Ettor och nollor 2014
Synopsis
Info
Götet utan sina goa göteborgare
I senaste avsnittetet av "Mia på Grötö" (5/2) var Michael Nyqvist en av gästerna. Han drog en göteborgsvits ("Jag är nyklippt, Micke Nyklippt") och frågade programledaren Mia Skäringer om det verkligen finns någon som inte är från Göteborg som kan prata göteborgska. De kommer fram till att det ofta blir överdrivet och sedan drar Nyqvist ytterligare ett Göteborgsskämt (ett längre denna gång) och när han lägger till dialekten blir det tydligt att när en Stockholmare snackar göteborgska blir det ofta parodiskt. Det är därför lätt att känna sig obekväm när Gustaf Skarsgård, i en av de största rollerna, snackar bredare göteborgska än göteborgarna själva i "Ettor & nollor". Det visar sig dock snabbt att Skarsgårds karaktär är riktigt fascinerande och ett av seriens starkaste kort. Denna miniserie är oerhört skruvad och Skarsgårds medvetet överdrivna spel och dialekt går helt i stil med seriens mörka och komiska ton.
Handlingen börjar med att ett ungt kärlekspar sitter i en bil i ett industriområde och där bevittnar en kraftig explosion. Brinnande kroppsdelar landar på bilens motorhuv och den makabra händelsen kommer att bli startskottet för en stor kreditkortshärva. FBI och Interpol kopplas in på fallet och snart knyter polisen småpundaren Sebbe ("Känn ingen sorg"-Jonathan Andersson) till explosionen. Petra (Liv Mjönes) är polisen som brottas med sitt eget förflutna medan hon förhör Sebbe som är misstänkt för att ha agerat målvakt i härvan. Genom att skrämma honom med att bli utlämnad till USA och FBI får hon honom att berätta lite i taget och en otrolig och märklig historia om gangsterväldet i Göteborg vecklar ut sig. Upplägget påminner en hel del om "De misstänkta" där vi har en person i arresten som fungerar som berättarröst samtidigt som händelseförloppet presenteras.
Manusförfattaren Oskar Söderlund ("Offside", "Simon och ekarna", medförfattare till "Upp till kamp") fick idén till tv-serien när han läste en artikel om en stor kreditkortshärva. Tillsammans med regissören Johan Renck lyckas de spegla ett genomruttet Göteborg, där alla sticker knivarna i ryggen på varandra, på ett rått och nyskapande sätt.
Renck är en världsstjärna efter att regisserat såväl musikvideos åt de största artisterna/banden som avsnitt av TV-serierna "Breaking Bad", "Vikings" och "The Walking Dead". Härnäst regissera pilotavsnittet av Netflixs nya psykologiska thriller av "Damages"-skaparna. Trots att han tillhör toppskiktet i världen när det kommer till regi av TV, reklam och musikvideor är han i Sverige mest känd för sitt artistnamn under 90-talet, Stakka Bo. Med "Ettor & nollor" gör han svensk tv-debut och det märks verkligen att det är Renck som regisserar. Våldsamma och melankoliska karaktärer/historier i kombination med mörk humor är lite av Rencks signum. Det mörker som han regisserade i "Breaking Bad" återfinns här och stilen påminner också en del om Guy Richies "Lock, Stock and Two Smoking Barrels" och "Snatch" även om serien står på egna ben.
Serien är både osvensk och modig i ett filmland där modet mestadels finns inom dramagenren. Soundtracket utgörs däremot av det mest svenska som finns, Kent, och den electro-inriktning som de har haft på deras senaste skivor fungerar väldigt bra till handlingen. Ibland känns berättarrösten något störig men historien hade varit för invecklad och karaktärerna för många för att det skulle kunna funka utan den.
Serien är fylld av schabloner, exempelvis presenteras ryska maffian på ett väldigt stereotypt sätt. Men precis som att serien är väldigt brutal och grafisk så är den också oerhört absurd just tack vare de tillgjorda karaktärerna. Det hade nog varit svårare att ta sig an och gilla serien utan de förmildrande dragen. Till skillnad från Rencks filmdebut "Downloading Nancy" vill han här inte bara imponera med en snygg estetik och ett skrämmande innehåll utan också berätta en historia som underhåller och tillfredsställer.
Som jag skrev inledningsvis är Gustaf Skarsgård genial i rollen som den tuggummituggande, bantningspillerknaprande gangstern som ser sig själv som affärsman och kungen över Göteborg. Han drivs av makt och begär och är samtidigt väldigt hypokondrisk då både hans far och farfar dog när de var 40 år, han är nu 39. Några andra stjärnor som sticker ut är Matias Varela som en otäck och stum våldssadist (och har huvudrollen i en av seriens bästa scener som utspelar sig på en fotbollsplan...) och Måns Herngren som den ängsligt fifflande bankmannen Dick (ja, det blir många kukskämt). Herngren hamnar i ett sammanhang där han inte ska vara och drivs likt övriga av girighet och snabba klipp. Hans plötsliga spyattacker sker oavsett om det är ryssarna som är ute efter honom eller om det är Varelas Nicolas psykotiska karaktär som stirrar ut honom. Hela rollistan är fylld av kända och mindre kända namn som förgyller detta gangsterdrama som har ett mycket bra slut.