”Du tror det är coolt att hata grejer, och det är det inte! Det är dötrist. Prata om det du älskar och håll tyst om det du inte älskar.”
När Scarlet Witch läxar upp Ted Mosby i filmen ”Liberal Arts” hotar hon samtidigt Facebooks årsbokslut – för hur skulle våra sociala medier klara sig utan arga reaktioner som driver trafik?
Häromdagen råkade jag doom-scrolla mig igenom ett par kommentarsfält med sekteristiska tendenser. Där fanns basala ingredienser som Den Enda Sanningen och idén om en stor konspiration. Skrivbordskrigarnas tog det personligt när den fina stämningen förstördes av experter och privatpersoner med avvikande åsikt. Då fanns det bara en förklaring: Experterna var mutade! Privatpersonerna var antingen botar eller undercoveragenter!
Retoriken känns igen från Flat Earth Society … men det som diskuterades på liv och död var serierna "She-Hulk" och "Maktens ringar".
Deras resonemang var vattentätt: Varje negativ recension bevisar att serierna är usla och alla positiva recensioner bevisar att Big Disney och Big Amazon har mutat recensenter över hela världen.
Vi ska inte låtsas som om dessa serier är mästerverk som står över all kritik – men visst finns det en gråskala mellan att älska något förbehållslöst och att starta en konspiratorisk hatkult i protest mot Galadriels rustning? Visst kan vi hoppas att skrivbordskrigarna drivs av omtanke, och vill rädda dig från att slösa dyrbar skärmtid – men de vet ju inte ens vad du gillar.
"Maktens ringar" är plågsam tittning för Tolkien-purister men perfekt underhållning för den betydligt större målgrupp som gillade Peter Jacksons filmer och tror att Silmarillion är en italiensk pastarätt.
"She-Hulk", å sin sida, riktar sig främst till kvinnor - och det är svårt att missa hur många arga kommentarer som skrivs av män som mig. Vi bortglömda stackare som bara fick 19 MCU-filmer i rad med män i huvudrollen innan Carol Danvers kraschade partyt.
I somras släpptes "Ms. Marvel" samma vecka som "The Boys", och de nedlåtande jämförelserna haglade. Seriöst, nätet? Då kan man ju lika gärna jämföra "House of the Dragon" med barn-tv. Varför drar inte Daemon fler knasiga oneliners och varför är det så ont om sexscener i "Svampbob Fyrkant"?
Varje serie måste bedömas utifrån vilken slags berättelse den försöker vara.
Jag inser att jag inte är den främsta målgruppen för Kamala Khans tonårsproblem – och det kan jag leva med. Under seriens gång slog det mig att jag rentav kan ha mer gemensamt med en 16-årig tjej från New Jersey än med en 1500 år gammal utomjordisk åskgud.
”Prata om det du älskar och håll tyst om det du inte älskar.”
Det är ett råd som på sikt kan förhindra åtskilliga hjärtinfarkter. Skrivbordskrigarna bör tagga ner för sin egen hälsas skull – men också för att deras kamp är kontraproduktiv. De kampanjar för bojkotter och drömmer om tittarsiffror så usla att de får streamingjättarna på fall, men varje gång tycks effekten bli den motsatta.
För, som sagt, det är ilskan som driver trafik på nätet. När Amazon släppte de första bilderna från "Maktens ringar" i februari valde de att visa upp en mörkhyad dvärgprinsessa utan skägg – och hatkampanjen kom som på beställning. Skrivbordskrigarnas raseri har gett serien daglig uppmärksamhet ända sedan dess och hjälpt Amazon att nå dit vanliga reklambudgetar inte når.
Tänk om det var deras plan? Tänk om skrivbordskrigarnas värdefulla raseri är just vad streamingjättarna suktar efter?
"House of the Dragon" triggade dem genom att visa upp en mörkhyad medlem av House Velaryon. "Sandman" triggade dem genom att byta kön på Lucifer och hudfärg på Döden. "She-Hulk" triggade dem genom att twerka. "Ms Marvel", i sin tur, triggade dem genom att existera överhuvudtaget.
Det färskaste exemplet på lyckad marknadsföring är teasern till Disneys spelfilmsversion av "Den lilla sjöjungfrun", där titelkaraktären syns i 17 sekunder. Det räckte för att Internet skulle koka över. Behöver jag ens skriva att det beror på Ariels hudfärg?
Great Scott, jag hade fel! Skrivbordskrigarna är verkligen offer för en stor konspiration.
Vad de inte vet är att de jobbar gratis för varenda streamingjättes marknadsavdelning.
Torbjörn Vårsaga