Idag fredag har den visuellt fullpackade och färgsprakande filmen "Sucker Punch" premiär på de svenska biograferna. Filmen är på många sett ett väldigt personligt projekt för filmskaparen, eftersom den är skriven (tillsammans med Steve Shibuya), regisserad och producerad (tillsammans med Deborah Snyder) av samma person, nämligen Zack Snyder.
Zachary Edward Snyder är amerikan och föddes i Green Bay i delstaten Wisconsin år 1966, vilket betyder att han nu är 45 år gammal. Större delen av sin uppväxt spenderade han i Greenwich, Connecticut där hans pappa jobbade med företagsrekrytering. Sin artistiska sida fick Zack från sin mamma som var intresserad av och sysslade med både måleri och foto på fritiden. Hon jobbade även som fotografilärare på en skola i Greenwich. Snyder var redan i unga år fullständigt uppslukad av filmens fantastiska värld, och när han såg Star Wars på bio år 1977 bestämde han sig för att film var det han ville jobba med i framtiden. När han var tolv år gammal lyckades han ensam smyga sig in på en visning av George Romeros "Dawn of the Dead", en film som också påverkat Snyders liv på olika sätt.
Zack studerade först på Heatherley School of Fine Art i England, men sedan även på Art Center College of Design i Pasadena, Kalifornien där hans klass inkluderade bland andra regissörerna Tarsem Singh ("The Fall", "Immortals") och Michael Bay ("The Rock", "Transformers"). Efter utbildningens slut började Snyder söka sig till jobb inom TV-reklambranschen och under 90-talet regisserade han reklamfilmer till stora företag som Nike, Reebok, Budweiser, BMW, UPS, Audi och Gatorade.
Snyders reklamfilm "Break from the Crowd"
I början av 2000-talet började Zack äntligen närma sig Hollywood och ett arbete inom långfilmbranschen, den bransch han drömde om att vara en del av. Först blev han erbjuden att regissera filmen "S.W.A.T." åt Columbia Pictures, men han hoppade av projektet när han insåg att filmbolaget inte alls var inne på samma spår som honom. Snyder ville ha en rå och realistisk film, medan Columbia siktade på en lägre åldersgräns. Istället sökte han sig till Strike Entertainment som höll på att utveckla en remake av Romeros "Dawn of the Dead". Både producenterna och skådespelerskan Sarah Polley tyckte att Snyder och hans visioner var helt rätt för jobbet, och produktionen kunde sätta igång.
Snyders version av "Dawn of the Dead" som hade premiär år 2004 visade sig bli en succé. Filmen hade en budget på 28 miljoner dollar och lyckades dra in 59 miljoner i USA och sedan 102 miljoner efter det internationella släppet. "Dawn of the Dead" är en av få zombiefilmer som lyckats spela in över 100 miljoner dollar. Denna succé öppnade en hel del dörrar för Snyder som nu började fokusera på att göra ett av sina drömprojekt, en adaption av Frank Millers seriealbum "300". Snyder skrev manuset tillsammans med Kurt Johnstad och Michael Gordon och spelade sedan in filmen under fyra månaders tid med hjälp av soundstages och bluescreen/chroma key-teknik.
"300" blev när den släpptes år 2007 en ännu större succé än "Dawn of the Dead" och den drog in dryga 30 miljoner dollar den första dagen och hela 70 miljoner dollar den första helgen. Filmen fick blandade recensioner, men tack vare den stora pengamässiga vinsten fick Zack Snyder ännu en skjuts uppåt i Hollywood. Direkt efter "300" började han arbeta med ytterligare en adaption av en serieroman, Alan Moores hyllade och omtalade "Watchmen". Projektet hade tidigare haft en hel del problem och både Darren Aronofsky och Paul Greengrass cirkulerade projektet innan Snyder fick jobbet av Warner Brothers. Filmbolaget valde Snyder på grund av hans bakgrund i genren, men också eftersom han tidigare visat (med "Dawn of the Dead" och "300") att han kunnat göra stordåd med mycket små medel. Det var viktigt att kostnaderna kunde hållas så lågt som möjligt även när det gällde "Watchmen".
"Watchmen", som släpptes 2009, blev ingen megasuccé som "300", men inte heller något misslyckande. Även om besökarantalet minskade kraftigt efter öppningshelgen spelade den in 185 miljoner dollar världen över, relativt bra om man funderar över filmens höga åldersgräns, mörka natur och långa speltid. Snyder fick förnyat förtroende av Warner Brothers när han fick möjligheten att ge sig in på för honom helt outforskade områden, nämligen animerad familjefilm i form av "Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole". Filmen baseras på de tre första böckerna i Kathryn Laskys prisbelönta bokserie "The Guardians of Ga'Hoole". "Legend of the Guardians", som landade på biograferna förra året, gick inte särskilt bra i USA, men när den släpptes världen över nådde intäkterna 85 miljoner dollar.
Efter alla dessa nämnda filmer blir "Sucker Punch" ett mycket personligt, intressant och viktigt projekt för Snyder, eftersom det är det första som inte baseras på annat material, det första projekt som helt och hållet tillhör Zack och hans fantasi. Han har i intervjuer sagt att filmen till viss del är en hyllning till "Heavy Metal", en erotisk och våldsam serietidning som han läste när han var yngre. Filmen drog in drygt 20 miljoner dollar under öppningshelgen och har fått ett ytterst kallt mottagande från de flesta kritiker. Efter "Sucker Punch" kan vi se fram emot Snyders tolkning av superhjältarnas superhjälte, Superman. Snyder håller nu på för fullt med projektet "Superman: Man of Steel" där nykomlingen Henry Cavill axlar rollen som Clark Kent/Superman. Diane Lane och Kevin Costner gör rollerna som Martha och Jonathan Kent och rollen som Lois Lane gick till Amy Adams. Filmen beräknas ha premiär någon gång under december nästa år.
Om man tittar lite närmare på Zack Snyder som filmskapare och regissör kan man se att han ofta omtalas för sin visuella och filmiska stil, Snyder jobbar ofta med starka och intensiva färger i sina filmer och lägger allmänt stor vikt vid filmernas visuella aspekt. Till skillnad från de flesta regissörer, som liknande Paul Greengrass (The Bourne Ultimatum, Green Zone) skildrar action med shaky-cam och snabba klipp, väljer ofta Snyder att använda sig av längre tagningar och slow/fast motion. Det finns också en tydlig dragningskraft i hans filmer mot genrer som fantasy och SciFi. Snyder har pratat en del om stilen i hans kommande "Superman: Man of Steel" och att det ironiskt nog kommer bli hans mest realistiska film hittills. Zack förklarar detta med att stort fokus kommer läggas på realismen i filmen, både visuellt och känslomässigt, för att kunna skapa en intressant och unik trovärdighet kring Superman.
Att ta sig an ett projekt om en så välkänd karaktär som Superman är ett riktigt vågat drag. Förväntningarna finns inte bara hos de inbitna fansen, utan hos varenda kotte. Alla vet vem Superman är och alla har därför tankar kring hur han borde skildras. Om Zack Snyder lyckas leva upp till förväntningarna eller kvävs av dem, det får vi se i december 2012.