Från början utvecklades "Halo"-serien av Bungie, som senare gick vidare för att satsa på "Destiny". Sedan "Halo 4" från 2012 har 343 Industries varit ansvariga för science fiction-universumet –men nu byter de namn och berättar om sina stora framtidsplaner.
Studion byter helt enkelt namn till Halo Studios. Nu kommer de utveckla alla spel med grafikmotorn Unreal Engine 5, samtidigt som de har flera nya spel på gång.
- Vi har en publik som är sugna på mer. Vi kommer inte bara försöka bli mer effektiva med utvecklingen, utan även ändra receptet för hur vi gör "Halo"-spel. Vi startar ett nytt kapitel idag, säger studiochefen Pierre Hintze.
Studion har tidigare använt sig av sin egna grafikmotor Slipspace, som har varit lite av ett problem när de rekryterar nya utvecklare som måste lära sig den innan de kan sätta igång – samtidigt som de måste lägga tid på att förbättra motorn.
- En del av samtalet vi hade handlade om hur vi hjälper teamet att skapa spel, kontra att göra verktyg och motorer. Hur lång tid tar det att lära upp någon för att faktiskt kunna skapa tillgångar som dyker upp i spelet, säger chief operating officer Elizabeth van Wyck.
I klippet nedan ser vi klipp från något de kallar för Project Foundry, som man ska se som något av en teknikdemo för kommande projekt.
Den uppmärksamma ser dock att det ser väldigt mycket ut som det första spelet "Halo: Combat Evolved", som det ryktas om att det ska komma en remake av.
"Halo"-serien har lite varit i en svacka de senaste åren, då det senaste spelet "Halo Infinite" fick ett ganska ljummet mottagande. Tv-serien baserad på spelserien lades dessutom ner efter två säsonger.