Sagan om ringen: Härskarringen 2001
Synopsis
Info
Historiens dyraste lajv
Varför jag önskade mig hela Härskarringen-trilogin i julklapp år 2001, kan jag nog inte svara på längre. Men trettio sidors hob-historia redan i inledningen blev en för stor utmaning, och böckerna har sedan dess samlat damm någonstans i källaren. Sån tur då att vi har Peter Jacksons filmatisering att falla tillbaka på, splatterregissören som kom från ingenstans och förvandlade Tolkiens älskade sagovärld till tre av de maffigaste fantasyäventyr som man skådat på vita duken.
"Sagan om ringen" tar sin början i Fylke, ett slags medeltida samhälle där det kortväxta folket lever och frodas, skördar och festar. Inte mycket stör denna fridfulla vardag hos hobbitarna, det vill säga tills en mäktig ring letar sig dit. Ett stycke blingbling som varit försvunnet i generationer men nu hamnat i tassarna på Bilbo Baggins, och i och med detta väckt de onda krafterna till liv. Fylke är i stor fara, meddelar trollkarl Gandalf med domedagsröst, och av ännu en ödets nyck är det nu upp till Baggins unge släkting Frodo att ta den fördömda juvelen så långt därifrån som det bara går.
Det är starten för den roadmovie med fantasyinslag, som tog världen med storm för nu över ett decennium sen. Det fina med "Sagan om ringen" är att filmen både har hittat en fanskara på egen hand, och också hållt Tolkienisterna nöjda och glada. Peter Jacksons mastodontprojekt (alla tre filmer spelades in samtidigt under 16 långa månader på Nya Zeeland) var bland de första filmerna att låta publiken hänga med på hela resan på internet. De mest insatta och skeptiska fick tycka till om varje liten detalj, och det är också i just detaljerna som man hittar en sällsynt skådad kärlek. En fördjupning i DVD:ns extramaterial vittnar om hur mycket arbete som ligger bakom varenda plagg, varenda svärd och varenda lösnäsa - för att sen inte tala om Howard Shores musik eller Andrew Lesnies foto (båda vann en välförtjänt Oscar). Det här är mästerligt filmskapande i alla avseenden. Inget lämnas åt slumpen och det finns inte mycket att klaga på rent tekniskt. Även undertecknad, som vanligtvis inte faller pladask för denna typ av magi och demoner på vita duken, blir som förtrollad när Peter Jackson bjuder in till sin vision av hur Midgård ska se ut, låta och kännas.
Vill man leta fel hittas de däremot ganska lätt i storyn. Att "Sagan om ringen" är en oavslutad film är väl inget man kan beskylla filmskaparna för, men det kommer som ett antiklimax för den oinvigde. Vid senaste omtitten, efter tio år av villkorslös kärlek till denna film, är jag dock lite mer skeptisk till den något för enkla och linjära handlingen. Det saknas en emotionell twist, något som gör tittaren engagerad i hur det faktiskt ska gå. Känslan av hur mycket som står på spel når inte fram, åtminstone inte här i första delen. Tilläggas bör att jag kom att tänka på det här först vid femte eller sjätte omtitten.
För man blir så lätt medsvept av ytan, och hela den här magiska, oförutsägbara, lika charmiga som skrämmande sagovärlden. Den har befolkats av alver, dvärgar, stora trollkarlar, stridslystna män, troll och en hel rad av slemmiga monster, som alla ser till att tre timmar går förvånansvärt fort. Och man kan givetvis tala lika länge om skådespelarnas insatser, om det okonventionella och oerhört ambitiösa back-to-back-inspelningen som började redan i slutet av 90-talet, eller om likheter och skillnader mot böckerna (det överlåter jag visserligen åt de mer insatta).
Men det är ungefär som med Gollums osunda förhålande till Ringen; en film att återvända till med jämna mellanrum. Det är mer än precious. Ett storslaget äventyr och början på 2000-talets hittills största filmfenomen.