KRÖNIKA

Skribent

Viktor Jerner

6 mars 2017 | 08:05

Kan "Logan" utmana i Bästa film på Oscarsgalan 2018?

Inte ens "The Dark Knight" lyckades knipa galans mest åtråvärda nominering när det begav sig, men nu har det kanske blivit dags för kategorins första superhjältefilm.
Trots att superhjältefilm är en av de genrer som präglar Hollywood-filmskapandet allra mest just nu så lyser de alltid med sin frånvaro i de stora kategorierna när den årliga Oscarssäsongen står för dörren. Betydande faktorer som att det mesta i genren är smärtsamt mediokert och att akademin sällan uppmärksammar action och franchises över huvud taget måste givetvis tas i beaktning, men inte ens det allra bästa i genren nomineras. 

Mästerliga filmer som "V for Vendetta", "Watchmen" och "Unbreakable" fick noll nomineringar när det begav sig, och jag skulle vilja påstå att de förtjänade att erkännas i kategorierna regi, manus och även bästa film. Om inte annat borde de två förstnämnda ha krossat motståndet i de tekniska kategorierna. På den fronten lyckas det dock då och då krypa in någon superhjälte-titel bland nomineringarna och vinsterna, allt från Tim Burtons "Batman" (1989) som tog hem bästa produktionsdesign till "Suicide Squad" som tog bästa smink i år.

Christopher Nolans fantastiska "The Dark Knight" är den film som har kommit överlägset längst i Oscarssammanhang, då Heath Ledger fick en postum Oscar för sin Joker-prestation och även filmens ljuddesign tog hem en guldgubbe. Filmen var dessutom nominerad i ytterligare sex kategorier (klippning, foto, ljudmix, smink, produktionsdesign och visuella effekter) men lyckades likt alla andra nämna titlar ovan inte ta plats i regi, manus eller film. Detta trots en enhälliga hyllningar från kritikerkåren och massiva finansiella framgångar.


Hugh Jackman i James Mangolds "Logan". 

Så vad krävs egentligen för att en så kallad "superhjältefilm" ska dyka upp bland de nominerade i de största och mest prestigefyllda kategorierna? Det är en komplex fråga, men jag tror helt enkelt att ett visst avstånd måste tas från genrens begränsande ramar för att akademin ens ska överväga den här typen av film. Det behövs kort sagt något mer än de opersonliga, ultra-kommersiella och emotionellt tomma narrativ – med vissa undantag givetvis – som pumpas ut ur drömfabriken på löpande band. Det behövs något mer än ansiktslösa, oändliga arméer, blåa laserstrålar i luften och platta skurkar. 

Det är precis där som James Mangolds färska "Logan" kommer in, då den avviker från precis allt det ovan nämnda. I min recension av filmen skriver jag bland annat att "vikten läggs vid karaktärerna och relationerna, vilket resulterar i en av de mest emotionella, intima och engagerande filmerna hittills i genren. Berättelsen involverar en ovanligt liten skara människor, men insatserna känns så mycket verkligare än när världen står inför någon sorts massivt apokalyptiskt hot á la superhjältefilm 101". Det är just det som skulle kunna tilltala akademin; det intima, emotionella och verkliga. 

Att den både visuellt och tematiskt utforskar våld och dess förkrossande konsekvenser – mer än något annat jag har sett i genren – är också något som jag tror kan uppskattas långt bortom superhjältefansen. Addera sedan att den är otroligt välspelad, att den behandlar sorg och död och att den fungerar som en sorts träffande politisk kommentar kring vår samtid. Det finns ingen tvekan om att den har en chans att faktiskt bli en utmanare under nästa års galasäsong, frågan är mer hur stor den chansen är. 


Dafne Keen som Laura i "Logan". 

Den allra mest sannolika nomineringen tror jag är en för Patrick Stewarts birollsinsats som Charles Xavier, då James Mangold lyfter honom till en nivå som ligger en rejäl bit över det som Bryan Singer har lyckats med. Allas vår professor X är nu gammal, sjuk och direkt livsfarlig för allmänheten, ett djupt melankoliskt tillstånd som Stewart skildrar på riktigt vackert och ömt vis. Förhoppningsvis (och troligtvis) får han det erkännande han förtjänar framöver.

Tittar man på regi, manus och bästa film sjunker självfallet sannolikheten rejält, särskilt med tanke på superhjältarnas obefintliga framgångar i de kategorierna hittills. Filmer som släpps så här pass tidigt på året brukar också generellt ha svårt att leta sig in bland de "Oscarsfilmer" som landar under hösten och vintern, men det finns undantag.  Allt handlar om hur starkt bioåret 2017 blir överlag och därmed hur tung konkurrensen blir, vilket är omöjligt att sätta fingret på så här tidigt i processen. Vi får se längre ner på vägen helt enkelt. 

Oavsett hur utfallet blir så säger mitt försiktigt optimistiska hjärta att "Logan" kan visa sig bli den första superhjältefilmen att strida om Oscarn för bästa film, kanske för att den som nämnt har så lite gemensamt med just superhjältefilmer. "Mad Max: Fury Road" banade ny väg för moderna genrefilmer på Oscarsgalan, nu är det hög tid att ta nästa steg.

Tyck till! Bör "Logan" vara med i Oscarsracet nästa år?
| 6 mars 2017 08:05 |