2015 var ett år för extremt stora biosuccéer i form av "Star Wars: The Force Awakens", "Fast & Furious 7" och "Jurassic World", men också ett kämpigt år för många svenska filmer (undantaget "En man som heter Ove" och "En underbar jävla jul"). Svenska Filminstitutets nyss släppta biostatistik avslöjar också att vissa filmer hade det tuffare än andra i kampen om att locka besökare.
Här nedan följer listan på 14 av de minst sedda biofilmerna från förra året.
"The Transporter Refueled"
Antal besök: 9010
Nystarten av den halvpopulära "Transporter"-serien fick ett ljummet mottagande, och Ed Skrein lär nog innerst inne fundera på om det verkligen var rätt beslut att lämna "Game of Thrones" för rollen som Frank Martin. Inte på grund av de svenska besökssiffrorna såklart, men... ändå.
"Blackhat"
Antal besök: 7417
Michael Manns cyberterror-rulle hjälptes inte direkt av att den var rätt lättglömd, trots hunk-Hemsworth i huvudrollen som hacker/nackbrytare, och bristen på identitet återspeglades i besökssiffrorna.
"Odödliga"
Antal besök: 7177
En av årets bästa svenska filmer eller trist och tråkig? Åsikterna går isär om Andreas Öhmans roadmovie men här på MovieZine belönades hur som helst "Odödliga" med en fyra med motiveringen: "En vacker kärlekssaga som fångar både svensk sommar och unga hjärtan så som de sällan skildras på film." Tyvärr räckte det inte för att locka besökare till biosalongerna. En av många svenska filmer som hade det svårt under året.
"Dark Places"
Antal besök: 4990
Charlize Theron kepsade runt i den här adaptionen av författaren Gillian Flynns ("Gone Girl") bok med samma namn, och trots hyfsad kritik och en personlig historia för Theron (som drabbades av en liknande personlig tragedi i sin ungdom) lyckades "Dark Places" inte bli någon succé i Sverige.
"Efterskalv"
Antal besök: 4408
Ulrik Munther nominerades för en guldbagge för sin prestation som en pojke vars tillvaro efter återkomsten från en fängelsevistelse blir allt annat än, ja, munter. Besökssiffrorna blev tyvärr inte heller särskilt positiva för regissören Magnus von Horns debutfilm.
"Flocken"
Antal besök: 2913
Tragiskt nog letar sig ytterligare en svensk produktion in på listan i form av Beata Gårdelers "Flocken", som handlar om hur ett samhälle vänder sig mot en ung flicka och hennes familj.
"Det vita folket"
Antal besök: 2577
Lisa Aschan följde upp "Apflickorna" med en klaustrofobisk thriller om immigration och byråkrati bakom låsta dörrar, men den stora publiken svek.
"By the Sea"
Antal besök: 1669
Den kombinerade mega-stjärnkraften i duon Angelina Jolie och Brad Pitt lyckades inte skaka liv i ett rätt sömnigt drama, och ett rätt sömnigt drama är såklart svårt att marknadsföra på ett tillräckligt sexigt sätt för att lyckas dra folk.
"Black Sea"
Antal besök: 1138
Kan Jude Law bära en film? Han är talangfull, vacker och charmig, men frågan känns befogad då ingen film han haft huvudrollen i gått särskilt bra. Så inte heller "Black Sea", om en bitter ubåtskapten på jakt efter guld.
"The Cobbler"
Antal besök: 783
Adam Sandlers namn på postern brukar vara en garant för fina siffror men i fallet "The Cobbler" visade sig den tesen inte stämma. Sandler spelar en man som med hjälp av en magisk symaskin kan förvandla sig till andra människor genom att laga deras skor. Men han kunde alltså inte laga de svenska besökssiffrorna. Förlåt.
"The Babadook"
Antal besök: 552
En av förra årets bästa rysare förtjänade bättre besökssiffror, och frågan är om inte lite bättre marknadsföring av Jennifer Kents fantastiska debutfilm hade gjort underverk. Om du inte sett den än, gör det pronto.
"Rock the Kasbah"
Antal besök: 237
Kul fakta: lika många såg western-klassikern ”För några få dollar mer” på Cinemateket, som den här filmen. Vilket alltså inte var så väldans många alls.
"Hot Tub Time Machine 2"
Antal besök: 115
Inför uppföljaren till "Hot Tub Time Machine" tänkte ettans huvudrollsinnehavare John Cusack och den svenska biopubliken exakt likadant: "Vi håller oss långt, långt borta."
"We Are Your Friends"
Antal besök: 79
79 personer i hela långa Sverige bestämde sig för att gå och se Zac Efrons DJ-film. Eftersom filmen bara kostade 2 miljoner dollar att göra gick den faktiskt med en liten vinst trots att den inte gick särskilt mycket bättre hemma i USA heller, men visst hade man kunnat tro att "High School Musical"-hunken Efron plus DJ-kultur skulle ha kunnat fylla mer än två busslaster med besökare? Apparently not.
Källa: SFI.se