Du som är trogen läsare på MovieZine kan bli VIP-medlem och stötta vår journalistik från 20 kr i månaden. Läs mer här...
Svenska titlar på engelskspråkiga filmer kan ju vara hånade, larviga, töntiga... och alldeles underbara. I den populära Facebookgruppen Gasen i botten, Tony Montana har ett gäng designglada filmentusiaster tagit på sig att skapa parodi-posters med filmtitlar så som de brukade vara förr i tiden. Där hittar vi 42-årige Peder Frohm från Umeå, en av gruppens flitigaste användare, som också delar med sig av sköna affischer på Instagram.
Du finns både i Facebook-gruppen och på Instagram med kontot Delvis Presley. Var började du publicera dina alster först?
- Från början la jag bara ut i Facebookgruppen, men jag hade många alster som inte riktigt funkade med deras 80-talstema. Då drog jag igång ett eget konto på Instagram istället där de ordvitsigare titlarna också kunde bo. Folk verkar ha hittat dit och det är ju såklart riktigt kul.
Vilken var den allra första postern du designade?
- Kontot heter faktiskt som den första jag gjorde. Dokumentären om Elvis-imitatörer "Almost Elvis" fick heta "Delvis Presley" på svenska. Jag tycker att den håller rätt bra fortfarande.
"Almost Elvis"
Berätta om din kreativa process. Kommer titlarna bara till dig, eller hur länge behöver du spåna kring varje film?
- Det är olika. Jag har nog hela tiden igång pappaskämthjärnan och associerar kring ord på olika sätt. Sen har jag sett mycket film och har hyfsat bra koll där, då blir posterskapandet en rätt bra ventil när barnen är less på att få reda på att det bor görmany göteborgare i Tyskland. Ibland är det ett sånt påhitt som är grunden, sen är det bara att värka fram en passande film. Men vanligast är ändå att man helt enkelt försöker hitta en vinkel på en film så att titeln vrider om fokus till nåt som är en bit ifrån vad originaltiteln försöker förmedla. Till exempel är väl Tom Cruise rätt tuff i "Top Gun", men han är även "Jeteliten".
- Det är olika. Jag har nog hela tiden igång pappaskämthjärnan och associerar kring ord på olika sätt. Sen har jag sett mycket film och har hyfsat bra koll där, då blir posterskapandet en rätt bra ventil när barnen är less på att få reda på att det bor görmany göteborgare i Tyskland. Ibland är det ett sånt påhitt som är grunden, sen är det bara att värka fram en passande film. Men vanligast är ändå att man helt enkelt försöker hitta en vinkel på en film så att titeln vrider om fokus till nåt som är en bit ifrån vad originaltiteln försöker förmedla. Till exempel är väl Tom Cruise rätt tuff i "Top Gun", men han är även "Jeteliten".
"Top Gun"
Vilken av dina 200+ titlar är du egentligen stoltast över?
- Oj! Svårt. Vissa är jag nöjd med grafiskt men tvingas jag välja titlar får det bli ”Det kommer aldrig va Uber för mig” på ”Taxi Driver” eller ”Far och sonen Smith i farozonens mitt” på ”After Earth”. ”Mr. Fattningen” på ”Falling Down” är ändå rätt fin den med.
- Oj! Svårt. Vissa är jag nöjd med grafiskt men tvingas jag välja titlar får det bli ”Det kommer aldrig va Uber för mig” på ”Taxi Driver” eller ”Far och sonen Smith i farozonens mitt” på ”After Earth”. ”Mr. Fattningen” på ”Falling Down” är ändå rätt fin den med.
"Taxi Driver"
Se alla fyndiga affischer på Instagram-kontot Delvis Presley...
Kolla in fler av Peders favoritposters här nedan:
"Falling Down"
"After Earth"
"Steve Jobs"
"Whip It"
"Copycat"
"Cocktail"
"Tiger King"
"Mästerkatten"
"Fifty Shades of Grey"
"Braveheart"
"Parasit"
"Insidan ut"
"The Passion of the Christ"
"Jurassic Park"
"The Truman Show"
"A Clockwork Orange"
"The Imitation Game"
"The Sound of Music"
"Twilight"
"Mordet på Orientexpressen"
"Gremlins"
"Jiro Dreams of Sushi"
"The Hateful Eight"
"Rädda Willy"