 (undertecknad var här även då och rapporterade).
Det bredare anslaget på årets Tokyo International Film Festival är ett firande av Japans många betydelsefulla tillika mångskiftande bidrag till filmhistorien, med den nya japanska Reiwa-eran och nästa års sommar-OS i Tokyo som tidsmarkörer.
Anime som ”Akira” må vara den starkast lysande stjärnan i det japanska biomörkret, om än tätt åtföljd av historiska konstfilmer som ”Demonernas port” (”Rashomon”) av Akira Kurosawa; två av alla japanska klassiker som visas under festivalens tio dagar, intill mängder av nya japanska stortitlar. Däribland Japans Oscarsbidrag inför 2020, ”Weathering With You” - Makoto Shinkais uppföljare till måttlöst populära ”Your Name”, där tonårsromantik förenas med högaktuella klimatkrisen. Miljötemat är dock en tradition inom anime, givetvis ledd av Hayao Miyazaki.
För mer info om Tokyo International Film Festival, besök den officiella hemsidan.
För mer info om Tokyo International Film Festival, besök den officiella hemsidan.