Att förutspå Sveriges Oscarsbidrag är ingen lätt match. De senaste åren har vi skickat in så olika bidrag som ett familjedrama med en internationellt växande Noomi Rapace ("Svinalängorna" 2011), en modern feelgood av en spännande debutant ("I rymden finns inga känslor" 2010), och en riktigt smal men väldigt uppmärksammad episodfilm ("De ofrivilliga" 2009). Vilket humör är juryn på i år?
En Guldbaggevinst garanterar inte alltid en biljett till Hollywood, och även om det vore så är årets segrare "Apflickorna" inte kvalificerad - juryn får bara välja bland filmer som haft biopremiär mellan 1 oktober i fjol och 30 september i år. Och hur man än gör blir det sällan rätt. Vi får gå tillbaka ända till 2004 för att hitta en svensk film bland de nominerade: Kay Pollaks "Så som i himmelen".
Om bara några dagar presenteras årets bidrag till kategorin Best Foreign Language Film på Oscarsgalan 2013. Nedan är filmerna som finns att välja bland - vilken tror du mest på?
Troliga alternativ:
Räknar man bort dokumentärer och svenskproducerade filmer där det övervägande talas engelska (vi tittar på sig, "Sugar Man"), är det "Avalon" med Johannes Brost som fått högst betyg i år av svenska recensenter (enligt kritiker.se) med 3,8 i snitt. Men sett till hela nomineringsperioden leder "Play".
En internationell rollista och vass regi av Peter Dalle gör "En fiende att dö för" till mångas önskefilm på Oscarslistan nästa år. Det är dock en salig blandning av språk, och även om just svenska inte är ett krav i en film från Sverige, kan det stjälpa i processen om engelskan tar över för mycket. Det heter trots allt "Foreign Language" av en anledning.
En kontorsfars enligt trailern, men Patrik Eklunds "Flimmer" är snarare en udda dramakomedi som mycket väl kan gå hem i finare kretsar. Frågan är om humorn håller hela vägen över Atlanten? Konstigare saker har hänt, 2010 års bidrag "I rymden finns inga känslor" ligger i ungefär samma genre.
Lasse Hallström som regissör kan mycket väl locka nyfikna akademimedlemmar till att kolla in "Hypnotisören" som Sveriges Oscarsbidrag, och skandinavisk crime är ju hett utomlands. Å andra sidan är thrillers en sällsynt genre i den här kategorin. Hallströms filmatisering måste vara något extra för att verkligen hamna med på juryns shortlist.
Ända sedan Katinka för första gången bjöd in till sitt kalas på Stockholms Filmfestival i höstas, har kritiker och festivaler svarat med jubel. Men filmpriserna har uteblivit, liksom den svenska biopubliken, och några stora namn på gästlistan finns det inte heller att skryta med.
Svensk landsbygdsångest med en del ansikten som borde kunna kännas igen även utomlands. Många anser dock att filmen, trots en imponerande rollista, inte håller måttet.
Ruben Östlunds drama har uppmärksammats oct prisats världen över sedan premiären i Cannes 2011. Risken finns att filmen (som hade svensk premiär i november förra året) känns för gammal, och att Östlund redan fått sin chans när "De ofrivilliga" skickades in för några år sedan.
En mer storslagen, och på ytan klassisk Oscarsfilm, har vi inte fått upp på biodukarna det senaste året. Bill Skarsgård-dramat var också Guldbaggefavorit i vintas och nominerades till rekordmånga baggar. Ett förutsägbart men intressant val, som dock kan få svårt att sticka ut bland konkurrenterna i kategorin.
Ett riktigt wildcard, men visst kan Oscarsjuryn behöva en adrenalinkick bland alla tunga tragedier? Babak Najafi har dessutom gjort allt han kunnat för att injicera gangstergenren med både djup och eftertanke. Joel Kinnaman börjar bli ett namn utomlands och första filmen hyllades av Scorsese.
Till synes filmen som har allt: Stockholm i titeln (det gäller att sälja in Sverige), Mikael Persbrandt (på väg att bli "Hobbit-stjärna" med hela världen och ihågkommen från danska vinnaren "Hämnden"), en hyllad regidebutant i Simon Kaijser da Silva och en vacker Iben Hjejle som en del kanske minns från "High Fidelity". Ändå kan man känna att "Stockholm Östra" känns lite väl blek jämfört med några av de andra titlarna här på listan.
Mindre troliga alternativ:
Filmerna nedan har också kvalificerat sig, och kommer att ses över av den svenska Oscarsjuryn. Men dokumentärer, och alltför kommersiella actionfilmer och komedier, har traditionellt sett väldigt låga chanser att gå vidare. Filmer som förblivit okända på hemmaplan eller helt enkelt sågats jämte fotknölarna kan vi troligen också bortse från.
Alla vilda
Big Boys Gone Bananas!
Cockpit
Det är upp till dig!
En gång i Phuket
För dig naken
Hamilton - I nationens intresse
Hamilton 2 - Men inte om det gäller din dotter
Han tror han är bäst
Inte ens det förflutna
Isdraken
Isolerad
Jävla pojkar
Kvarteret Skatan reser till Laholm
Mörkt vatten
Nobels testamente
Palme
Pojktanten
Sean Banan inuti Seanfrika
Shoo Bre
Svensson, Svensson - I nöd och lust
Så jävla metal!
The Stig-Helmer Story
Tysta leken
Våga minnas
Vilken film vill du se som årets Oscarsbidrag? Kommentera nedan.