I höst kommer det i vanlig ordning en hel del svenska filmer på biograferna och vi har plockat ut de tio intressantaste filmerna där vi även har inkluderat trailers eller klipp från projekten.
Försvunnen ( 26 augusti) - Svenska thrillers är riktigt ovanligt fenomen här i landet, men långfilmsdebuterande regissörsduon Mattias Olsson och Henrik JP Åkesson gick emot strömmen och gjorde denna fantastiska film med Sofia Ledarp, Kjell Bergqvist och Björn Kjellman i rollerna. Filmen handlar om en tjej som bryter upp och packar sin bil och börjar en lång resa till nytt jobb och nytt liv inåt landet. Så här sa Kjell Bergqvist om att gestalta den ovänliga karaktären i "Försvunnen":
- Jag såg den tillsammans med min fru häromkvällen. Hon stack hemifrån sedan och tog in på hotell.
Apflickorna (2 september) - Långfilmsdebuterande Lisa Aschan tog både Robert De Niro och Tribeca Film Festival i New York med storn, när hennes film "Apflickorna" visades under festivalen. De Niro beskrev filmen som provocerande och underbra, medan Variety tyckte det var en av de mest intensiva och täta svenska debutfilmerna sedan Lucas Moodyssons Fucking Åmål. Det både låter och ser riktigt intressant ut och nästa fredag får svenska biopubliken ta del av Aschans hyllade film.
Jägarna 2 (2 och 9 september) - Kjell Sundvall återvänder till Norrland för att göra uppföljaren till "Jägarna" 1996, som han också blev belönad med en Guldbagge för Bästa regi. Det tog dock många manusförsök innan denna efterlängtade produktion satte igång. Trailern som visades under presentationen bådar gott och det ska bli intressant att se Rolf Lassgård spela mot numera Hollywood-skådisen Peter Stormare. Norrlänningarna är väldigt taggade, det vet vi.
Happy End (16 september) - Det tog sex år innan Björn Runge tog sig tillbaka till hetluften igen. 2005 gjorde han den kritikerhyllade "Mun mot mun" och om en dryg månad får "Happy End" biopremiär. Som vanligt när det handlar om Runge kan inte räkna med en tillrättalagd film utan snarare om ett välriktat knytnävsslag. Filmen har en riktigt bra rollbesättning och kommer att bli första svenska filmen att få tävla på festivalen i San Sebastian. Så här sa Björn Runge under presentationen om "Happy End":
- Det är lite samma tematik och karaktärer som i "Om jag vänder mig om" och "Mun mot mun". Det kändes som slutet på en trilogi.
En enkel till Antibes (30 september) - Richard Hobert gör något så ovanligt som en film om en pensionär i huvudrollen (Sven-Bertil Taube) som har fått nog av sina barn och hemhjälp och flyr vardagen genom att ge sig ut på en resa mot sina drömmars mål. Intressant idé att lägga fokus på en revolutionerande pensionär som testar lite allt möjligt förbjudet under sin resa. Så här sa Richard Hobert under presentationen om fokus på äldre karaktärer i "En enkel om Antibes":
- Det kanske är så att den stora 40-talsgenerationen som suttit mycket och tittat på TV, är på väg ut till biograferna för att söka sina berättelser.
Panpangbröder (30 september) - Det är alltid ett nöje att se dokumentärer om intressanta svenska personer och Axel Danielsson har lyckats med att få följa två tvillingbröder under 10 års tid, från 9 års ålder till de fyller 19. Ett väldigt intressant upplägg och det ska bli mycket spännande att se slutresultatet. Så här avslöjar regissören Axel Danielsson hur han fick lyckades övertala tvillingbröderna att bli filmade under 10 år:
- De fick frågan när de var 9, "är ni med på att bli filmade i tio år?" "Ja, jättekul!", sa de. Sen har det förändrats lite med tiden... Men de är väldigt stolta över hur filmen blev, och över sin egen insats.
Stockholm Östra (21 oktober) - Ingen svensk filmhöst utan Mikael Persbrandt och denna gång har han huvudrollen i "Stockholm Östra" som regisseras av långfilmsdebuterande Simon Kaiser da Silva. Persbrandt spelar en kille som förenas av en olyckshändelse med en tjeje och de inleder en passionerad förbindelse. Så här sa Simon Kaiser da Silva om den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Iben Hjejle:
- Jag har varit ett fan av henne sen "Mifune". När vi började prata om casting, visste vi att vi ville ha en svensk Iben Hjejle, någon som har den star qualityn och utstrålningen. Sen bestämde vi oss för att det inte finns någon svensk Iben Hjejle, så vi gick direkt till källan.
Play (11 november) - Ruben Östlund gjorde succé i Cannes med nya filmen "Play" som handlar om en grupp unga svarta pojkar i centrala Göteborg. Pojkarna rånade vid flera tillfällen andra pojkar med hjälp av en skicklig retorisk fälla. Ruben Östlund fick ett rejält genombrott med "De ofrivilliga" som också blev ordentligt kritikerhyllad. Han lyckas hitta situationer och tillfällen i svenska människors liv och förvandla dem till något riktigt intressant på filmduken. Så här sa Ruben Östlund under presentationen om "Play".
- Det var en riktig ensembleuppgift, de åtta unga skådespelarna är med i nästan alla scener. Det är långa tagningar som kräver mycket repetition, vilket är krävande även för vuxna skådespelare.
Simon & ekarna (9 december) - Filmatiseringen av Marianne Fredrikssons hyllade roman "Simon & ekarna" handlar om Simon (Bill Skarsgård) som växer upp i Göteborgsområdet under andra världskriget där han möter Isak, son till en judisk bokhandlare. Pojkarnas liv vävs samman samtidigt som kriget rasar i Europa. Filmen ser otroligt visuellt läcker ut och med hjälp av det unga talangen Bill Skarsgård kan detta mycket väl bli årets stora överraskning. Så här berättade producent Christer Nilson om utmaningen med "Simon & ekarna":
- Det är en väldigt älskad bok som finns i nästan alla svenska hem och skolor. Alla har sin egen bild av hur den här historien ska se ut.
The Stig-Helmer Story (25 december) - Lasse Åberg har gjort slag i saken och ger svenskarna ännu en film om Stig-Helmer, fast denna gång kretsar det inte kring charterresor utan denna gång blir det en djupare inblick i karaktärens liv. Åberg har fortfarande det svenska rekordet med helt fenomenala biorekordet av 2.8 miljoner svenska besökare. Om Åberg lyckas hota det rekordet denna gång återstår att se. Så här sa Lasse Åberg under presentationen om "The Stig-Helmer Story":
- Vi har hittills valt att roa oss med att skildra massföreteelser som charterresor med mera. Det här är en mer personlig film. Men oavsett vad vi gör för film väljer folk att kalla dem för Sällskapsresor. Man kan säga att det är en tidsresa, genom Stig-Helmers uppväxt.