I vanlig ordning finns det mycket som jag är besviken över när det gäller årets Oscarsnomineringar. Hur mästerverket "Blade Runner 2049" inte är nominerad i alla de stora kategorierna, hur Andrew Droz Palermos foto i "A Ghost Story" inte uppmärksammas eller hur Jennifer Lawrence inte nomineras för sin monumentala prestation i "Mother!" kommer jag nog aldrig förstå.
Hur fel jag än tycker att de ovan nämnda missarna är var de ganska väntade på många sätt. Galasäsongen har varit i full rullning länge nu och vi har under flera månaders tid vetat vilka titlar som med störst sannolikhet skulle leta sig in bland nomineringarna. Med det sagt bjöd dock akademin, via presentatörerna Andy Serkis och Tiffany Haddish, på en del både positiva och negativa överraskningar under gårdagens sändning. Nedan har jag listat fem av dem.
Positiv överraskning: "Logan" letade sig in i Oscarsracet
Superhjältefilmer och filmer som baseras på serieromaner dyker väldigt sällan upp i Oscarssammanhang. Det finns givetvis undantag i stil med "The Dark Knight", men det är snarare undantag som bekräftar regeln. För drygt tio månader sedan skrev jag om att jag hoppades (och trodde) att "Logan" skulle kunna bli en ny sådan film, och även om den inte syns till i bästa film-kategorin gick min önskan till viss del i uppfyllelse. James Mangold, Scott Frank och Michael Green har nämligen nominerats för filmens manus (baserat på förlaga), väldigt roligt och högst välförtjänt!
Negativ överraskning: Paul Thomas Anderson uteblev i manuskategorin
När vi ändå är inne på manus kan vi hoppa över till den andra kategorin, originalmanus, och konstatera att det är helt tokigt att inte Paul Thomas Anderson knep en nominering för sitt arbete med "Phantom Thread". Även om jag håller filmer som "Dunkirk" och "Blade Runner 2049" några hårstrån högre bland mina 2017-favoriter så finns det för mig ingen tvekan om att Andersons manus är det mest välskrivna. De originella karaktärerna och deras lustiga dialog är ljuv musik för en filmälskares öron och Oscarsvinsten borde ha varit helgjuten, men nu blev det inte ens en nominering.
Positiv överraskning: "Phantom Thread" dök istället upp i de tyngre kategorierna
Gällande "Phantom Thread" bjöds det lyckligtvis nog även på en del positiva överraskningar; att Paul Thomas Anderson fick en nominering för regin och att filmen dök upp bland de nio bästa film-kandidaterna. Hade jag tippat på förhand så hade jag gissat på det motsatta scenariot, att den skulle vara bombsäker i originalmanus men mer osannolik i dessa två. Hur som helst är det oerhört trevligt att se briljanta Andersons senaste alster ta plats i de här prestigefyllda kategorierna, även om chansen för vinst är mikroskopiskt liten.
Negativ överraskning: Michael Stuhlbarg förblev lottlös
Med tanke på att filmerna han medverkar i – "The Shape of Water", "The Post" och "Call Me By Your Name" – tillsammans knåpade ihop 19(!) nomineringar är "lottlös" att ta i, men Stuhlbarg själv står utan nominering. Sedan hans internationella intåg i filmvärlden med Coen-brödernas "A Serious Man" har han förgyllt varje år med minnesvärda och karaktärsfokuserade birollsprestationer. Insatsen i "Call Me By Your Name" i år tillhör hans allra finaste (den hjärtskärande monologen kan vara det vackraste på film förra året) och han borde ha fått Woody Harrelsons plats i bästa manliga biroll.
Positiv överraskning: "Wonder Woman" höll sig borta från bästa film-kategorin
Ja, ni läste helt rätt, en positiv överraskning. Det har pratats en hel del om att Patty Jenkins superhjältesuccé skulle kunna dyka upp bland bästa film-kandidaterna och Warner Brothers har kampanjat aktivt för det, men jag höll inte med. På sin höjd är "Wonder Woman" en riktigt bra film, men den är långt ifrån felfri och hör inte hemma i samma kategori som "Phantom Thread" och "Dunkirk", oavsett hur viktig den är ur ett politiskt perspektiv. Nomineringar för exempelvis kostym och ljud hade den dock varit värd, men nu blev den helt nomineringslös.
Vilka av årets nomineringar överraskade dig mest?