Film

Skribent

Anders Eklöf

6 september 2024 | 18:00

10 saker som alltid dyker upp i Tim Burtons filmer

Tim Burton-fanet Anders Eklöf har klurat ut vilka beståndsdelar som alltid förekommer i regissörens filmer.
På fredag den 6 september har äntligen "Beetlejuice Beetlejuice" biopremiär - en efterlängtad uppföljare på regissören Tim Burtons skruvade klassiker från 1988.
 
Ända sedan hans första långfilm "Pee-Wees stora äventyr" från 1985 eller till och med kortfilmen "Vincent" från 1982 har den 66 år gamla regissören haft en tydlig stil på sina verk som man lätt känner igen, från de gotiska inslagen till de groteska varelserna.
 
Men vilka saker kan man mer eller mindre alltid förvänta sig att få se i en film av Tim Burton? Här är 10 detaljer som nästan alltid dyker upp i hans filmer.
 

1. Johnny Depp i huvudrollen

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Sedan "Edward Scissorhands" från 1990 har skådespelaren Johnny Depp varit ett återkommande inslag i Tim Burtons filmer till den grad att det nästan var ett undantag när han inte var med. Vi minns hans huvudroller i allt från "Ed Wood", "Sleepy Hollow" och "Sweeney Todd" till den galna hattmakaren i "Alice in Underlandet" (2010).
 
Efter att "Dark Shadows" från 2012 blev något av en flopp har vi dock inte sett honom i några fler av Burtons projekt, men de är fortfarande vänner. Kontroverserna kring rättegången mellan Depp och skådespelerskan Amber Heard kan säkert också ha ett och annat med det att göra.
 
- Jag skulle göra allt han ber mig om. Jag skulle ligga med ett jordsvin om han bad om det, har skådespelaren sagt i en intervju angående deras speciella relation.
 

2. Stop motion-animation

 
70fd0bdbb0ac93e3faeeaeed35bb9cd2 jpfrankenweenie jumbo
 
Något av det första jag tänker på när jag tänker på Tim Burton är stop motion-animation, där dockor noggrant har flyttats eller bytt ställning i enbildstagningar för att skapa en illusion av rörelse.
 
Redan i hans första kortfilm "Vincent" från 1982 ser vi detta, men även i långfilmerna "The Nightmare Before Christmas" (jag vet, Henry Selick är regissör), "Corpse Bride" och "Frankenweenie" som helt animerats med tekniken.
 
Det är dock inte bara i de animerade filmerna vi ser det här. Andra exempel är sandmaskarna i "Beetlejuice" eller den läskiga tanten i "Pee-Wee’s Big Adventure". Utifrån trailers verkar det även som att vi kommer få se en del av det i "Beetlejuice Beetlejuice".
 

3. Ett fokus på outsiders

 
70fd0bdbb0ac93e3faeeaeed35bb9cd2 miss peregrines home for peculiar children review
 
Är det en sak som är säker är det att Burtons filmer nästan alltid kretsar kring en eller flera personer som inte riktigt passar in i det vanliga, gråa och tråkiga samhället.
 
Från den udda skapelsen med saxar till händer som "Edward Scissorshands" handlar om, hela tematiken i "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn", huvudrollen i Netflix-succén "Wednesday" till den enstöriga superhjälten i hans två rullar om Batman.
 
Tim Burton har själv sagt att han alltid känt sig utanför: "Filmerna jag växte upp med är mina största inspirationskällor. Universals monsterfilmer är de allra största. De traumatiserade mig inte, utan lugnade faktiskt ner mig. Jag såg inte monstren som onda. De var annorlunda och i dem såg jag mig själv", säger han till sajten Bruzz.
 

4. Döden

 
70fd0bdbb0ac93e3faeeaeed35bb9cd2 7f8099635c902d2a52014c8c80039191d2d52d5d513129ac16eb80d1521aef45. sx1080 fmjpg
 
"Jag är döden. Jag har redan länge gått vid din sida", som döden säger i Ingmar Bergmans svenska klassiker "Det sjunde inseglet". På samma sätt har döden verkligen följt med som en ständigt återkommande tematik genom Tim Burtons filmer.
 
Några exempel är det märkliga dödsriket i "Beetlejuice" och det döda paret, Bruce Waynes fixering vid sina avlidna föräldrar i de båda Batman-filmerna, pojken som återupplivar sin hund likt Frankensteins monster i "Frankenweenie" och den döende fadern som minns tillbaka till sitt händelserika liv i "Big Fish".
 
Den film som fokuserar allra mest på döden är helt klart "Corpse Bride", där den nyrika Victor dras ned i dödsriket av den döda änkan Emily som ser honom sin sin nya make. Den avslöjar kanske även en hel del om hur Burton ser på döden, då dödsriket visar sig vara betydligt härligare och färggladare än den gråa levande världen ovanför.
 

5. Sprallig musik av kompositören Danny Elfman

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
En annan person som likt Johnny Depp och Helena Bonham Carter verkar ha svårt att lämna regissörens sida är kompositören Danny Elfman, som gjort musiken till mer eller mindre alla Burton-filmer – förutom "Ed Wood" (Howard Shore).
 
Hur låter hans musik? Har du sett en Tim Burton-film, vet du, men jag skulle beskriva det fonetiskt hade jag skrivit "dutudutudutudutu". Från det fenomenala soundtracket i musikalen "The Nightmare Before Christmas", den galet trallvanliga (och kanske filmens bästa scen) "Remains of the Day" från "Corpse Bride" till det tidlösa Batman-temat som många fortfarande förknippar med superhjälten.
 
Danny Elfman gör fortfarande musik till den gotiska mästaren, då han komponerade den till "Wednesday" och den bioaktuella "Beetlejuice Beetlejuice".
 

6. Randiga kläder

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Tim Burton verkar helt klart digga randigt, i alla fall om man ska kolla på vad man kan hitta i hans karaktärers garderober. Det handlar dock inte alltid bara om mode, utan kan oftast bära på ett budskap.
 
Några exempel på det här är Beetlejuices svartvitrandiga kostym, som gör att han sticker ut som en kaotisk varelse som inte riktigt passar in hos varken de levande eller döda. Ett annat är Jack Skellington i "The Nightmare Before Christmas", som både lyfter fram hans skelettdrag och förstärker temat att han lever mellan två världar – halloween och jul.
 
Alla som var ett stort fan av Tim Burton under tonåren har ägt minst ett randigt plagg, som en svartvitrandig t-shirt eller randiga fingervantar – eller så talar jag bara för mig själv.
 

7. Helena Bonham Carter i rollistan

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Den andra skådespelaren som nästan alltid är med i filmerna är Helena Bonham Carter, som till och med var tillsammans med regissören mellan 2001-2014.
 
Skådespelerskan gjorde sin Burton-debut i den ganska risiga remaken av "Planet of the Apes" (2001), där vi ser Mark Wahlberg i huvudrollen som tillsammans med apan Ari gör revolt mot de slaviska primaterna. Det var faktiskt under den inspelningen som hon och Burton träffades för första gången.
 
Enligt mig är hennes bästa roll som den galna men sorgsna bagaren Mrs. Lovett i musikalen "Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street" (2007), som gör köttpajer av barberarens offer. Här får vi inte bara se henne agera riktigt bra, men även höra att hon kan sjunga. Hennes senaste film är floppen "Dark Shadows", precis som Johnny Depp.
 

8. Gotisk estetik och tysk expressionism

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
På den visuella fronten är det framförallt två stilar som Burton lånar från – gotik och den tyska expressionismen från filmer som "The Cabinet of Dr. Caligari" eller "Nosferatu".
 
Den tyska expressionismen började som en modern konströrelse under 1920-talet som snabbt även influerade filmen, med sina drömlika verkligheter och psykologiska stämning. Viktiga detaljer är överdrivna och ibland skruvade bakgrunder, hög färgkontrast och kantiga linjer – vilket nästan förknippas lika mycket med inspirationskällan som Burton själv.
 
Det är bara att kolla på de svartvita och skruvade kulisserna i hans tidiga stop motion-film "Vincent", den uttrycksfulla trädgården i "Edward Scissorhands" eller till och med de höga skyskraporna i Gotham City i Batman-filmerna.
 

9. En amerikansk förort

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Det är nästan lättare att peka ut vilka Burton-rullar som inte utspelar sig i en amerikansk småstad eller förort. Regissören har själv sagt att det kan ha att göra med hans egna uppväxt i Burbank i Kalifornien, där han alltid kände sig missanpassad – förutom när han befann sig på kyrkogården i slutet av gatan där hans familj bodde.
 
Vad döljer sig egentligen bakom de finputsade fasaderna och de till synes perfekta familjerna? I "Edward Scissorhands" sticker ett stort gotiskt slott ut bland alla villor, där en gammal uppfinnare har skapat en människa som inte riktigt passar in i förorten. I "Beetlejuice" vill två spöken få bort de nya excentriska husägarna från den annars normala småstaden, medan allt inte är lika fantastiskt i Spectre som invånarna utstrålar i "Big Fish".
 
Även Netflix-serien "Wednesday" passar in i tropen, då vi ser huvudkaraktären gå på en skola för ungdomar med övernaturliga krafter i en liten småstad som helst inte vill ha med dem att göra.
 

10. Återblickar

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Handlar en film om någon som inte passar in (kanske i en amerikansk småstad?), behövs en återblick för att vi ska förstå varför hans känslomässigt komplexa karaktärer är som de är. Det har i alla fall Tim Burton tagit till sig, då det är något som förekommer i väldigt många av hans filmer.
 
I "Kalle och chokladfabriken" (2005) får vi se varför Willy Wonka (spelad av Johnny Depp, så klart) är så fixerad vid godis, då han var strikt förbjuden att äta godsaker som liten. I "Alice i Underlandet" får vi se hur hattmakarens (gissa vem som spelar?) familj blir mördad av den onda drottningen, precis när han ska rädda Alice från att bli tillfångatagen. 
 
I "Batman" får vi så klart se hur Bruce Waynes föräldrar blir skjutna och vilken betydelse det har för att han blir superhjälte, i "Edward Scissorhands" är relationen till hans skapare (spelad av Vincent Price) viktigt för att vi ska förstå vem han och hela grejen med "Big Fish" är att det är en ända lång flashback.
| 6 september 2024 18:00 |