Både Tarantinos nya långfilm och det avslutande "Star Wars"-kapitlet har sina givna platser på listan. Men det är framför allt inte blockbusters, utan de något mindre kända men starkt lovande uppstickarna som dominerar, när våra skribenter får välja årets mest efterlängtade filmer.
Bläddra igenom årets alla biopremiärer i MovieZines kalender...
Bläddra igenom årets alla biopremiärer i MovieZines kalender...
Once Upon a Time in Hollywood (biopremiär 9 augusti)
Som troget Tarantino-fan, och med en viss (möjligen osund) förkärlek för ondskefulla sekter och ond, bråd död landar min röst på ”Once Upon a Time in Hollywood”. Dessutom bör Manson-historien passa som pistolen i hölstret för mannen som är känd för sitt ultravåld. Jag ser också fram emot ett förhoppningsvis fett soundtrack á 1969, och att njuta av Leonardo briljera som en avdankad TV-skådis. (Katarina Emgård)
The Favourite (biopremiär 25 januari)
Vilka filmer längtar jag efter mest 2019? Storfilmerna ”The Irishman” och ”Joker” känns som säkra kort, men just nu är det nog ”The Favourite” som toppar listan. Älskade nämligen ”Dogtooth” för att där fanns någon sorts verklighetsförankring, medan ”The Lobster” lämnade mig likgiltig för att den saknade det. Detta gör mig väldigt nyfiken på Yorgos Lanthimos nästa, som tagit kritikerkåren med storm. Jag är inte största anhängaren av kostymdraman, men i dennes regi kan man inte bli annat än nyfiken på vad det nu är han hittat på? (Annika Andersson)
Parasite (2019)
När mästaren Bong Joon-ho återvänder till Sydkorea efter en fem år lång (och konstant fantastisk) genväg genom Hollywood är det rena naturlagen att min pepp är skyhög. Tillsammans med sin ständiga vapendragare, skådespelaren Song Kang-ho, gör han här en mer småskalig film än sina senaste projekt och enligt rykten ska det luta åt sci-fi/skräck-hållet, vilket får mig att sprutsalivera av förväntan. Mer än att filmen handlar om två familjer och hur de speglar varandra vet vi inte än, men med Bong vid rodret krävs det någon form av force majeure för att det ska bli något annat än ren briljans. (Viktor Jerner)
The Kitchen (biopremiär 20 september)
”The Kitchen” är baserad på en serieroman med samma namn från 2014, skriven av Ollie Masters och ritad av Ming Doyle. Den utspelar sig i 70-talets New York, närmare bestämt Hell's Kitchen, där några kvinnor har tagit över en gangsterverksamhet efter att deras män har hamnat i finkan. Roliga Tiffany Haddish och Melissa McCarthy får chans att visa upp sina mer seriösa skådespelarsidor när filmen har premiär i höst. Fantastiska Elisabeth Moss (från ”The Handmaid's Tale”) syns i en annan av rollerna. Andrea Berloff – som tidigare har varit med och skrivit ”Straight Outta Compton” – regidebuterar och har skrivit manus. (Jenny Ahonen)
Velvet Buzzsaw (på Netflix 1 februari)
Efter att ha gett oss en av senaste decenniets bästa filmer, återförenas ”Nightcrawler”-regissören Dan Gilroy med skådisarna Jake Gyllenhaal och Rene Russo i en ny thriller. Potentiellt blir det en ännu mörkare film den här gången, som beskrivs som en skräckthriller och utspelar sig i konstens värld. Andra namn som hittas i rollistan är bland andra Toni Collette, John Malkovich och Natalia Dyer. Undertecknad kan inte (och vill inte) tro något annat än att ”Velvet Buzzsaw” blir en av 2019 års absolut vassaste rullar! (Poya Salari)
Little Women (biopremiär juldagen 2019)
Hela mitt väsen längtar sig bedrövad efter ”Little Women”. Boken ”Unga kvinnor” från 1868 av Louisa May Alcott, om fyra systrars uppväxt i USA i mitten på 1800-talet, har filmatiserats flera gånger. Och ofta har det blivit väldigt bra. Nu har turen kommit till begåvade Greta Gerwig att göra sin tolkning av klassikern. Gerwig har övertygat starkt som regissör, nu senast med ”Lady Bird”, i vilken Saoirse Ronan spelade huvudrollen. I ”Little Women” kommer vi åter att få se henne, den här gången tillsammans med bland andra Emma Watson, Meryl Streep, Laura Dern och unga Timothèe Chalamet från ”Call Me By Your Name”. Jag menar, kom igen! Det kan ju knappast bli bättre än så här. (Jonna Vanhatalo)
Ad Astra (premiär i sommar)
Med de kriminellt underskattade och undersedda filmerna ”The Immigrant” och ”The Lost City of Z” har James Gray inte direkt haft stabil segling på sistone, men trots det siktar han mot stjärnorna under 2019. I ”Ad Astra” spelar Brad Pitt (vi har saknat dig Brad!) en astronaut som ger sig ut i rymdens karga mörker för att hitta sin försvunne far (Tommy Lee Jones). Vad mer kan man önska sig? Om jag känner Gray rätt så kommer det bli mer Tarkovsky än Nolan av det här, och att få se en av vår tids mest intressanta regissörer tackla science fiction ska bli ett sant nöje. (Viktor Jerner)
Aniara (biopremiär 1 februari)
Hugo Lilja och Pella Kågerman långfilmsdebuterar med ett rymdepos efter Nobelpristagaren Harry Martinsons diktsamling inspelad i svenska köpcentrum och på finlandsfärjor. MovieZines chefredaktör Alexander Dunerfors ringade in filmen någonstans mellan "År 2001" och tv-såpan "Rederiet", i sin recension efter visningen i Toronto. Det finns många spännande titlar att se fram emot 2019, men då vi knappast är bortskämda med civilisationskritisk, post-apokalyptisk rymdfilm på svenska, så längtar jag lite extra till "Aniara". (Jakob Åsell)
Glass (biopremiär 18 januari)
Ett halvt decennium innan Christopher Nolan startade sin verklighetsbetonade Batman-trilogi, gjorde M. Night Shyamalan en ännu mer realistisk tolkning av superhjältegenren i form av "Unbreakable". David Dunn (Bruce Willis) var en slags jordnära version av Stålmannen, omedveten om sina egna superkrafter, medan Elijah Price (Samuel L. Jackson) skulle visa sig vara hans ultrasmarta ärkefiende Mister Glass. 16 år senare kom den oväntade uppföljaren "Split" som introducerade James McAvoy som ny superskurk, med ett tjugotal olika personligheter och smak för människokött. I "Glass" ska äntligen alla dessa välskrivna karaktärer mötas och det är så förbannat uppfriskande med en superhjältetrilogi som vågat satsa på ett starkt manus, istället för att bara försöka blända oss med en massa explosioner och påkostade specialeffekter. (Jerry Fogselius)
Lucy in the Sky (premiär 2019)
Tv-gurun Noah Hawley har med sina FX-kreationer ”Fargo” och ”Legion” visat sig vara en av de mest innovativa och utmanande rösterna i tv-världen just nu. När han således tar första steget in i filmvärlden är korpgluggarna vidöppna av förväntan. I ”Lucy in the Sky” (eller ”Pale Blue Dot” som den ursprungliga och mycket bättre titeln löd), får vi följa astronauten Lucy Cola som efter en lång tid i rymden börjar tappa greppet om verkligheten när hon återvänder till jorden. Natalie Portman gör huvudrollen och Dan Stevens, Zazie Beetz, Ellen Burstyn och Jon Hamm rundar av den stjärnspäckade skådespelarensemblen. Hawleys tv-verk har alltid haft en tydlig filmisk ton kring sig, så det här kommer definitivt bli en film att hålla ögonen på. (Patrik Linderholm)
Star Wars: Episode IX (biopremiär 18 december)
Att säga att "The Force Awakens" och "The Last Jedi" var vattendelare är eventuellt århundradets underdrift. Men kan någon ärligt säga att de inte är nyfikna på vad som kommer att hända i "Episode IX"? Handlingen ska nu knytas ihop för Rey, Ben, Finn och de andra, och det är många frågor som behöver svar, särskilt efter att våra förväntningar ställdes på ända - eller så att säga genomskars sidledes av en ljussabel - i "The Last Jedi". En episk uppgörelse mellan gott och ont väntar oss, och jag räknar ner dagarna. (Fanny Degerfelt)
Vilka filmer ser ni själva fram emot under 2019? Lämna en kommentar nedan.