Tidigare i år presenterade Svenska Filminstitutet och branschorganisationen Film&TV-Producenterna vårens svenska långfilmspremiärer. Då summerades det totala antalet till 27 stycken, med en blandning av fiktion och dokumentärt.
Av dessa 27 har vi valt ut fem som verkade extra intressanta. Fem stycken som vi bedömer verkligen värda att hålla öppna efter. Inte nödvändigtvis ett enkelt jobb, men jobbet måste göras.
Här är vårens mest intressanta svenska filmer, i kronologisk ordning:
Passage (22 mars)
Tsiala reser från en liten georgisk by till Istanbul i hopp om att rädda sin systerson, en ung transkvinna, från ett liv i prostitution. Den gamla kvinnans väg korsas av två andra personer som även de försöker rädda någon de älskar, och i förlängningen kanske sig själva.
Filmen bygger på regissören och manusförfattaren Levan Akins (“And Then We Danced”) intervjuer och upplevelser under olika resor. Inte minst politiskt var det en svår film att göra, men med det blir den också oerhört viktig. Akin är dessutom någon vars verk vi gärna håller ögonen lite extra på.
Det kunde varit vi (8 maj)
Dokumentär om en oerhört mörk tid i vår historia, som skildrar de människor med funktionsvariationer som instutionerades under förra århundrandet. Tilllsammans med experter besöker Glada Hudik-bekanta Pär Johansson, Emma Örtlund och Ida Johansson släktingar till de drabbade, och delar historien om en ung man som skrev brev från den ökänade anläggningen i Vipeholm.
En historia som ger mig rysningar vid blotta tanken, en berättelse som måste berättas, och förhoppningsvis få den spridning den förtjänar.
Jakt (19 april)
Tre män ger sig ut för att jaga under en långhelg vid en enslig stuga. Det går bra i början men plötsligt försvinner djuren och skogen blir tyst. Men vad som inte försvinner är männens jaktlystnad, och de blir besatta av tanken på att fortsätta.
Jens Hultén, Magnus Krepper och Ardalan Esmaili spelar de tre männen i Sarah Gyllenstiernas långfilmsdebut, som baseras på Mats Wägeus roman “Jakt på vitt fält”. Med tre skickliga skådespelare i täten för ett annorlunda upplägg, kan det här bli ett av fllmvårens mest spännande och inslag.
Litar du på Steven Soderberghs omdöme? Gyllenstierna har berättat att han sett filmen och var väldigt positiv.
Scapegoat (26 april)
En engelskspråkig remake på förra årets stora Guldbaggevinnare “Syndabock”? Nej, inte riktigt. Här får vi följa med när ett kriminellt gäng flyttar till en liten byn och lockar till sig traktens ungdomar. Då ställs prästen Sam, som själv har en våldsam bakgrund, inför ett val - gripa in eller stå tillbaka och göra ingenting. Han gör sitt val men inte utan konsekvenser.
Regissören Marcus Ovnell och manusförfattaren Jenny Lampa har byggt ihop en film som åtminstone vid en första anblick verkar hämta drag och inspiration från äldre historier, men tacklar dessa på ett sätt som passar in i en modern miljö och mentalitet.
Vilket är precis vad "Syndabock" gjorde, så jag antar att de har något mer än titeln gemensmat ändå.
Stöld (våren 2024)
På tal om viktiga filmer. Här har Peter Birro skrivit manus till en film om renar som blir dödade och samer som blir utsatta för samehat. Regissören Elle Márjá Eira har själv varit renskötare och kunde känna igen sig i historien.
Här handlar det om en ung kvinnas kamp mot att försvara sitt ursprung i en värld där främlingsfientlighet är på frammarsch, klimatförändringar hotar renskötseln och unga väljer att begå självmord som konsekvens av en kollektiv desperation.
Ännu en typ av historia som aldrig berättas och därför blir desto viktigare att den verkligen når ut.
Läs också: Svenska Filminstitutet får en ny VD: "En smula omtumlande"
Vilken av dessa svenska premärer ser du mest fram emot, eller föredrar du någon som vi har missat?