Mac Quayle är en av tv-världens mest framträdande och respekterade kompositörer just nu. Han har blivit synonym med Ryan Murphys många olika tv-projekt, allt sedan Mac fick chansen att skriva musiken för den fjärde säsongen av "American Horror Story". Murphy som för övrigt skrivit på det dyraste avtalet (300 miljoner dollar) hittills med Netflix, där han under en femårsperiod kommer att producera serier åt streamingjätten.
Vid sidan av sitt arbete tillsammans med Murphy har Mac även skrivit musiken för samtliga säsonger av Sam Esmails fantastiska "Mr. Robot" - en serie som säkrade Macs första Emmyvinst. Vi talar mer specifikt om hans välförtjänta vinst i slutet av intervjun.
Mac är för närvarande Sverigeaktuell med två Ryan Murphy-serier; "Pose" som rullar veckovis hos HBO Nordic, dagen efter avsnitten släppts i USA, samt "Mordet på Gianni Versace" - eller säsong två av "American Crime Story" som är en mer riktig beskrivning än den SVT valt att sätta som titel. Jag pratade med Mac precis inför premiären av "Mordet på Gianni Versace" i USA, vilket var i januari - så vi kunde inte riktigt gå in i detalj på den serien då han fortfarande inte fick avslöja något.
Men vi lyckades däremot prata en hel del om hur det egentligen går till när han skriver sin musik, hur det är att arbeta med Murphy och Esmail, hans Emmynomineringar samt det vanligaste felet vi tittare har när det kommer till vad en kompositör egentligen gör.
Mac Quayle, mannen bakom musiken till några av vår tids mest älskade tv-serier.
Du har arbetat med Ryan Murphy sedan den fjärde säsongen av "American Horror Story" - och sedan dess har ni samarbetat på en hel drös av olika tv-serier och säsonger tillsammans. Du verkar onekligen ha blivit Ryans uppenbara förstahandsval, när det väl är dags att skapa musiken till nästa succéserie. Hur gick det egentligen till när du fick ta över som kompositör för "American Horror Story"?
- Det var genom Cliff [Martinez], jag hjälpte honom att skriva delar av musiken till "The Normal Heart" - en film som regisserades av Ryan Murphy. Tack vare det träffade jag också flera ur Ryans team. Ett halvår senare blev jag uppringd av en av hans producenter, som berättade att de hade lite andra planer med den fjärde säsongen av "American Horror Story" - och undrade om jag hade tid att skriva ihop ett musikstycke åt dem redan samma eftermiddag. Lyckligtvis hade jag inget annat för mig just den dagen, utan kunde skriva ihop det musikstycket de behövde - och dagen efter fick jag jobbet som seriens kompositör!
Vilket blev början på ett långt och lyckat samarbete - vilken tur att du inte råkade vara upptagen just den dagen de ringde dig! Ryan är en av världens flitigaste skapare av tv-serier och har många gånger ett flertal i produktion samtidigt. Har han tid att godkänna varje enskilt avsnitts musik eller faller ansvaret för detta på regissören för det specifika avsnittet?
- I slutändan är det Ryan som godkänner varje enskilt avsnitt, i varje serie. Han är såklart inte med i studion och godkänner varje stycke jag skriver, men allt går på ett eller annat sätt via honom. Om han gillar musiken på en gång så går det såklart snabbt, men många gånger finns det någon mindre del, av ett större stycke musik, som han vill ändra lite på. För att det ska passa ihop så bra som möjligt med alla andra delar, av varje avsnitt, som han också har ansvar över.
Det är ändå helt sinnessjukt hur många bollar han måste hålla i luften samtidigt. Hur ser din kreativa skapandeprocess ut när du arbetar med Ryan? Får du färdiginspelade avsnitt, manus eller bara en ungefärlig beskriving av vilken typ av musik han är ute efter - innan du börjar skriva musiken?
- Även fast Ryans serier kan skilja sig väldigt mycket åt, rent handlings och genremässigt, är min process nästan alltid den samma. Det är alltid någon form av diskussion med Ryan väldigt tidigt i produktionen, om vilken typ av musik som kommer att passa ihop bäst med själva berättelsen han vill berätta.
- När det sedan finns något inspelat för mig att titta på, en scen eller ibland ett helt avsnitt i bästa fall, börjar jag att skriva musiken med vad vi kom fram till under vårt första samtal i åtanke. Efter att ha skickat in det första avsnittets musik, fått tillbaka med feedback och ändrat de delar som behövde ändras - så har man förhoppningsvis lyckats hittat seriens "sound".
- Med tanke på hur olika Ryans serier ofta är från varandra, får jag chansen att skriva väldigt varierad musik. Vilket är väldigt roligt! "Versace", "9-1-1" och "Pose" som alla släppts under den första halvan av 2018, är helt olika från varandra. Precis som förra årets "Feud" och "American Horror Story". Men även fast musiken skiljer sig åt avsevärt mellan serierna, har processen bakom dem varit väldigt lika.
På tal om "Feud", det var en serie i vilken din musik Emmynominerades i två olika kategorier ifjol - mycket välförtjänt! Den ena nomineringen var för musiken till det animerade introt, som rullade i början av varje avsnitt. Om jag har förstått saken rätt så såg processen lite annorlunda ut där?
- Det stämmer! När det gällde "Feud" pratade vi framförallt om att försöka använda "gamla" Hollywoods orkestertunga musik, med mycket stråkar - och det skulle kännas som något från 60-talet. Gällande själva titelsekvensen, eller introt, så hade jag fått veta att det skulle animeras, men hade bara fått några stillbilder på hur det kunde tänkas se ut när det var klart.
- Det var den allra första musiken jag skrev till "Feud" och när jag skickade in det berättade Ryan att han fullkomligt älskade det - allt förutom en sak. "Du måste göra om slutet så det slutar på en sorgsen ton, allt annat är perfekt" sade han. För inledningsvis hade jag gjort ett mer bombastiskt avslut på musikstycket. Efter att ha skalat ned det och avslutat med den här ensamma och sorgsna tonen, förstod jag precis vad han var ute efter med "Feud". Sedan fick animerings-teamet skapa det visuella för att passa ihop med min musik, istället för det omvända som brukar vara det vanliga sättet vi gör det på.
Jag skrev faktiskt en hel text om introt, där jag kallade det för årets överlägset bästa - mycket tack vare just musiken. En välförtjänt nominering, synd att den inte slutade med en vinst bara!
- Haha, ja! Om det inte hade råkat vara samma år som "Stranger Things" första säsong hade vi kanske haft en chans. Det var oavsett vilket oerhört kul att få den typen av erkännande, som en nominering ändå innebär.
Vi har pratat en hel del om Ryan och hans olika serier som du har skrivit musiken till. För egen del är det däremot den fantastiska Sam Esmail-serien; "Mr. Robot", som är min absoluta favorit bland de serier du har skrivit musiken till. En serie du inte "bara" blev Emmy-nominerad för - utan där du gick hela vägen och vann. Du har arbetat med både Ryan och Sam parallellt under en lång tid nu, men hur hittade du och Sam varandra?
- Det var faktiskt även här delvis tack vare "The Normal Heart"! Adam Penn, en av filmens klippare och producenter, som för övrigt har samma roll i "American Horror Story"-produktionen ringde upp mig och sade; "Du visste kanske inte det här. Men jag arbetar som manusförfattare också - och har en ny serie på gång som heter "Mr. Robot". Jag har berättat om dig för seriens skapare, och nu vill han träffa dig". Låt oss sammanfatta det hela genom att säga att mötet med Sam gick väldigt bra!
Den första säsongen blev en riktig Emmyfavorit i de flesta kategorierna, vilket också slutade med din första Emmyvinst! Det har skojats lite om att anledningen att du vann var för att Sam Esmail gillar att ha musiken på högre volym än normalt - så din musik hörs ovanligt mycket. Det måste väl för en kompositör vara särskilt roligt att få arbeta med en serie där skaparen vill lyfta fram musiken, nästan som en extra karaktär i serien?
- Haha, jag tror verkligen att det kan ha spelat in vid vinsten! Men framförallt, precis som du säger, är det fantastiskt roligt att få lägga ner sin själ i arbetet - och faktiskt få höra resultatet i slutprodukten efteråt. Jag har arbetat på många projekt tidigare i min karriär, där jag har fått skicka ett visst stycke fram och tillbaka upp till sju eller åtta gånger innan alla varit nöjda. När avsnittet eller filmen sedan visats har det specifika stycket ändå dränkts av andra bakgrundsljud och dialog... och då kan man inte göra annat än att skratta åt hur länge man tvingades sitta med alla ändringar!
- Det är med andra ord väldigt roligt att få skriva för Sam, eftersom man vet att det kommer att höras. Med det sagt så är musiken väldigt viktig även för Ryan, jag har haft väldigt tur med att få skriva för båda deras serier. När det kommer till "Mr. Robot" fanns det däremot vissa tittare som kommenterade avsnitten i sociala medier med att de inte kunde höra dialogen, på grund av den höga musiken. Vilket jag personligen tycker är helt fantastiskt, haha!
Det kan jag tänka mig! En annan sak som jag har funderat på - och tror att många inte riktigt har koll på. Är användandet av redan färdiga låtar i film och tv-serier. Något som exempelvis händer ofta i "Mr. Robot". Tillfrågas du som kompositör om vilka låtar du tror kan passa ihop med din musik i ett avsnitt, eller är det någon helt annan persons arbete? I så fall, har ni något samarbete sinsemellan för att få användandet av låtar att flyta ihop med din musik i samma avsnitt?
- Jag har faktiskt inget alls med låtvalen att göra. Den enda gången en kompositör brukar vara involverad i låtarna är om de skrivs specifikt för filmen eller avsnittet. När det kommer till "Mr. Robot" så är det oftast Sam själv som väljer ut låtarna - och sedan finns det en person som är anställd för att fixa med rättigheterna, så låtarna faktiskt får användas. Jag brukar få stämma av med den personen så att jag får veta vilken låt som kommer att användas - och i vilken tonart den ligger i, så min musik kan flyta samman med låten på ett så smidigt sätt som möjligt när det behövs.
- Min uppfattning av tittare rent genrellt är däremot att det är väldigt få som vet om detta. Jag får exempelvis ofta beröm för valet av låtar i ett avsnitt - även fast jag inte haft med det att göra. Men folk ser i eftertexterna att jag står med som kompositör, och antar då antagligen att jag har ansvar för all musik i ett avsnitt. Haha, jag hoppas inte att folk gillar mig mindre nu när "hemligheten" är ute!
Det hoppas jag verkligen inte! Du har fått chansen att skriva musik till flera olika typer av genrer. Finns det någon du fortfarande väldigt gärna skulle vilja få chansen att skriva musik för - som du inte har fått göra ännu?
- Jag skulle verkligen vilja prova på ett riktigt tungt sci-fi-projekt. Jag skrev musiken till en sci-fi-kortfilm för en massa år sedan, men det är det närmsta jag har kommit. Jag såg den nya "Blade Runner"-filmen nyligen och älskade musiken i den. De flesta stora sci-fi-filmer från Hollywood har på sistone låtit väldigt lika varandra, vilket är lite tråkigt, men "Blade Runner 2049" hade verkligen inte det problemet. Jag håller i alla fall tummarna för att ett spännande sci-fi-projekt av hög kvalitet ska dyka upp!
Med tanke på hur många olika genrer Ryan Murphy rör sig i, vore det väl inte mer än rätt att han gav sig in i ett riktigt sci-fi-projekt snart. Förhoppningsvis får du visa vad du går för även i den genren. Jag har en sista fråga, som är lite mer av en rekommendation riktad åt våra läsare som är intresserade av tv-serier med grym musik i. Om vi bortser från dina egna projekt, vilka tv-serier tycker du har bäst skriven musik?
- Hmm, låt mig tänka en sekund. Om vi försöker köra dem lite halvkronologiskt så måste jag nog börja med klassikern "Twilight Zone", det är en serie som alltid haft riktigt grym och passande musik. Jag var också alltid ett stort fan av "Mission Impossible"-serien, så där har du ett till lite äldre alternativ.
- Om vi tar något lite mer nutida, älskade jag verkligen vad Sean Callery gjorde med "24" - jag tror han blev Emmynominerad för nästan varje säsong där och han vann väl åtminstone vid hälften av dem gångerna. Ramin Djawadi är också glödhet just nu med både "Game of Thrones" och "Westworld", där jag verkligen gillar vad han lyckats åstadkomma med musiken. Nu senast har jag betat av "Black Mirror" och även där slog det mig hur fantastisk musiken är rakt igenom - trots att det där rör sig om olika kompositörer till nästan varje avsnitt.
Darren Criss som Andrew Cunanan i "Mordet på Gianni Versace".
Du kan höra Macs musik i Sverigeaktuella "Mordet på Gianni Versace", nya avsnitt varje söndag på SVT Play. "Pose" rullar på HBO Nordic med nya avsnitt varje måndag. Sedan rekommenderar jag givetvis alla att ta sig an mina personliga favoriter; "Mr. Robot", som finns att hitta lite här och var bland streamingtjänsterna, samt "Feud" där hela säsongen finns att ta del av hos HBO Nordic.
Vilken är din favorit av de tv-serier som Mac Quayle har skrivit musiken för? Kommentera gärna nedan!