HBO är en distributör av film och tv-serier som under de senaste 20 åren varit synonym med högsta kvalitet. När författaren Fredrik Backmans hyllade bok "Björnstad" valdes ut som grundmaterial till distributörens andra svenska originalproduktion (efter förra årets "Gösta") någonsin, tänkte man givetvis göra sitt yttersta för att förvalta den nyanserade tonen och viktiga berättandet i boken.
Handlingen utspelar sig i den fiktiva orten "Björnstad" i Norrland, som kretsar kring ortens ishockeylag - där de eventuella framgångarna för juniorlaget på många sätt är motorn för pengarna som håller orten vid liv. Men när en händelse mellan lagets stora stjärna och tränarens dotter uppstår, under en hemmafest, ställs plötsligt allas framtid på spel... samtidigt som folk tvingas "välja sida".
Anders Weidemann ("30 grader i februari"), som är den ende svensk hittills att få axla ansvaret som showrunner över en amerikansk tv-serie ("Interrogation"), fick uppdraget att adaptera Backmans manus på ett sätt som skulle vara gångbart både här i Sverige men även internationellt.
Efter att själv ha skrivit och regisserat de två Guldbaggevinnande filmerna "Tjuvheder" och "Goliat", vars teman kring machokultur och parallellsamhällen på många sätt påminner om grunden till "Björnstads", så plockades Peter Grönlund in som regissör för seriens samtliga avsnitt.
MovieZine träffade Grönlund och skådespelerskan Aliette Opheim ("Kalifat", "Patriot") genom ett coronasäkert Zoom-samtal, om hur arbetet med den första säsongen av "Björnstad" gick till. Där vi bland annat diskuterar vad som var särskilt viktigt att lyckas få till i storyn, rädslan att göra något för stereotypiskt samt hur användandet av en mix av amatörskådespelare och redan etablerade skådespelare var rätt väg att gå.
Regissören och manusförfattaren Peter Grönlund. Foto: Carl Andersson.
Om vi börjar med en fråga särskilt riktad till dig Peter. Du har tidigare både skrivit och regisserat två väldigt hyllade och omtyckta filmer, vad var det som lockade med att få adaptera något som någon annan har skrivit och hur kändes det när du gjorde det till din egen berättelse?
Peter: Det var över förväntan, måste jag säga. Det är intressant också, för skrivprocessen för mig är så väsensskild från regiprocessen. Jag regisserar inte medan jag skriver, vilket jag vet att vissa gör. Utan när jag väl har skrivit texten så behöver jag nästan adaptera den för mig själv som regissör sedan, föra in den i regissörens sätt att tänka på något sätt. Det visade sig att jag nog inte hade fattat hur väsensskilt det där faktiskt var för mig, innan jag stod inför det här projektet och förstod att det egentligen var i stort sätt samma process för mig med "Björnstad" - som om jag själv hade skrivit det.
- Med den här berättelsen... till att börja med så var det spännande att ta sig an utmaningen av att göra något som inte kommer direkt ur mig. Sedan fanns det också stora tematiska beröringspunkter med vad jag själv brukar syssla med. Det är vinnar-kulturen och macho-kulturen som diskuteras och avhandlas, det är en småstad som skapar sina egna normer och regler - som sluter sig i ett eget universum, där den här typen av berättelser kan uppstå. Det är ett slags parallellsamhälle. Det är sånt som attraherar mig och som återkommer i det jag själv gillar att skriva. Så... det tillsammans med att det är en fantastisk berättelse, med väldigt intressanta karaktärer att utveckla och jobba med, gjorde det superintressant att få hoppa ombord på det här projektet.
"Jag tror att jag kan vara rätt för det här projektet"
Ulf Stenberg och Aliette Opheim i "Björnstad". Foto: HBO Nordic.
Jag måste även passa på att gratulera dig Aliette, för framgångarna med "Kalifat" som vi pratade om tidigare i år inför premiären. Den har verkligen tagits emot väl och du vet ju redan om att jag håller "Patriot" som en av mina favoritserier. Vad är viktigt för dig när du väljer att tacka ja till en roll - och vad var det som lockade just med "Björnstad"?
Aliette: Tack! Jag hade faktiskt inte läst boken som ligger till grund för "Björnstad" innan jag tackade ja, vilket kanske hade varit en given ingång annars, utan det var helt enkelt att jag verkligen ville få jobba med Peter som lockade mest för mig. Så jag hade inte någon riktigt koll på storyn förrän jag och Peter snackades vid. Men jag rankar "Tjuvheder" som en av de bästa svenska filmerna som jag någonsin har sett, så det räckte gott och väl... sen tycker jag om "Goliat" jättemycket också.
- Peter sade också tidigt uttryckligen till mig att "jag tror att jag kan vara rätt för det här projektet" och att han kunde göra det till sitt eget, vilket jag tyckte lät riktigt spännande med tanke på hur olika jag upplevde att Peter och Fredrik Backman [författaren bakom boken "Björnstad"] är i sitt skrivande. Sedan läste jag boken och förstod precis vad han menade, den är också väldigt aktuell kring mycket av det som vi har pratat om under de senaste åren.
"Det är klart man var rädd"
Ulf Stenberg som hockeytränaren Peter Andersson i "Björnstad". Foto: HBO Nordic.
Utan att avslöja för mycket så hänger en stor del av handlingen på en specifik händelse mellan två tonårsgrannar på en hemmafest - och hur hela orten hanterar det som har hänt efteråt. Fanns det något kring det här temat som ni kände er oroliga inför att framställa på "fel" sätt? Hur man undviker stereotyper och låter det få den tyngd det förtjänar, så att säga.
Peter: Även om det är en småstad som skildras, så är det ju som ett extrakt av samhället i stort. Med nedärvda och cementerade strukturer, som möjliggör den här berättelsen. Hockeyn är lite av ett symptom på ett sjukt samhälle, det är alltså inte hockeyns fel, men det är en våldskultur och vinnarkultur och en sport där våldet alltid finns närvarande. Den samhällsbild vi skildrar och placerar i den här slutna och nästan sekteristiska miljön... ja, det är klart att man var rädd för att det skulle bli för schablonartat och onyanserat. Det var också viktigt att serien fick gå dit den sen gick, utan att föregå berättelsen och avslöja för mycket om vad som kommer i slutet av säsongen.
- Den största utmaningen tyckte jag nog ändå var att hitta nyanserade människor, med fel och brister... men också med en stor dos av igenkänning och att hitta den rätta balansen. Det var verkligen ett jättearbete, att forma karaktärerna till människor som man inte bara kan döma ut direkt.
"Det är otroligt fint att få arbeta med amatörskådespelare"
Miriam Ingrid och Ulf Stenberg i "Björnstad". Foto: HBO Nordic.
Genom "Tjuvheder" och "Goliat" har Peter blivit känd för att använda sig av och få fram riktigt duktiga amatörskådespelare. Men den här gången hade han även med sig dig och några andra professionella skådespelare i den här mixen av lokalproducerad skådespelartalang uppe i Norrland. Hur skilde sig inspelningarna för dig gentemot dina tidigare projekt? Fick du axla en slags lugnande roll till dina motspelare, med din erfarenhet av att ha var med på inspelningar tidigare?
Aliette: Nu spelade jag ju visserligen mycket mot Ulf, som också är skådespelare, men jag måste säga att det är otroligt fint att få arbeta med "amatörer". För de har också någonting som man själv kanske har tappat lite längs vägen. Eller snarare något man strävar efter att inte tappa, det här totalt omedvetna framför kameran.
- För jag minns när jag började, när jag var yngre, så var det många äldre som man jobbade med som sade typ att "du är så rå, du bara är", och det är ju något som man fortfarande vill ha kvar i sitt skådespel. Men det är ju verkligen något som alla dem här amatörerna som Peter valde ut har. Sen kanske det behövs mer stöttning och hjälp på andra sätt, men där är ju Peter helt fenomenal. Det var alltså mer "amatörerna" som påminde mig om det där jag själv verkligen inte vill tappa.
"Det är det jag strävar efter att uppnå i den här mixen av skådespelare"
Oliver Dufåker som hockeyspelaren Kevin i "Björnstad". Foto: HBO Nordic.
Peter: Jag kan fylla i lite där också. Det är något även med Aliette, som är och förblir opolerat... på ett sätt som jag ser som en yrkesskicklighet från hennes sida. Att kunna ha ett sådant uttryck - och att ha det nära i sig att inte behöva förställa sig eller plocka upp ett manér som inte känns förankrat i en verklig människa. Hon har alltid nära till sin egna emotionella botten och har förmågan att använda sig av det i sin gestaltning. Vilket givetvis är en av dem stora anledningarna att jag valde just Aliette till den här rollen. Det samma gäller Uffe, båda två är av lite samma skrot och korn på något sätt där.
- Och det är precis det jag söker efter när jag letar bland amatörskådespelare också, vars spetskompetens är att redan vara förankrade i miljöerna och har den tryggheten med sig. När dessa människor sedan ställs mot etablerade skådespelare så uppstår i bästa fall en formel för ett givande och ett tagande, där scenerna ges liv och föder sig själva med nya möjligheter - och det är det jag strävar efter att uppnå i den här mixen av skådespelare. Vilket jag tycker att vi lyckades med under inspelningarna av "Björnstad"... och mina tidigare filmer med.
De två först avsnitten av "Björnstad" finns tillgängliga hos HBO Nordic, ett nytt avsnitt släpps varje söndag. Den första säsongen kommer att bestå av totalt fem avsnitt.
Samtliga avsnitt har regisserats av Peter Grönlund medan manuset har skrivits av Anders Weidemann ("Interrogation") samt Antonia Pyk och Linn Gottfridsson.
"Björnstad" släpps samtidigt i hela Europa, men kommer under 2021 även att visas på både HBO och HBO Max i USA.
Läs också: Lisa Langseth bjuder på "Kärlek & anarki" i höst
Kommer du att ge "Björnstad" en chans nu under hösten? Kommentera gärna nedan!