Ibland känns det som att de håller på att ta över precis allting, männen och kvinnorna som flyger runt i trikåer. Särskilt när det gäller filmer som görs för stora summor pengar och med riktigt mycket krut i kanonerna dominerar de arenan som aldrig förr.
Men att de helt och hållet är på väg att kväva det andra innehållet är mest en illusion, för varje år släpps det filmer som bevisar att marknaden för superhjältefritt genre-spektakel i alla högsta grad lever och andas.
Nedan listar jag sju oerhört lovande exempel på det.
1. "Baby Driver" (premiär våren 2017)
Edgar Wright - den brittiska regissören bakom underbara filmer som "Hot Fuzz" och "Shaun of the Dead" - gör lite av en comeback nästa år, efter 2014 års haveri med Marvels "Ant-Man". Filmvärlden är en mörkare plats utan hans flippade humor och unika stil, så det ska bli skönt att äntra hans färgstarka universum igen. I "Baby Driver" får vi följa en ung "wheelman" (Ansel Elgort) som tvingas delta i en kupp som kan likställas med ett självmordsuppdrag.
Mycket mer än så vet vi inte, men utöver Elgort ser vi skådespelare som Lily James, Jon Hamm, Jon Bernthal, Kevin Spacey och Jamie Foxx i filmen. Regissören Rian Johnson - pysslar just nu med den lilla blygsamma indiefilmen "Star Wars: Episode VIII" - har redan utnämnt den till "2017 års bästa film", så förhoppningvis bjuds det på något alldeles extra. Med tanke på att det är Wright vi snackar om här så kan man nog förvänta sig det. Biopremiär i mars.
2. "Okja" (premiär 2017)
Med filmer som "The Host" och "Memories of Murder" i bagaget är jag alltid taggad på nya filmer från den sydkoreanska mästaren Bong Joon-ho. Efter lyckade "Snowpiercer" fortsätter han samarbeta med amerikanska aktörer, i det här fallet Netflix. "Okja" handlar om den lilla flickan Mija (Seo-Hyeon Ahn) som gör allt för att skydda sin väldigt speciella vän, ett enormt monster vid namn Okja. Addera sedan det multinationella företaget som jagar monstret och de härliga "E.T."-vibbarna dyker osökt upp.
I rollistan ser vi också Jake Gyllenhaal (som verkar spela en av sina mest galna karaktärer hittills), Tilda Swinton, Steven Yeun, Lily Collins, Woo-sik Choi och Paul Dano, en ytterst lovande mix. Trots att Netflix har gått in med över 50 miljoner dollar i projektet har Bong Joon-ho själv sagt att han har full kreativ frihet, vilket också bådar väldigt gott. Även Brad Pitts produktionsbolag Plan B är involverade i produktionen och Pitt själv agerar producent. Deras enorma förtroende för projektet gör mig bara ännu mer pepp. Landar på bio och Netflix någon gång under 2017.
3. "Live by Night" (på bio 20 januari)
Den här filmen har jag längtat som en galning efter i över fyra år nu, då den har haft lite av en skakig väg fram till bioduken. Ben Affleck hoppade på projektet redan 2012, men hans fullspäckade schema gjorde att den sköts fram gång på gång. Men i januari nästa år dyker den äntligen upp och markerar Afflecks återkomst i Dennis Lehanes mörka Boston-värld. Den här gången är det 20-talets gangsters som står i centrum och även om vi har sett det skildrats på film tusen gånger tidigare så är jag ombord direkt.
Affleck har gång på gång visat att han är en skicklig skådespelare, manusförfattare och regissör, och den här gången har han mer resurser till förfogande än någonsin tidigare. Vid sin sida har han också exempelvis Sienna Miller, Chris Cooper, Elle Fanning, Brendan Gleeson och Titus Welliver. Trailern vittnar om en ambitiös, tematiskt spännande och otroligt snygg (Robert Richardson är en gud) film, vad mer kan man önska sig? Dyker upp på bio i januari.
4. "Arrival" (på bio 2 december)
Regissörer som lyckas leverera tre mästerliga filmer i rad växer inte direkt på träd, men Denis Villeneuve är en av dem. "Prisoners", "Enemy" och "Sicario" är alla helt fenomenala på sina egna vis, och cementerade Villeneuve som en av vår tids mest spännande filmskapare. I år ger han sig för första gången in i science fiction-genren och enligt majoriteten av reaktionerna från filmfestivalerna i exempelvis Venedig och Toronto har han lyckats igen. Härnäst dyker den upp på Stockholms filmfestival följt av ordinarie biopremiär i december.
Handlingen kretsar kring Dr. Louise Banks (Amy Adams), en skicklig lingvist som rekryteras av den amerikanska militären när ett antal sfäriska rymdskepp dyker upp runt om i världen. Vilka styr skeppen och varför är de här? Det är där Banks språkkunskaper kommer in, och till sin hjälp har hon matematikern Ian Donnelly (Jeremy Renner) och general Weber (Forest Whitaker). En spännande, intelligent och annorlunda scifi-premiss. I Villeneuves händer blir det förhoppningsvis rent guld.
5. "Hell or High Water" (på bio 25 november)
På tal om Villeneuves "Sicario"; nu har dess manusförfattare Taylor Sheridan snickrat ihop ytterligare ett originalmanus. Den här gången är det David Mackenzie ("Starred Up") som regisserar och skildrar två bröder (Chris Pine och Ben Foster) som desperat vänder sig till bankrån när deras ranch hamnar i riskzonen. Jeff Bridges spelar den väderbitna och erfarna sheriffen som är dem på spåren.
Det här är inte direkt en nyskapande story, men det var inte en thriller om knarkkriget i Mexiko heller. Talang för det visuella och starka skådespelarinsatser kan lyfta en dussinberättelse till något mycket högre, och precis så tror jag det kommer bli i det här fallet. Mackenzie verkar göra lite av en neo-western här och Pine, Foster och Bridges ser verkligen ut att ge allt. Dessutom är jag svag för de obarmhärtiga West Texas-miljöerna. Filmen har sverigepremiär på Stockholms filmfestival i november och vanlig biopremiär några veckor senare.
6. "Free Fire" (premiär 2017)
Med titlar som "A Field in England", "High-Rise" och "Kill List" i bagaget har brittiska Ben Wheatley etablerat sig som en regissör som opererar långt ifrån det som kallas för "mainstream". Personligen kan jag tycka att han ibland svävar lite väl långt bort, sätter käppar i hjulet för sig själv med sitt filmskapande och blir onödigt "svår". Med sin kommande "Free Fire" verkar han dock gå ifrån det lite och gör sin mest publikfriande film hittills.
Hela filmen är en 90 minuter lång och blodig "shootout", vilket jag tycker låter som ett härligt utmanande upplägg. "Mad Max: Fury Road" visade att man kan bygga en hel film kring en och samma biljakt, och jag tror att Wheatley kan åstadkomma något liknande på en mycket mindre skala. Hela one location-aspekten blir också en spännande utmaning, men om man litar på trailern verkar det funka riktigt bra. Vem vill inte se Brie Larson, Cillian Murphy, Michael Smiley, Armie Hammer och Sharlto Copley gå loss med diverse skjutvapen?
7. "The Lost City of Z" (premiär 2017)
När James Gray drar iväg till Sydamerika, då hänger man på, så enkelt är det. "Apocalypse Now"-vibbarna är starka nu när han skildrar den sanna berättelsen om utforskaren Percival Fawcett som försvann i Amazonas på 1920-talet. Fawcett - som i filmen spelas av Charlie Hunnam - var på jakt efter den mytomspunna försvunna staden City of Z tillsammans med sin son (Tom Holland) och sin kompanjon (Robert Pattinson) när de gick upp i rök och aldrig sågs igen. En fascinerande och "klassisk" story, minst sagt.
Gray - som både regisserar och skriver manus här - är en grymt underskattad filmskapare som det pratas alldeles för lite om. Hans två samarbeten med Joaquin Phoenix ("Two Lovers" och "We Own the Night") är helt fantastiska och även om jag var lite kyligt inställd till hans senaste "The Immigrant" så har den stannat med mig på ett sätt som ytterst få filmer gör. Tråkigt nog känns det som att det moderna filmklimatet gör att hans plattform stadigt minskar, så det gäller att njuta av de filmer vi väl får.
Vilka av dessa sju filmer tycker du verkar mest intressanta?