Först ut är årets sju snyggaste filmposters som jag går igenom nedan. Vissa av dem är posters till filmer som inte dyker upp i Sverige förrän nästa år, men de har onekligen varit "på tapeten" (pun intended) redan i år.
7. "De Palma" (Noah Baumbach & Jake Paltrow)
Riktigt härliga Drew Struzan-vibbar här och underbart arbete med färgerna. Dessutom lyckas man på ett grymt effektivt sätt involvera ett antal titlar - exempelvis "Scarface", "The Untouchables" och "Blow Out" - ur Brian De Palmas ikoniska filmografi, just det som dokumentären handlar om.
6. "Kubo and the Two Strings" (Travis Knight)
De japanska influenserna i den här hyllade stop motion-filmen sipprar fram även i den här utsökta postern, som är tydligt inspirerad av Katsushika Hokusais legendariska konst. Förmedlar känslan av ett episkt äventyr på väldigt träffsäkert sätt.
5. "The Love Witch" (Anna Biller)
Likt den mästerliga tecknade postern till "It Follows" som släpptes för två år sedan omsätter den här postern hela 80-talets ljuvliga estetik när det gäller skräck- och thrillerposters. Till och med den medvetet lökiga taglinen är mitt i prick; "She Loved Men... TO DEATH". Tog mitt intresse för den här filmen från noll till hundra på ett ögonblick.
4. "The Revenant" (Alejandro González Iñárritu)
Även årets absoluta bästa film (enligt mig) lyckades leverera ur poster-perspektiv. Minimalismen i den första postern (till vänster) älskar jag allra mest, men även dess två karaktärsposters lyckas förmedla den oförlåtande, karga och desperata känslan i Iñárritus epos. Det här med "ramar" verkar onekligen vara en grej i år, och jag gillar det.
3. "Wonder Woman" (Patty Jenkins)
Kombinationen av färgerna blå och orange är som bekant inte direkt ett nyskapande grepp när det gäller blockbuster-posters, men det finns ingen tvekan om att det fungerar oerhört bra här. Postern förmedlar en storslagen, respektingivande och kraftfull känsla som passar ypperligt för filmens majestätiska titelkaraktär.
2. "La La Land" (Damien Chazelle)
Trots att dessa två posters är så pass olika är det svårt att välja en favorit av dem. Den vänstra förmedlar hoppfullheten och magin i Los Angeles-natten medan den högra framkallar den något melankoliska nostalgin som man känner när man spelar en välanvänd vinylskiva eller ser på "Inside Llewyn Davis" för tionde gången. Båda gör det på ett alldeles spektakulärt sätt.
1. "The Handmaiden" (Park Chan-wook)
Efter ett kort besök i Hollywood ("Stoker") återvände Park Chan-wook hem till Sydkorea och levererade sin bästa och mest ambitiösa film hittills. Den stegrande komplexiteten och skönheten i berättelsen matchas på perfekt sätt av det självständiga och vågade konstverk som den nedersta postern är. Perfektion ner i minsta penseldrag. Även de andra två som jag också har inkluderat skulle kunna utmana vilken annan poster som helst på den här listan, fantastiskt!
Tyck till! Vilken av dessa sju är din absoluta favorit? Har jag missat någon som du tycker borde vara självklar på listan?