Blodfattiga vampyrer, pastellfärgade barnfilmer och amerikansk unken romantik ligger högt i topp när Moviezine rankar de sämsta filmerna under året som gått, baserat på våra recensioner och betyg.
Läs hela listan här:
Daybreakers
Action med krigande vampyrer, USA, regi: Michael Spierig, Peter Spierig
"Bröderna Spierig har tydligen arbetat på den här filmen sedan början av 2000-talet. En smått fantastisk bedrift med tanke på den urvattnade soppa till vampyr-science fiction som de serverar efter alla år. Att de lyckats få duktiga skådisar som Ethan Hawke, Willem Dafoe och gamle favoriten Sam Neill att ställa upp för att levandegöra deras finniga tonårsvision är även det en smula förvånande."
Dear John
Tonårsromantik med Amanda Seyfried och avklädd hunk, USA, regi: Lasse Hallström
"Lägg på det här lager av smetiga stråkar, radioballader, vackra närbilder på skådespelarnas perfeka lyten och ädla amerikanska soldater som bringar fred till u-länder och du får en närmast outhärdlig sockersmet som skulle kunna användas som skolexempel på amerikansk kulturimperialism av den allra värsta sorten. "
För kärleken
Prettodrama med Danny Glover och deprimerade svenskar, Sverige, regi: Karim Othman
"Den uttänkt svidande ironin är pinsamt övertydlig och budskapet om tolerans och värderingar fullständigt bankas in tidigt i filmen. Dessutom ska både alkoholism, ekonomikriser, åldersdiskriminering och kommunikationsproblem bockas av. Värst är ändå en slags parodi på den typiske "ansvarslöse" kändisen som åker fast för fyllekörning (här gestaltad av Stefan Sauk vars spydiga sarkasm är helt malplacerad)."
Grown Ups
Adam Sandler-komedi med mycket slapstick, USA, regi: Dennis Dugan
"Är det verkligen kul med gamlingar som pruttar, vuxna män som kissar i poolen, bröstmjölk som sprutar överallt och gubbsjuka män som indiskret spanar in tonårstjejer? Inte så jätteroligt."
I rymden finns inga känslor
Dramakomedi om SKarsgård med Asperger, Sverige, regi: Andreas Öhman
"Simon är osympatisk, hans vänner är stereotypa tokar, Jennifer och Sam som ska vara de rationella vuxna är mer förstörda än några andra och till slut är den enda man sympatiserar med Frida, som flyr från alltsammans. Med andra ord en samling illa genomtänkta karaktärer i en udda komedi med trist historia."
Killers
Romcom om blondin och yrkesmördare, USA, regi: Robert Luketic
"Ett superdramatiskt ögonblick kan utvecklas till en våldsam skottlossning där Jen helt plötsligt bestämmer sig för att gå på toaletten för att göra ett graviditetstest i sant dumhumor manér. Jag antar att filmen är på detta viset för att komma ifrån klyschorna en romantisk komedi ständigt har i bagaget, men istället för att vara nyskapande landar allt istället i ett kaos där man istället hade önskat att allt bara var som vanligt."
The Last Airbender
M. Night Shyamalan-äventyr, USA, regi: M. Night Shyamalan
"Man kan fantisera om hur Richard Hobert skulle få samma ekonomiska medel att producera ungefär fyrahundra stycken uppföljare till "Tre Solar" och i jämförelse ändå framstå som en humanist, en folkbildare, och man kan bäva inför Shyamalans nästa projekt i en verklighet där han trots flopp efter flopp får sådana kopiösa summor att förfoga över."
Marmaduke
Barnfilm med tokig animerad hund, USA, regi: Tom Dey
"Det gör förstås inte det hela roligare att se "Marmaduke" med svenska röster, men även effekterna i filmen är ganska så usla. "Marmaduke" är förutsägbar, tråkig och full av färdigtuggade moralkakor, som vi blir matade med sked."
Prinsessan Lillifee
Animerad barnfilm om prinsessa med dålig smak, Tyskland, regi: Ansgar Niebuhr, Alan Simpson
"Det var längesedan jag såg en film som var så föraktfull och nedvärderande mot både barn, vuxna, andra barnfilmsskapare och filmkonsten i sig. Sensmoralen är idiotisk, moralkakorna ("man ska hjälpa varandra", "alla är lika värda", etc.) tröttsamma, animationen vidrig och karaktärerna helt osympatiska."
Resident Evil - Afterlife
TV-spelsuppföljare med zombies i 3D, USA, regi: Paul W.S. Anderson
"Visst är jag medveten om att detta inte är en dialogdriven historia, inte menat som en sondering av människans själsliga djup, men att undvika de absolut värsta och mest slitna plattityderna måste vara en relativt liten utmaning i förhållande till det gigantiska arbete som uppenbarligen har lagts ned på det visuella. Eller?"
Saw VII
Tortyrporr i 3D, USA, regi: Kevin Greutert
"Det skriks hysteriskt och regissören verkar ha tagit fikapaus under de intensivaste skräckscenerna. Att mördaren i denna film (liksom de två senaste) är en skoningslös psykopat, spelad av träbocken Mandylor, som dödar oskyldiga människor till höger och vänster, är så långt ifrån originalkonceptet från första filmen - som någonstans hade en skruvad sensmoral om att ta vara på livet - man kan komma."
Vampyrer suger
Vampyrparodi med "Twilight"-imitatörer, USA, regi: Aaron Seltzer, Jason Friedberg
"Dåligt skådespeleri, kackiga nakenskämt och en allmänt billig look gör att man ser de 1 timmarna och 20 minutrarna sträcka på sig och helt plötsligt kännas som ett år."
When in Rome
Romcom om blondin med kärleksbesvär, USA, regi: Mark Steven Johnson
"Majoriteten av replikerna är urkonstlade och regin går mest ut på att få diverse karaktärer att ramla på ett (inte så) roligt sätt. Bell och Duhamel saknar dessutom kemi och åt de överdådiga kärleksförklaringarna kan man inte göra annat än att vrida generat på sig."
Winx Club - Hemligheternas slott
Animerad fantasy för barn, Italien, regi: Iginio Straffi
"Det är en cynisk skitfilm som öser på med rosafärgade pinnsmala féer, tvålfagra hjältar, rutten dialog och unkna budskap tills jag känner hur hjärnan börjar smälta och rinna ut ur öronen. Nu är jag inte åtta år och inte heller en flicka men hade jag haft en dotter i den åldern hade jag inte släppt henne i närheten av den här italienska mardrömmen."
I år kommer "Yogi björn", "Burlesque", "Åsa-Nisse: Wälkom to Knohult", "Big Mommas: Sådan far, sådan son", "Justin Bieber: Never say Never" och "Fast Five". Vilka kommer vara lika ruttna som 2010 års losers? Och vilka tyckte du själv var sämst under det förra året?