Nu vet jag inte om det redan finns någon liknande tråd, men jag kör igång den här i alla fall.
Filmåret 2010 har av många, inklusive undertecknad, setts som ett av de på senare tid sämsta filmåren. Jag tänkte att vi skulle ta och "break it down" och försöka komma fram till vilka filmer som verkligen varit bra. För mycket skit har det varit. Finns det några filmer som står över skiten?
Jag har kollat runt lite på "Best movies of 2010 so far"-listor på nätet, och att man har med filmer som The Other Guys, Book of Eli, Iron Man 2 och Alice in Wonderland talar ju mycket för vilket dåligt filmår detta har varit.
Själv skulle jag nog säga att The Social Network, Toy Story 3, Shutter Island, Winter's Bone och i viss mån Inception, hör till de bästa jag sett i år.
Jag reserverar mig dock för en del filmer som jag inte sett, som t.ex. Armadillo, Four Lions och Biutiful.
Så vad tycker ni, vilka filmer i år har faktiskt varit bra?
Okej fair, men tex både Watchmen och District 9 var släppta den vid den här tiden förra året och det är filmer som jag tycker att är mycket bättre än The Social Network. Sedan tycker jag att medelfilmerna i stort höll en högre kvaliét ifjol än i år och det gick heller inte upp så mycket skit på bio ifjol som i år och då är ju som sagt det här året inte ens till ända, så det där med hittills jämnar ut sig som jag resonerar här. Men visst, rätt ska vara rätt.
Nej kanske inte själva säsongen då alla ska Oscarsfiska, men alla filmer från i år får så klart nomineras, jag missförstod väl dig där då. Jag menar att alla har ändå chans att vinna, är det en bra film så är det. Förra årets vinnare The Hurt Locker hade premiär redan i maj i U.S.A.
Sedan att du Bonk påstår att bl.a jag är negativ för att jag uttalar mig om mitt ogillande av filmer i år fattar jag inte, förra Oscarsgalan så gnällde du på The Hurt Locker och kapade den vid fotknölarna, samma sak med Precious fastän du inte ens hade sett den. I år kapar du The Social Network å det grövsta och Inception fullständigt avskyr du ju. The Black Swan har du ju dessutom förlöjligat långt på förhand så...ja...Ha det så trevligt på Oscarsgalan du, Mr. Positiv :)
Vi är väl alla filmälskare här inne antar jag och vi ska inte sitta och träta så här på varandra. Vi tycker olika om vissa saker och det får man acceptera, jag ber om ursäkt ifall jag hettade till. Jag står dock för vad jag har sagt och för mina åsikter. Vi får helt enkelt se vid Oscarsgalan vad detta år verkligen har bjudit på, det jag vet just nu är att det bjudit på en hel del skit, jag hoppas så klart på massor med mer bra film, dumt vore ju annat.
Nej kanske inte själva säsongen då alla ska Oscarsfiska, men alla filmer från i år får så klart nomineras, jag missförstod väl dig där då. Jag menar att alla har ändå chans att vinna, är det en bra film så är det. Förra årets vinnare The Hurt Locker hade premiär redan i maj i U.S.A.
Sedan att du Bonk påstår att bl.a jag är negativ för att jag uttalar mig om mitt ogillande av filmer i år fattar jag inte, förra Oscarsgalan så gnällde du på The Hurt Locker och kapade den vid fotknölarna, samma sak med Precious fastän du inte ens hade sett den. I år kapar du The Social Network å det grövsta och Inception fullständigt avskyr du ju. The Black Swan har du ju dessutom förlöjligat långt på förhand så...ja...Ha det så trevligt på Oscarsgalan du, Mr. Positiv :)
Vi är väl alla filmälskare här inne antar jag och vi ska inte sitta och träta så här på varandra. Vi tycker olika om vissa saker och det får man acceptera, jag ber om ursäkt ifall jag hettade till. Jag står dock för vad jag har sagt och för mina åsikter. Vi får helt enkelt se vid Oscarsgalan vad detta år verkligen har bjudit på, det jag vet just nu är att det bjudit på en hel del skit, jag hoppas så klart på massor med mer bra film, dumt vore ju annat.
Nu har gubben vaknat till igen, brukar inte somna förrän senast 21, så lite liv är det kvar i mig. Det jag hittills bygger mitt resonemang på att det är ett dåligt år är att det aldrig så länge gubben kan minnas, har gått upp så mycket skit på biograferna under ett år. Vilka jag syftar på tror jag finns på sida 1 på denna tråd. Då glömde jag även kanonfilmer som Valhalla rising, The last airbender m.fl. Det räddas inte hittills upp av enstaka guldkorn.
Men detta är ju bara min och Patriks åsikt liksom det är eran att det de facto varit ett bra år. Vi respekterar att ni tycker det, så det minsta ni kan göra är väl att respektera att vi tycker olika, även om ni inte håller med. Nu har jag sagt samma sak säkert 10 gånger så förstår ni inte nu så orkar jag inte bry mig mer.
Avslutningsvis så tog jag för givet att alla förstod att vi diskuterade året hittills eftersom alla filmer inte släppts än, trodde inte man skulle behöva förtydliga det.
Men detta är ju bara min och Patriks åsikt liksom det är eran att det de facto varit ett bra år. Vi respekterar att ni tycker det, så det minsta ni kan göra är väl att respektera att vi tycker olika, även om ni inte håller med. Nu har jag sagt samma sak säkert 10 gånger så förstår ni inte nu så orkar jag inte bry mig mer.
Avslutningsvis så tog jag för givet att alla förstod att vi diskuterade året hittills eftersom alla filmer inte släppts än, trodde inte man skulle behöva förtydliga det.
Goder Afton du gamle! och väl sagt :)
Jag menar jag älskar Watchmen och Brentan gillar den inte alls, men inte sitter jag och säger åååh vad negativ du är och påstår att han har huvudet i sanden bara för det...då är det ju mycket roligare att sitta och diskutera de olika synpunkterna man har. Det lär man sig mer av.
Nu börjar Maria Wern, bevare mig väl, på TV4. Men som alltid så ska jag ge det en chans, den förra var visserligen ingen höjdare, men man vet aldrig. Nyfikenheten ska bejakas ;)
Jag menar jag älskar Watchmen och Brentan gillar den inte alls, men inte sitter jag och säger åååh vad negativ du är och påstår att han har huvudet i sanden bara för det...då är det ju mycket roligare att sitta och diskutera de olika synpunkterna man har. Det lär man sig mer av.
Nu börjar Maria Wern, bevare mig väl, på TV4. Men som alltid så ska jag ge det en chans, den förra var visserligen ingen höjdare, men man vet aldrig. Nyfikenheten ska bejakas ;)
Piranha är iallafall årets bästa film. Lätt.
Håller med om att det inte varit något bra filmår. Av alla årets filmer har jag bara givit 4 filmen minst en fyra (Green Zone, Shutter Island, Inception, Social Network). Har ju fortfarande sett filmer som Vägen och Buried, vilket jag borde ta och göra någon gång och Ghost Writer och Kick-Ass ligger på en svag fyra/stark trea.
Annars har det mesta varit rent skräp, möjligtvis delat ut två eller tre treor.
Gillade förra året mycket mer. Tror jag såg fyra filmer som släpptes där som jag satt en femma på och lyckades otroligt nog välja ut en hel del andra bra filmer från vidobutiken/biblioteket. Skulle inte förvåna mig om hälften av femmorna jag satt såg jag just det året.
Men ja, är trött och har säkert börjat prata en massa rapakalja nu, så jag ska nog sluta skriva och fortsätta imorgon så att jag kan uttrycka och formulera mig bättre.
Annars har det mesta varit rent skräp, möjligtvis delat ut två eller tre treor.
Gillade förra året mycket mer. Tror jag såg fyra filmer som släpptes där som jag satt en femma på och lyckades otroligt nog välja ut en hel del andra bra filmer från vidobutiken/biblioteket. Skulle inte förvåna mig om hälften av femmorna jag satt såg jag just det året.
Men ja, är trött och har säkert börjat prata en massa rapakalja nu, så jag ska nog sluta skriva och fortsätta imorgon så att jag kan uttrycka och formulera mig bättre.
401 inlägg
Shit, man försvinner i några timmar för att se Four Lions (kan förövrigt tilläggas på Mycket Bra-listan över årets filmer) och så har ni hunnit skriva två hela sidor med inlägg. Sprudlande aktivitet. Men det gillar jag.
Tycker du försvarar gubbgänget mycket bra Patrik och skriver under på allt du säger.
Tycker du försvarar gubbgänget mycket bra Patrik och skriver under på allt du säger.
Jadu, Patalo. Tänk då när man är borta från internet i 15 timmar och det kommit upp 5 respektive 2 nya sidor i intressanta trådar. Haha, inte en chans att jag tar mig tid att läsa igenom allt! ;)
Valhalla Rising är en trevlig rulle! Sevärd.
Hehe tack Patrik, ja det var då skönt att höra att du tycker att jag representerar pensionärsföreningen väl, inte alltid så lätt då man är gammal och gaggig...få se...vart lade jag nu...men vad i hela fridens...nej den är borta...det var märkligt...jag hade den ju alldeles nyss...;)
Eldunarí : Jo läs! do it! do it now! :)
Bonk : Valhalla Rising är bara yttligare en anledning till varför jag vill att Gibson gör en vikingafilm för den fungerade inte alls. Den bara stod still och trampade och då menar jag still som i fastgjuten. Men den hade den rätta tonen, det kan jag ge den och atmosfären.
Eldunarí : Jo läs! do it! do it now! :)
Bonk : Valhalla Rising är bara yttligare en anledning till varför jag vill att Gibson gör en vikingafilm för den fungerade inte alls. Den bara stod still och trampade och då menar jag still som i fastgjuten. Men den hade den rätta tonen, det kan jag ge den och atmosfären.
Så såg man ytterligare en kanonfilm, Tony Scott's Unstoppable. Visst är det enkel underhållande, men nog levererade den vad den skulle.
Ja Unstoppable kan vara bra, jag gillar sådana där tågfilmer. Favoriten är Runaway Train, men även Transsiberian som gjordes för ett par år sedan var bra. Nu skiljer sig handlingarna så klart, men filmer som utspelar sig kring och i tåg har jag någon underlig förkärlek till :) Mordet på Orientexpressen, Mot Fort Humboldt, riktiga klassiker.
Den var inte typ som Speed på räls då?
Apropå tåg så en Die Hard på ett tåg skulle inte vara helt fel. I ett fängelse är ju så klart favoriten, men på ett tåg skulle säkert fungera, på en båt också. Men Seagal har ju redan varit där och härjat så...
Den var inte typ som Speed på räls då?
Apropå tåg så en Die Hard på ett tåg skulle inte vara helt fel. I ett fängelse är ju så klart favoriten, men på ett tåg skulle säkert fungera, på en båt också. Men Seagal har ju redan varit där och härjat så...
Har inte sett Speed....men detta är ju Tony Scott, så du behöver nog iaf halvgilla hans stil för att uppskatta filmen. Och ha låga förväntningar också, hjälper alltid. :)
kolla in speed det är med keanu reeves!
Patrik: What about "Die Hard 5: McClane goes to space" eller "Die Hard rises" eller kanske "Die Hard forever" eller varför inte "Die Hard 5: The Son of John McClane"?
Björksch : Tony Scott är ingen Ridley Scott men jag uppskattar faktiskt ändå merparten av Tonys filmer. True Romance är hans absolut bästa, ett mästerverk och så klart klassikern The Last Boy Scout från den tiden då Bruce Willis fortfarande tilläts att vara bakfull, orakad, bitter och då han riktigt fräste ur sig svordomar och könsord :) Nej men Tony Scott brukar vanligtvis göra hyggligt underhållande actionfilmer, föredrar då honom framför Michael Bay. Speed tycker jag att du ska se ifall du inte gjort det, riktigt bra faktiskt och Hopper gör en riktigt härlig skurkroll i den, undvik uppföljaren dock!
Hannes : Haha jag tror att du rabblade upp samtliga titlar som jag fullständigt skulle avsky :) vågar knappt tänka på vad förmodligen en handling i en Die Hard-film som heter McClane goes to space eller The son of John McClane skulle vara.
Hannes : Haha jag tror att du rabblade upp samtliga titlar som jag fullständigt skulle avsky :) vågar knappt tänka på vad förmodligen en handling i en Die Hard-film som heter McClane goes to space eller The son of John McClane skulle vara.
Näh, inte är han Ridley men jag gillar honom bra ändå. Håller med om att True Romance är hans bästa, en riktig toppfilm.
Jag skall definitivt se Speed, gillar ju Hopper och dessutom är Keanu alltid rolig att kolla på.
Jag skall definitivt se Speed, gillar ju Hopper och dessutom är Keanu alltid rolig att kolla på.
Jag tycker att Unstoppable var enkel och spännande underhållning. Filmen har en ganska hygglig budget och är ganska häftig mellan varven. Ett obemannat tåg dånar fram längst järnvägen och det måste stoppas. Konceptet är ju väldigt enkelt men Tony Scott lyckas nästan alltid trycka på rätt knappar hos mig. Ingen kanonfilm men bra var den, tycker jag.
Tony Scott's bästa är förstås Snuten i Hollywood 2.
401 inlägg
Som några kanske läst [url=../../../../artikel/6097-let-me-in-ar-kings-favoritfilm-2010]här på MZ[/url], så har Stephen King bidragit till denna diskussion med sina 10 favoriter från det här året, och listan ser ut som följer:
[size=12=12]1. [url=../../../../film/let-me-in-2010]Let Me In[/url]
[/size][size=12=12]2. The Town
[/size][size=12=12]3. Inception
[/size][size=12=12]4. The Social Network
[/size][size=12=12]5. Takers
[/size][size=12=12]6. Kick-Ass
[/size][size=12=12]7. Splice
[/size][size=12=12]8. Monsters
[/size][size=12=12]9. Jackass 3D
[/size][size=12=12]10. Green Zone[/size]
[size=0=0][size=12=12]Flera av de som nämnts i denna diskussion, Inception, The Social Network och Kick-Ass, finns representerade och jag kan hålla med om dessa. Monsters kan jag också hålla med om. Den var en av de bättre filmupplevelser jag hade i år. Let Me In har jag inte sett, men tvivlar på att jag kommer att ge den särskilt mycket cred då den ser ut att vara en ren kopia av Alfedsons film.[/size][/size]
[size=0=0][size=12=12]The Town har jag en del förhoppningar på, så jag hoppas att King har rätt i sin bedömning att lägga den som tvåa. Green Zone håller jag inte med om. Tycker inte den höll måttet i längden. Takers och Jackass 3D har jag inte sett, men betvivlar på att jag kommer att tycka om dem. Splice tycker jag verkar intressant, men har inte sett den så jag kan inte uttala mig om den.[/size][/size]
[size=0=0][size=12=12]Så baserat på denna lista så framgår det att detta år inte uppvisat särskilt kvalitativa tendenser. Eller att Kings filmsmak till viss del inte stämmer överens med min.[/size][/size]
[size=12=12]1. [url=../../../../film/let-me-in-2010]Let Me In[/url]
[/size][size=12=12]2. The Town
[/size][size=12=12]3. Inception
[/size][size=12=12]4. The Social Network
[/size][size=12=12]5. Takers
[/size][size=12=12]6. Kick-Ass
[/size][size=12=12]7. Splice
[/size][size=12=12]8. Monsters
[/size][size=12=12]9. Jackass 3D
[/size][size=12=12]10. Green Zone[/size]
[size=0=0][size=12=12]Flera av de som nämnts i denna diskussion, Inception, The Social Network och Kick-Ass, finns representerade och jag kan hålla med om dessa. Monsters kan jag också hålla med om. Den var en av de bättre filmupplevelser jag hade i år. Let Me In har jag inte sett, men tvivlar på att jag kommer att ge den särskilt mycket cred då den ser ut att vara en ren kopia av Alfedsons film.[/size][/size]
[size=0=0][size=12=12]The Town har jag en del förhoppningar på, så jag hoppas att King har rätt i sin bedömning att lägga den som tvåa. Green Zone håller jag inte med om. Tycker inte den höll måttet i längden. Takers och Jackass 3D har jag inte sett, men betvivlar på att jag kommer att tycka om dem. Splice tycker jag verkar intressant, men har inte sett den så jag kan inte uttala mig om den.[/size][/size]
[size=0=0][size=12=12]Så baserat på denna lista så framgår det att detta år inte uppvisat särskilt kvalitativa tendenser. Eller att Kings filmsmak till viss del inte stämmer överens med min.[/size][/size]