MovieZines Viktor Jerner har åter landat på svensk mark efter drygt en vecka i Italien, där film och pasta serverades på löpande band. Matrecensionerna får sparas till ett annat tillfälle, men det är filmerna vi är nyfikna på. Hur är egentligen de senaste från Paul Thomas Anderson, Terrence Malick och Brian de Palma?
Här är alla recensioner från Venedigs 69:e filmfestival:
The Master (Paul Thomas Anderson)
"Paul Thomas Anderson gör det igen. Han ger oss något som förtjänar högsta betyg, något som kommer ses, diskuteras och analyseras om och om igen."
To The Wonder (Terrence Malick)
"Ni vet hur andra filmer har sina visuellt explosiva ögonblick som man kommer ihåg långt i efterhand? "To the Wonder" är - likt "The Tree of Life" - så precis hela vägen, varenda sekund (...) Maken till ögongodis på bioduken får man leta länge efter."
At Any Price (Ramin Bahrani)
"...filmen som helhet är smått fenomenal, något jag inte alls förväntat mig. Bahrani vågar kasta sig djupt ner i svärta och tragik och spelar inte safe för fem öre (...) En otippad pärla som har mycket att bjuda på."
Disconnect (Henry Alex Rubin)
"Trots dessa brister - vissa ganska tunga - kan inte betyget bli annat än en fyra. Det är sällan som jag blir så träffad och berörd i en biosalong som jag blev när jag såg "Disconnect", den grep verkligen tag om mig ordentligt..."
Blondie (Jesper Ganslandt)
"När man har svårt att lägga en film i en viss låda vet man att man på något sätt blivit utmanad, och det blev jag sannerligen här."
Spring Breakers (Harmony Korine)
"...en enda lång fest som under 90 minuters tid bara flippar mer och mer, stegrar mer och mer. Den här tillhör tveklöst de galnaste, mest skruvade och mest urspårade filmer jag har sett under de 20 år som jag har vandrat på denna jord."
The Company You Keep (Robert Redford)
"...uppbyggd av välstrukturerade och lovande byggklossar som sedan tyvärr låser sig lite i en småfeg och slät helhet. Det finns så mycket outnyttjad potential här, så många glimtar mot en briljant version av filmen. Trots detta är det dock underhållande, spännande och tekniskt välgjort i princip hela vägen..."
The Iceman (Ariel Vromen)
"Det var en tråkig överraskning att den bygger så mycket på tidigare bidrag till genren och att det är så pass lite som är nytt. Detta hamnar i konflikt med den positiva överraskningen som ligger i att filmen håller så pass hög kvalitet och är välgjord på alla sätt. Det är snyggt, det är våldsamt, det är rappt, det är stabilt."
Bad 25 (Spike Lee)
"...även om man inte är något större Jackson-fan kan den här dokumentären passa bra. Det är inte bara Jackson i centrum, det är tekniken och arbetet bakom musiken, konstruerandet av storskaliga musikvideor och en inblick i en gigants avtryck på musiken vi hör i radio varje dag."
Passion (Brian de Palma)
"Den har sina stunder och man blir aldrig uttråkad då dess 100 minuter försvinner ganska fort. Det är dock det negativa som totalt tar överhanden nu när jag tänker tillbaka på den och jag ryser fortfarande över hur illa utförda vissa scener och sekvenser var."