Återigen ser skräck ut att vara den enda pålitliga genren för Hollywood att tjäna tillbaka pengarna de fölorar på alla dyra blockbusters. Istället för att spendera upp till 130 miljoner dollar så att ”Kraven the Hunter” kan floppa hade Sony Pictures kunnat gjort 13 skräckfilmer som garanterat hade presterat. Kanske något cheferna skulle kunna tänka på medan de svettas över de låga box office-siffrorna.
Men det finns många skräckfilmer att se fram emot i år. Kvaliteten kommer att variera, men även filmerna som inte ser särskilt lovande ut har fortfarande mycket som lockar. Det finns några risktagare på väg till biograferna som förtjänar lite uppmärksamhet.
1. ”Nosferatu” (3 januari)
Året öppnar med en av de mest efterlängtade rysarna från Robert Eggers. ”The Witch” och ”The Lighthouse” är bland genrens mest ikoniska verk de senaste 10 åren och nu har Eggers äntligen fått chansen att göra sin egen version av en 102-årig klassiker. Frågan är om filmskaparen kan motstå sin livslånga kärlek till originalet tillräckligt mycket för att verkligen göra en egen film.
Det här är den enda på listan som vissa faktiskt redan har sett. Enligt MovieZines recension är Eggers ”Nosferatu” en ”stilfull remake med stor respekt för förlagan, en Bill Skarsgård som går all in och lyfter Lily-Rose Depp på kartan som en skådespelerska att hålla koll på framöver.”
2. ”Wolf Man” (17 januari)
Leigh Whannell har varit en av skräckvärldens största namn sedan han, tillsammans med James Wan, skapade ”Saw” och ”Insidious”. På senare år har han skrivit och regisserat Blumhouses fantastiska ”The Invisible Man”, nytolkningen av James Whales klassiska ”Den osynlige mannen” från 1933. Nu har det blivit dags att göra detsamma med ”Varulven” från 1941.
Det ser ut att bli mycket kroppsskräck i Leigh Whannells ”Wolf Man” vilket alltid är välkommet. I huvudrollen finner vi Christopher Abbott (”Poor Things”) som kommer spela stackarn som förvandlas till varulven och Julia Garner (”Apartment 7A”) spelar frun som antagligen borde fly innan det är försent.
3. ”Companion” (31 januari)
Zach Cregger, skaparen bakom ”Barbarian”, producerar denna med Jack Quaid (”The Boys”) och Sophie Thatcher (”Heretic”) i rollistan. Trailern känns lika leksam och oförutsägbar som ”Barbarian”, så tonmässigt är det fortfarande lite oklart vad ”Companion” kommer vara. Tidiga reaktioner har jämfört filmen med ”The Twilight Zone” och understrycker att det är bäst att inte veta mycket i förväg.
4. ”The Monkey” (21 februari)
Oz Perkins är nog inte längre ett nischat namn som skräckfilmsregissör efter ”Longlegs” enorma box office framgång. Med över 120 miljoner dollar är det en av 2024 års högst inkomstbringande filmer som inte baserades på annan förlaga. Som tur är tar det inte lång tid innan Perkins nästa film landar på bio då ”The Monkey”, en adaptation av en Stephen King-novell, öppnar redan i februari.
Filmen handlar om två tvilingbröder, båda spelade av Theo James, som hittar sin pappas gamla leksaksapa uppe på vinden. Det är en sådan där klassisk leksak med cymbaler som använts för att skrämmas i bland annat ”Toy Story 3”, ”Annabelle Comes Home”, ”Monster House” och ”Doctor Who”. Men det finns säkert inget märkligt som händer i ”The Monkey”, apan är nog bara en helt vanlig leksak. Skräcklegenden James Wan står som producent.
5. ”Vicious” (28 februari)
Bryan Bertino (”The Strangers”) har skrivit och regisserat denna om en ung kvinna (Dakota Fanning) som får en mystisk gåva av en nattlig besökare. Hon ska tydligen behöva kämpa för sitt liv, men mer än så vet vi inte. Det ryktas om att testpubliken gillade filmen och Bertino brukar vara en stadig hand bakom kameran.
6. ”Sinners” (7 mars)
Ryan Coogler och Michael B. Jordan återförenas för (enligt rykten) vampyrskräck. Även ”Sinners” handlar om tvilingbröder, nu spelade av Jordan, som återvänder till deras hemstad där ett hemskt hot väntar. Det är Cooglers första film sedan debuten ”Fruitvale Station” som inte baserades på annan förlaga och det är Jordans första roll framför kameran sedan ”Creed III”. I rollistan finns även Hailee Steinfeld, Delroy Lindo och Jack O’Connell redo att ta sig an vad det nu än är Coogler har kokat ihop.
7. ”The Woman in the Yard” (28 mars)
Regissören Jaume Collet-Serra brukade vara en stapelvara för skräckgenren med framgångsrika filmer som ”Orphan”, ”House of Wax” och ”The Shallows”. Men i ett tag blev det mer actionfilmer med Liam Neeson och på senare år har han behövt stå för skräp som ”Jungle Cruise” och ”Black Adam” med Dwayne Johnson. Nu är han dock äntligen tillbaka och med ingen mindre än Danielle Deadwyler i huvudrollen, en av de mest underskattade skådisarna just nu.
Vad ”The Woman in the Yard” faktiskt handlar om är hemligt, men i USA skulle filmen först släppas i januari innan den flyttades fram till 28 mars. Eftersom januari brukar kunna vara en soptipp för skräck kan det vara ett lovande tecken att den lyftes därifrån.
8. ”Drop” (11 april)
Nog med konstiga telefonsamtal och vänförfrågningar på Facebook, mystiska AirDrops är den nya rysaren. Filmen utspelar sig över en natt där en ensamstående mamma tar emot anynoma droppar med hotfulla anvisningar.
Christoper Landon brukar vara en kul regissör som inte tar sina filmer helt seriöst, så den här premissen låter perfekt för honom. Är man bekant med ”Happy Death Day”-filmerna och ”Freaky” förstår man nog vad man kan förvänta sig.
9. ”28 Years Later” (18 juni)
Det som började med ”28 dagar senare” fortsatte med uppföljaren ”28 veckor senare” och kommer nu fortsätta igen med ”28 måna-” jag menar ”28 år senare”. Fans tänkte nog att ”28 månader senare” hade varit den logiska titeln, men nu är Danny Boyle och Alex Garlands ikoniska skräckfilm snart 23 år gammal. ”28 Years Later” fortsätter virusepidemin och alla zombies, som egentligen inte kallas zombies, är lika hungriga som alltid.
I rollistan finns bland annat Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes, Jodie Comer och Jack O’Connell. Svenskar kommer nog också märka Edvin Ryding i filmen. Även Cillian Murphy ska vara med igen, men hur karaktären faktiskt kommer användas är dock oklart.
10. ”M3GAN 2.0” (27 juni)
Ännu en film som James Wan producerar. Maginstinkten till skräckuppföljare brukar inte vara nå vidare, men i det här fallet känns det helt rätt. Alla nyckelpersoner bakom första filmen är tillbaka för ”2.0” och verkar redo att leva upp till den höga ribban. Akela Cooper är en av de mest egensinniga manusförfattarna inom skräckgenren just nu och regissören Gerard Johnstone brukar skickligt kunna balansera skräck och komedi.
Det ryktas om att M3GAN kommer vara hjälten den här gången då en ondskefull AI vid namn AM3LIA har designats av militären för att ta över världen. Japp, filmskaparna har siktat på ”Terminator 2”.
11. ”The Conjuring: Last Rites” (5 september)
James Wan producerar igen. ”The Conjuring”-universumet har varit den mest framgångsrika skräckserien genom tiderna men nu är det dags för, åtminstone huvudfilmerna, att kasta in handduken. Som vilket filmuniversum som helst har det varit en ojämn resa, men i överlag har kvaliteten varit relativt imponerande för skräckgenren. Samtliga filmer har kammat hem rejält med pengar och majoriteten har gått hem hos både kritikerna och publiken.
Dessvärre kommer James Wan inte återvända som regissör för sista ”Conjuring”-filmen utan det blir återigen Michael Chaves, som ansvarade för tredje filmen och ”The Nun II”, som står bakom kameran. Därför blir det svårare att säga om Ed och Lorraine Warren kommer få en värdig final i stil med de två första filmerna. Eller om det blir något mer i stil med ”The Devil Made Me Do It” - det vill säga kompetent och underhållande, men märkbart svagare.
12. ”Saw XI” (26 september)
Japp, James Wan producerar igen. Men jag förutspår faktiskt att ”Saw XI” kommer plockas bort från schemat till slut. Inte minst för att filmen fortfarande inte har börjat rulla kamerorna, men även för att det finns rykten om att producenterna bråkar om projektet. Senast har även regissören Kevin Greutert kryptiskt lagt upp den sista bilden från ”Saw X” online, vilket fans har tolkat som ett avsked (inlägget är nu raderat, tillsammans med hela Greuterts konto). Filmen försenades redan med ett helt år, men det verkar som att inget har hänt bakom kulisserna sedan dess för att förbättra situationen.
Men tills Lionsgate vågar berätta vad det är som händer kommer ”Saw XI” har kvar sitt nuvarande premiärdatum. Oavsett om man är ett fan av serien eller inte vet man antagligen vad man får. Frågan är bara om det ens blir något överhuvudtaget. Förhoppningsvis löser det sig så vi kan få se Tobin Bell som Jigsaw en gång till.
13. ”The Black Phone 2” (17 oktober)
Det här blir årets andra film av Scott Derrickson efter sci-fi-äventyret ”The Gorge”. ”The Black Phone” var en succé både kritiskt och kommersiellt, så en uppföljare är inte särskilt överraskande. Frågan är bara vad filmen faktiskt kommer handla om.
Mycket lite har avslöjats om ”The Black Phone 2”, men vi vet att samtliga skådisar från första filmen, inklusive Ethan Hawke, är tillbaka i sina roller. Med tanke på hur den första filmen slutade är det oklart hur det kommer hänga ihop, men det ska bli intressant att se.
14. ”Predator: Badlands” (7 november)
Eftersom Dan Trachtenberg (”10 Cloverfield Lane”) levererade en överraskande stark fristående Predator-film med ”Prey” 2022 får han chansen att göra det igen med ”Predator: Badlands”. Men inte nog med det, det avslöjades nyligen att Trachtenberg har regisserat inte bara en, utan två Predator-filmer som kommer släppas 2025.
”Badlands” har Elle Fanning i huvudrollen och studiochefen Steve Asbell hävdar att den är ”galen”, ”skruvad” och ”sci-fi, men inte som alla tror”. Den andra filmen är fortfarande hemlig. Den är färdiginspelad, men det finns inga detaljer om vad Trachtenberg har haft för sig, eller när den kommer släppas. Spännande!
15. ”Five Nights at Freddy’s 2” (5 december)
”Five Nights at Freddy’s” tjänade in 291 miljoner dollar i biointäkter, men gjorde inte mycket för att imponera någon annan än de ivrigaste fansen av spelserien. Att fansen kommer betala för fler biljetter är nog garanterat, men förhoppningsvis har filmskaparna fortfarande lyssnat på kritiken och försökt satsa på en starkare film också.
Josh Hutcherson och Matthew Lillard är tillbaka i sina roller och hävdar att ”Five Nights at Freddy’s 2” kommer vara en läskigare och mer actionfylld film än föregångaren. Vi får hoppas att det stämmer.
16 & 17. ”The Bride!” och ”Guillermo del Toro’s Frankenstein” (inga spikade datum)
Av en ren slump kommer två ”Frankenstein”-filmer släppas 2025. ”The Bride!” är regisserad av Maggie Gyllenhaal, som tidigare imponerade med den mästerliga debuten ”The Lost Daughter”. Givetvis är det ”Frankensteins brud” från 1935 som har inspirerat hennes manus.
Den andra filmen är, så klart, Guillermo Del Toros efterlängtade anpassning av Mary Shelleys ”Frankenstein”. Det är ett projekt Del Toro har varit öppen med att vilja göra i många år och som började först utvecklas hos Universal redan 2008. Efter det hamnade projekted i limbo tills liket, passande nog, återupplivades av Netflix 2023.
Ännu finns det inte ett spikat datum i sverige, men antagligen blir det senare mot hösten för båda filmerna. Vore det inte kul om de släpptes samma dag?
18. ”Until Dawn” (25 april)
David F. Sandberg, den svenska regissören bakom ”Lights Out”, är tillbaka i skräckgenren efter ett par år med ”Shazam!”-filmerna. ”Until Dawn” bygger på tv-spelet med samma namn och följer då en grupp vänner i en avlägsen skidstuga som inser att de inte är själva. En klassisk premiss för en skräckfilm och en passande sandlåda för Sandberg att leka med. Peter Stomare repriserar sin roll från spelet.
19. ”Final Destination: Bloodlines” (inget spikat datum)
”Final Destination”-seriens återkomst har nyligen landat ett premiärdatum i maj i USA. Det återstår att se när sverige får ta del av den sjätte filmen i serien, men antagligen blir det nog också däromkring. Handlingen är okänd just nu, men Jeffrey Reddick, seriens skapare, hävdar att filmen kommer att avvika från formeln ”Final Destination” är känd för.
Enligt rykten var ”Bloodlines” först avsedd för april, men testvisningarna har varit så pass positiva att Warner Bros blev självsäkra och tog ett bättre datum. Om det lönar sig återstår att se, men det brukar vara lovande när en skräckfilm presterar riktigt bra för en testpublik. Något liknande hände nyligen med ”Evil Dead Rise”, som fick släppas på bio trots att den först var planerad för streaming. Den filmen blev så klart en monstersuccé både kritiskt och kommersiellt, så förhoppningsvis kan ”Bloodlines” leverera något liknande.
20. ”Fear Street: Prom Queen” (inget spikat datum)
En av de bättre upplevelserna för skräckfans under pandemin var nog ”Fear Street”-trilogin på Netflix. Det var tre sammanhängande filmer baserade på R.L. Stines klassiska böcker som släpptes en gång i veckan under sommaren 2021.
”Fear Street: Prom Queen” är dock inte början på en ny trilogi, det är en självstående film som utspelar sig på en skolbal 1988. Det ser ut att bli en klassisk slasher i stil med liknande filmer från tidseran där studenter börjar försvinna en efter en.
21. ”Wildwood” (inget spikat datum)
Minns ni ”Coraline” från 2009? Eller kanske ”ParaNorman” från 2012? Den studion (LAIKA) är äntligen tillbaka med en ny skräckbaserad stop-motionfilm. Studions ägare, Travis Knight, regisserar igen för första gången sedan ”Bumblebee”. Tidigare regisserade han studions utsökta ”Kubo och de två strängarna” och har för närvarande dubbla uppdrag med både ”Wildwood” och den kommande ”Masters of the Universe”-filmatiseringen.
”Wildwood” handlar om unga Prue McKeel som ger sig ut på ett äventyr i skogarna i jakt på sin kidnappade bror. Precis som ”Coraline” är filmen baserad på en bok med samma namn.
22. ”Thanksgiving 2” (inget spikat datum)
Att Eli Roth skulle stå bakom en av årtiondets bästa slasherfilmer överraskade nog även Eli Roth. ”Thanksgiving” är inget revolutionerande, men det är en hysteriskt underhållande splatterfest. Behövs det en uppföljare? Antagligen inte, men fans borde ändå välkomna John Carvers återkomst med öppna armar.
Roth förstår också värdet med att hålla budgeten nere istället för att slänga pengar på onödigt komplicerade scenarier. Det ska vara tajt, enkelt och elakt. Majoriteten av hans filmografi hör hemma i en kloak, men om ”Thanksgiving 2” är en värdig uppföljare kommer slasherfansen äta gott.
23. ”Presence” (inget spikat datum)
Filmer om spökhus är en väldigt bekant och ofta tröttsam trop i skräck. Men att Steven Soderbergh regisserar en skräckfilm som filmas helt från spökets perspektiv? Det är något nytt.
Filmen debuterade på Sundance redan i januari och har sedan dess samlat på sig en hög med positiv kritik under året som gått. Soderbergh älskar att experimentera med olika sätt att göra film och för skräckfans lär ”Presence” vara den som lockar mest på sistone.
24. ”Poohniverse: Monsters Assemble” (inget spikat datum)
Man skulle kunna låta titeln tala för sig själv den här gången. Vad mer finns det att säga? ”Poohniverse: Monsters Assemble” är ”The Avengers” för upphovsrättsbefriade gosedjur. Det kommer alltså vara årets filmupplevelse. Vi har ju redan sett den fantastiska ”Winnie-the-Pooh: Blood and Honey” och den ännu mer fantastiska uppföljaren, så ett mer lovande startskott får man leta efter.
Men innan den ambitiösa team-up-filmen välsignas vi även av, bland annat ”Peter Pan’s Neverland Nightmare” och ”Bambi: The Reckoning”. Alla gamla karaktärer som Disney inte längre kan åkalla sin upphovsrätt för. Det här kan ju inte misslyckas. Oscarsgalan, här kommer vi!
25. ”Jag vet vad du gjorde förra sommaren”-uppföljare (inget spikat datum)
90-talets främsta “Scream”-lärling är tillbaka. Det är på tiden att reboot-tärningen landade på denna. “Jag vet vad du gjorde förra sommaren” är inte direkt en klassiker, men det är en lekfull pärla från en svunnen tid för skräckgenren. Freddie Prinze Jr. kommer tillbaka men om detsamma stämmer för Jennifer Love Hewitt återstår att se. Kamerorna har faktiskt bara börjat rulla.
Det ryktas om att titeln skulle kunna bli “I’ll Never Forget What You Did Last Summer”, men vid det här laget tvekar man på det. Studion kommer antagligen föredra samma titel som originalet, den ska ju kunna posera som en uppföljare och en remake samtidigt.
26. ”Him” (inget spikat datum)
Nej, det här är inte en uppföljare till Spike Jonze-filmen ”Her”. Det är faktiskt en originalfilm från Jordan Peeles produktionsbolag Monkeypaw Productions. ”Him” handlar om en lovande ung amerikansk fotbollsspelare som går med i en isolerad förening för att tränas av en legend som är på väg att gå i pension. En riktigt skrämmande premiss.
2022 röstades ”Him” som ett av årets bästa oproducerade manus och tidigt 2024 blev det klart att filmen skulle bli av med Marlon Wayans i huvudrollen. En riktigt skrämmande skådis.
27. ”The Strangers: Chapter 2” och ”Chapter 3”? (inget spikat datum)
Renny Harlins ”The Strangers”-projekt är en av de mer bisarra idéerna skräckgenren har kokat ihop på sistone. Bryan Bertinos ”The Strangers” från 2008 är en galet enkel premiss: Maskerade främlingar invaderar ett hus. Mer än så är det inte. Det finns inte ens något unikt med främlingarna som med Jason Voorhees eller Freddy Krueger.
Sen kom det en uppföljare 2018 som hette ”The Strangers: Prey at Night”, vilket är typiskt för skräckgenren. Men efter det bestämdes det att Renny Harlin skulle regissera inte bara en utan *tre* sammanhängande filmer samtidigt baserat på originalets premiss. Det Peter Jackson gjorde för ”Sagan om Ringen” gör Renny Harlin nu för… ”The Strangers”.
Man kan inte förneka att det är ett intressant experiment. ”Chapter 1” var inge vidare, men när tvåan och trean väl släpps lär man ju ta reda på vart handlingen tar vägen.
28. ”Eddington” (inget spikat datum)
Ari Aster hävdar säkert att ”Eddington” är en mörk komedi, men vi vet vad det betyder vid det här laget. Jag tror inte det är möjligt för ”Midsommar”-filmskaparen att göra en film som inte är en av de mest oroväckande upplevelserna man kan ha på bio det året. ”Eddington” är en neonoir-inspirerad västernfilm som utspelas i nutid. Det ryktas även om QAnon-konspirationstöntar och COVID.
Det verkar också som att alla stora namn i Hollywood vill vara med i Asters senaste. I den stjärnspäckade rollistan finns bland annat Pedro Pascal, Emma Stone, Austin Butler, Deirdre O'Connell och Luke Grimes. Som sheriffen i den lilla staden finner vi Joaquin Phoenix.
Vilka skräckfilmer ser du fram emot i år?