Det finns några olika sätt att sälja in en film till sin publik. En bra titel, trailer eller en kändis som huvudnamn är givna insäljningsmaterial och en snygg affisch kan ibland vara bättre än själva filmen. Någonting annat som ofta överträffar filmen är en slående tagline – den där meningen som likt en läskande reklam kittlar våra sinnen. Det här är filmhistoriens allra bästa.
”I rymden kan ingen höra dig skrika”
En av de mest suggestiva skräckfilmsfraserna någonsin. Från Ridley Scotts ”Alien” (1979).
”The longer you wait, the harder it gets”
Alltså. Desto längre du väntar med att… Hrmm – ja, du fattar. “40 Year Old Virgin” (Judd Apatow, 2005).
“Hatad av alla för sin tro på rättvisa”
Italienska våldsfilmsmästaren Lucio Fulci skulle egentligen regisserat denna Rambokopia. Nu blev det istället Lamberto Bava som gjorde den utmärkta rökaren ”Blastfighter” (1984) med en ännu mer utmärkt tagline någon på svenska videobolaget VTC kommit på.
”Escape or die frying”
Ordvitsar är alltid roligt. Från ”Flykten från hönsgården” (Peter Lord & Nick Park, 2000).
”Who will survive and what will be left of them?”
Det är löfte om mer våld i den här reklamtexten än vad det faktiskt är i hela ”Motorsågsmassakern” (Tobe Hooper, 1974).
“Twice the Van Damme! Twice the Van Dammage!”
Den här taglinen är hårdare än Jean Claude van Damme någonsin varit, även i ”Double Impact”.
”Ett människoliv mäts i år men styrs av ögonblick”
Ibland är en films tagline nästan värd att tatuera in. Den här till Daniel Alfredsons episodfilm ”Tic Tac” (1997) är definitivt en av kandidaterna för den där filosofiska texten på magen...
”Whoever wins… we lose”
När universums dödligaste utomjordingar gör upp gör det faktiskt detsamma vem som vinner. Vi är sålda. ”AVP: Alien vs. Predator” (Paul W.S. Anderson, 2004).
“This is the weekend they didn't play golf”
Nej, och det hade blivit en betydligt tråkigare film. ”Den sista färden” (John Boorman, 1972).
”It took God six days to create the earth, and Monty Python just 90 minutes to screw it up”
Monty Pythons “Meningen med livet” (Terry Jones, 1983) består av en hel del superroliga scener, andra tråkiga. Taglinen är evigt genial.
”En månad kvar till gryningen”
Norrländska ”Frostbiten” (Anders Banke, 2006) är ett sisådär försök till vampyrfilm. Men taglinen slår det mesta.
”Catch it now”
Underfundigt och lågmält. Precis på gränsen till smaklöst för en barnfilm om en fisk. ”Hitta Nemo” (Andrew Stanton & Lee Unkrich, 2003).
“The lucky ones died first...”
Även om originalet till “The Hills Have Eyes” (Wes Craven, 1979) inte är lika vidrig som Alexandre Ajas nyinspelning från 2006 så är dess slogan oöverträffat sadistisk.
“Earth. It was fun while it lasted”
Katastroffilmernas absolut bästa tagline till den mediokra Michael Bay-filmen ”Armageddon” (1998). En mening fylld av känslor som berättar exakt vad vi har att vänta.
”Dedicated to all the Brothers and Sisters who have had enough of the Man”
Melvin van Peebles klassiska Blaxploitation "Sweet Sweetback's Baadasssss Song" har också den mest klassiska taglinen för filmer som riktar sitt raseri mot den vita överheten.
”For anyone who has ever wished upon a star”
Den lille träpojken “Pinocchio” (Hamilton Luske & Ben Sharpsteen, 1940) önskar så att bli riktig. Fin film – finare slogan.
”You have the right to remain silent... forever”
Hade förvisso kunnat handla om ganska många snutar med snedvridet maktbegär men det här handlar om: ”Maniac Cop” (William Lustig 1988).
Nu finns det såklart en uppsjö av fina, fantastiska och underbara taglines att ösa ur. Det här är bara toppen på isberget. Upplys oss gärna om vilka favoriter vi missat i kommentarfältet!
Jonas Danielsson