Spel- och filmbranschen är en dynamisk värld i ständig förändring. På senare år har teknik från spelmotorer gett oändliga möjligheter inom filmens värld, scener med visuella effekter kan spelas in snabbare, billigare och säkrare.
Spelmotorer är drivkraften bakom nästan allt som finns i ett tv-spel. De ansvarar för att ta hand om allt visuellt, från ljus och grafik till logik och fysik. När man till exempel släpper en sten i en sjö, tar spelmotorn hand om hur stenen ska röra sig genom vattnet, hur vågorna på vattenytan ska se ut, hur ljus ska reflekteras från vattnet, vilket ljud interaktionen gör och mycket annat.
Potentialen går längre än bara för skapandet av spel, de kraftfulla spelmotorerna har gjort att fler film- och serieskapare börjat använda sig av spelmotorer i större utsträckning.
Det faller inte i allas smak att arbeta framför en så kallad green screen, det är petigt och kräver mycket efterarbete, dessutom blir det inte alltid bra. Att bygga upp detaljrika kulisser för inspelning är att föredra, men kostnaden för detta kan snabbt skjuta i höjden.
Spelmotorer är en mycket komplicerad och fascinerande mjukvara som kan skapa nästan allt, från en liten interaktion i ett rum till enormt stora och komplicerade världar. Huvudsyftet med spelmotorer är att göra spelutvecklarnas arbete lättare och att processen för spelutveckling går snabbare.
Allt fler inom filmbranschen väljer att använda sig av spelmotorn Unreal Engine som utvecklades av Epic Games och släpptes redan 1998. Unreal Engine är den vanligaste och mest populära spelmotorn i nuläget. Även spelmotorn Unity, som ligger bakom bland annat spelet ”Ori and the Blind Forest”, används inom filmens värld.
Dock menar många i branschen att Unity mest lämpar sig till animerad film, medan andra påstår att Unity fungerar precis lika bra som Unreal Engine men kräver mer manuellt arbete från designern.
Både Unity och Unreal Engine-motorn är tillgänglig för alla, för alla typer av projekt, från spelutveckling och arkitektur till VR, film och animation. Detta öppnar upp kreativa möjligheter för alla, oavsett ekonomisk bakgrund i branschen.
Nedan listar vi 7 filmer och serier som har använt sig av tekniken från en spelmotor för att skapa häftiga och imponerande visuella upplevelser för sin publik.
”The Mandalorian”
Den populära "Star Wars"-serien ”The Mandalorian” på Disney Plus sägs ligga bakom att 100 miljoner nya abonnenter anslöt sig till streamingtjänsten i samband med lansering av serien. Tack vare bland annat teknik från en spelmotor från Epic Games och grafisk hårdvara från Nvidia, lyckades ”The Mandalorian” ge oss välgjord science fiction som förhoppningsvis öppnat upp nya kreativa vägar för framtida filmer och serier.
Över 50 procent av första säsongen av ”The Mandalorian” filmades med hjälp av teknik från spelmotorn och gjorde det möjligt att filma flera platser och scener på en enda dag, oavhängigt av tid på dygnet, vind eller väder. Skådespelare agerade framför, eller rättare sagt inuti, en massiv halvcirkelformad LED-vägg där praktiska kulisser kombinerades med digitala effekter på LED-skärmen. Inspelningen redigerades i realtid under inspelning, vilket möjliggjorde perspektivkorrekta 3D-avbilder.
”Rogue One: A Star Wars Story”
Lucasfilm har alltid legat i framkant när det gäller att använda häftiga och smarta visuella tekniker för att bygga vägen till att dem blir vanliga företeelser i filmbranschen. Att filmen ”Rogue One” är med på vår lista är med andra ord ett givet val. Vissa scener från filmen spelades in med hjälp av Unreal Engine. Scenerna innehåller droiden K-2SO, som spelas av Alan Tudyk.
Spelmotorn gjorde det möjligt för teamet att rendera den sarkastiska droiden K-2SO i realtid, och kringgå för-renderingsprocessen. Det gjorde att teamet kunde se K-2SO på skärmen under en specifik scen istället för att behöva redigera i efterhand. Tekniken utvecklades av ILM, ett amerikanskt specialeffektsföretag, som modifierade Unreal Engines källkod. ILM var även ansvariga för de visuella effekterna i ”The Mandalorian”.
”The Matrix Resurrections”
En specifik scen i den senaste ”Matrix”-filmen använde sig också av den populära spelmotorn Unreal Engine. Med hjälp av Unreal Engine 4 kunde miljön för dojon återges.
Skogen och träden runt sjön är helt skapade i spelmotorn och även det senaste ”Matrix”-spelet, "The Matrix Awakens", använder sig av samma teknik, fast med den nyare versionen Unreal Engine 5.
Särskilt fascinerande och imponerande är hur bra man lyckats få till avbilden av vattenytan i scenen. Kolla gärna in klippet nedan för att få veta mer om hur dojo-scenen skapades.
”Westworld”
Serien som splittrar tittarnas känslor, alla älskade säsong 1, men vidare säsonger skapar ambivalens hos många. Det blev nyligen meddelat att ”Westworld” inte kommer släppa fler säsonger och att serien läggs ner.
Skaparna bakom ”Westworld” hade stora kreativa utmaningar framför sig efter säsong 3. I den fjärde och sista säsongen användes tekniken from Unreal Engine och en liknande LED-vägg som i ”The Mandalorian” för att bland annat få fram rätt bakgrund för olika scener. Detta digitala verktyg var särskilt praktiskt och uppskattat när det kom till att behöva ändra utseendet på en hel stad.
Rent narrativt finns det en hel del att både hylla och kritisera med serien, men de visuella effekterna som genererades med hjälp av en spelmotor, kan de flesta hålla med om är riktigt trovärdiga och extremt snygga.
”Lejonkungen”
De senaste åren har på kort tid gett oss många nyinspelade versioner av populära Disney-filmer. År 2019 var det dags för ”Lejonkungen” att komma till liv på bioduken, och till sin hjälp hade filmskaparna spelmotorn Unity.
Filmteamet gav sig ut till Kenyas savanner för att filma referensbilder till bakgrunderna i filmen och studera djurens beteende och rörelser i sin naturliga omgivning. Dessa lades sedan in i Unity-spelmotorn för att skapa en virtuell Serengeti-värld som kunde filmas genom att flytta en kamera runt i utrymmet. I tillägg användes live-action teknik för att få fram slutresultatet.
Regissören Jon Favreau och hans team fick ta på sig VR-headset för att se efter platser i spelmotorns värld som kunde användas till filmen. Sedan programmerades alla karaktärer att uppträda som det var tänkt enligt manus.
Jon Favreau själv beskrev det som en ”virtuell produktionsprocess” och mycket av spelteknikens finesser var nya för teamet som fick sätta sig in ordentligt i hur film skapas med hjälp av en spelmotor.
”Game of Thrones”
The Third Floor är ett visualiseringsföretag som var med och skapade säsong 8 av ”Game of Thrones”. Företaget strävar alltid efter att tänja på gränserna när det kommer till vad som är tekniskt möjligt gällande visuella effekter. The Third Floor säger själva att tack varje de episka scenerna som togs fram för ”Game of Thrones”, gav det dem självförtroende till att börja använda spelmotorer fullt ut inom företagets alla projekt.
En uppsättning med tekniska hjälpmedel togs fram av The Third Floor som byggdes i Unreal Engine, vilket gjorde det möjligt för tv-seriens team att utforska och iscensätta dramatiska scener i mer ambitiösa miljöer.
Detta blev en viktig tillgång för att planera framtida inspelningsmiljö när dessa fortfarande rent praktiskt fortfarande var under konstruktion. Flera virtuella versioner av olika inspelningsplatser skapades, som gav skaparna bakom ”Game of Thrones” mycket mer utrymme för att få prova sina kreative idéer.
”John Wick: Chapter 3 - Parabellum”
Att filma på eller runtom glas kan vara en utmaning, det är ofta dyrt och tidskrävande då riskerna för ljusreflektioner och skador är höga.
"Glaskontoret" i filmen "John Wick: Chapter 3 - Parabellum" var en enorm och extremt dyr fysiskt byggd scen, gjord nästan helt av glas, och var platsen för ett antal komplexa slagsmålssekvenser mellan John Wick och hans motståndare. Designteamet kände inte att 2D-konceptet räckte och vände sig då till spelmotorn Unreal Engines teknik för att skapa en häftig actionscen.
Glaskontoret byggdes i digital 3D-form i flera olika versioner i en VR-värld, detta gav film-teamet möjlighet att se hur olika scener kunde utspela sig. Ljusreflektioner, kamerans position, vinklar, kreativa idéer och effekter testades ut. Den experimentella fasen i VR-världen användes i flera månader innan scenen byggdes fysiskt, och till slut kunde spelas in.
Hur många av titlarna på listan visste du sedan innan använde sig av teknik från en spelmotor?