Få regissörer har en så utpräglat igenkännbar visuell stil som Wes Anderson, och mellan alla hans filmer går det att hitta mängder med likheter. En specifik återkommande företeelse är den på fordon monterade kameran som filmar i fordonets färdriktning. Vare sig det handlar om bilar, båtar, kälkar eller flygfarkoster så ser han till att det (nästan) alltid finns åtminstone en kort sekvens av point-of-view-perspektiv, eller "På spåret"-perspektiv, om man så vill.
I det lilla montaget nedan syns klipp från fem filmer: "The Life Aquatic with Steve Zissou" (2004), "The Darjeeling Limited" (2007), "Fantastic Mr. Fox" (2009), "Moonrise Kingdom" (2012) och "The Grand Budapest Hotel" (2014). I flera av filmerna är just resor ett centralt tema.
Vad tycker du om detta grepp, är det snyggt? Herr Anderson är ju inte heller unik med att använda detta - finns det kanske några andra filmer som gör det ännu elegantare? Kommentera gärna.