Intervju

Skribent

Lucas Mass

26 oktober 2024 | 15:00

”Jag kommer att förknippas med spya” – Damien Leone om ”Terrifier 3”

Art the Clown är tillbaka på topplistan och skaparen Damien Leone kan knappt tro att det är sant. MovieZine fick en chans att prata med regissören om hur han hanterar storsuccén.
Art the Clowns resa till stjärnstatus började med en kortfilm som kostade inte mer än tre tusen dollar. Idag är han värd flera miljoner och toppade nyligen USA:s box office på sin premiärhelg.
 
Pantomimen är här för att stanna och det är även skaparen Damien Leone, som Hollywood ivrigt försöker fånga.

MovieZine fick nyligen snacka med Leone om sin framgångsrika skapelse. Hur har den större budgeten förändrat arbetet och kan han tänka sig ett liv efter ”Terrifier”? Och hur reagerar man ens när sin egna lilla clownskurk lyckas slå Jokern på biotoppen?

 
- Det har varit helt surrealistiskt. Vi tror på den här franchisen och vi har sett fanbasen växa. Men om du hade frågat mig om det fanns en chans att filmen skulle öppna så stort i USA hade jag sagt att det inte skulle hända på en miljon år. Det har överraskat oss alla och vi är supertacksamma. 
 
För mig betyder det att jag får samla på nya ”Terrifier”-spypåsar.
 
- Haha! Ja, jag kommer att förknippas med spya.

 
Men nu har budgeten äntligen blivit tillräckligt hög att du kan delegera din roll som makeupartist på inspelningen. Hur har processen förändrats?
 
- Det stämmer, jag fick Christien Tinsley att göra alla makeup effekter den här gången. Han jobbade på ”The Passion of the Christ”, ”No Country for Old Men”, ”Westworld” och ”Renfield”… stora fantastiska Hollywoodfilmer. Men många av de var verklighetsförankrade, de är inte på samma nivå som en överdriven slasher, så jag var taggad på att se honom ge sig på det. Våldet är på en helt ny realistisk nivå än de två första filmerna.

 
Slasherfans borde ha märkt en cameo av effektslegenden Tom Savini, tog du chansen att försöka övertyga honom att delta i något hörn med makeup?
 
- Det är synd att han inte gör mycket makeupeffekter längre, men hans polare Jason Baker (”The Black Phone”) gjorde faktiskt mycket för oss. Lika med John Caglione som är en Oscarsvinnare för ”Dick Tracy” och gjorde även sminket för Heath Ledgers Joker i ”The Dark Knight”. Så att ha båda tillsammans för den här filmen var otroligt. Det var första gången i mitt liv jag kunde luta mig tillbaka och bara vara en konsult.

 
 
Känner du att den större budgeten har gjort inspelningen enklare och mer effektiv eller har den bara blivit längre och ännu mer komplicerad?
 
- Det här var den snabbaste filmen jag någonsin gjort. Vilket i sig ledde till en hel del problem och press. Vi hade redan låst ett premiärdatum så jag behövde skriva, filma, klippa och rusa till mållinjen. Jag jobbar fortfarande på filmen! Jag gjorde ljuddesign bara igår för bluray-släppet.

- Men att ha den större budgeten gjorde det möjligt för mig att slippa göra all makeup som tar mycket tid. Jag kunde jobba mer med skådespelarna, kamerateamet och produktionsdesignern… alla tekniska delar av filmen. Jag tror inte det går att argumentera att det här är den snyggaste filmen jag någonsin gjort.

 
Det märks redan med första rutan. Det känns som de vackra men råa och gryniga 70-tals-skräckfilmerna som ”Stilla natt, blodiga natt”. Vad ville du uppnå med fotot?
 
- Precis det, ”Stilla natt, blodiga natt” och John Carpenters tidigare filmer var bland mina främsta referenser. Vilket var svårt eftersom min fotograf inte var van med den stilen. Vi studerade hur filmerna såg ut och köpte många gamla lampor istället för LED. För att ljussätta en scen behövde vi sätta upp lampor överallt som skiner som heta spotlights för att skapa en stark kontrast mellan skuggor och ljus. Det tar en evighet att göra och det är en svår inlärningskurva – det finns en anledning att många filmer inte ser ut så där längre!

 
- I efterproduktionen försökte vi ge filmen en äldre estetik, degradera bilderna lite grann och höja på grynet. Om jag kunde filma med riktiga 35mm kameror hade jag mördat för att få min film att se ut exakt som de filmerna från 70-talet.
 
Om vi bortser från våldet, vad är du mest nöjd med i ”Terrifier 3”?
 

- Varje gång jag får publiken att känna empati och förhoppningsvis heja på Sienna känner jag att jag har gjort mitt jobb. Det är svårt när alla är där för att heja på skurken, vilket är typiskt för alla slasherfilmer. Vi älskar final girls, men vi är ju där för att se slashers som Freddy Krueger döda folk på kreativa sätt. Jag la mycket omsorg i Siennas karaktär för att göra henne komplex, sårbar, stark och empatisk.

 
 
- Skådespelaren Lauren LaVera bryr sig mycket om karaktären och vid det här laget är det som att Sienna har blivit en del av henne. Hon levelade verkligen upp i ”Terrifier 3” - särskilt i finalen, som var en av de mest obekväma scenerna jag har behövt filma. Men det var otroligt att se hennes enastående prestation.

 
Många vet nog inte att Art the Clown snart har funnits i 20 år. Stämmer det att karaktärens debut i kortfilmen ”The 9th Circle” kom redan 2008?
 
- Jag tror till och med att jag skapade honom 2006!

Det är en lång tid att spendera med samma karaktär.
 
Du har sagt att ”Terrifier” kommer avsluta antingen med fjärde eller femte filmen. Har du nån aning om vad du kommer göra efter det?
 
- Ja, jag har ett par val. Det finns andra originella storys som jag jobbar på - vissa som jag har presenterat till olika studios. Jag har faktiskt ett projekt som redan är på gång hos Sam Raimis produktionsbolag. Vi började på den redan innan ”Terrifier 3”, men strejken gjorde att vi fick pausa. Eftersom den tredje filmen nu blev så framgångsrik tror jag att det kommer att bli en enorm renässans för slasherfilmer.

 
Jag tror vi redan är där. 80-talet kommer alltid vara slasherns storhetstid, men är det något från senare år som stuckit ut för dig?
 
- Den nya ”In a Violent Nature” har jag inte sett helt men jag älskar konceptet och jag har sett det underbara yogamordet som alla snackar om. Den scenen är helt fantastisk. Men ”Thanksgiving”! Eli Roth är en av mina hjältar och jag vet att han kommer komma tillbaka med en brutal uppföljare. Jag hoppades att det skulle bli en långfilm redan med fejk-trailern i ”Grindhouse”. Jag är glad att han äntligen lyckades göra den. Det finns verkligen en hunger bland skräckfansen efter mer oldschool-slashers.

 
När du är klar med ”Terrifier”-serien, finns det en möjlighet att du kommer låta en annan filmskapare ge sig på mer filmer om Art the Clown?
 
- Absolut. Jag vill inte göra ”Terrifier”-filmer för evigt. Jag hade varit tacksam om jag fick det, men min kreativitet med den karaktären kommer en dag att ta slut. Vi lägger mycket krut i varje film och det finns en gräns innan det blir unket och repetitivt. Jag vill försöka berätta min story på ett tillfredsställande sätt och till slut kan vi se tillbaka på det som Damien Leones ”Terrifier”-saga.

 
- Efter det är jag säker på att någon annan kommer få chansen och någon annan kommer antagligen få spela Art the Clown. Det kanske blir en tv-serie, vem vet? Men det måste vara vettigt och hända vid rätt tid. Jag vet inte ens om jag kommer hyra ut karaktären eller om jag säljer rättigheterna. Kanske om priset är rätt.

 
 
Eftersom du lägger så mycket krut i varje film, du råkar inte ha en lista med oanvända mord-idéer som du kikar på?
 
- Hela tiden. Den listan blir större varje dag. Bara idag vaknade jag med tankarna i farten eftersom jag känner pressen nu. Jag har en lista med idéer för själva storyn till de framtida filmerna och sen har jag en lista med roliga Art the Clown-scenarier. Det finns en lista med mordsscener och föremål & verktyg Art kan mörda någon med. Sen handlar det bara om att välja ut de bästa och hur de passar in i berättelsen.


 
De två första filmerna ägde rum runt Halloween och den tredje är nu runt jul, har du en annan högtid i åtanke för den fjärde?
 

- Jag har inte det, det var aldrig min avsikt att anpassa Art runt olika högtider. Vi filmade en del av ”Terrifier 2” runt julen och min producent nämnde att det vore coolt att se honom mörda folk på julafton. Det var ett skämt men jag visste direkt att han skulle passa perfekt med det temat. Sen älskar jag skräckfilmer med jultema, jag älskar galna-jultomte tropen. För mig var det vettigt, men jag vet inte hur intressant det vore om Art the Clown mördade folk på nationaldagen.
 
Jag tycker det borde vara alla hjärtans dag, det är dags för Art the Clown att ge sitt hjärta till någon.
 
- Alla hjärtans dag! Det funkar, han är en älskvärd karaktär. Vi får se.

 
”Terrifier 3” går nu på bio.
| 26 oktober 2024 15:00 |