Så här en vecka efter årets Oscarsgala har det traditionsenligt blivit dags att blicka framåt mot nästa års säsong för att göra några (mer eller mindre) välutbildade gissningar kring vilka filmer som kommer vara på tapeten.
Storvinsterna för exempelvis "The Shape of Water" (2017) och "Parasit" (2019) på senare år avviker från akademins mer förutsägbara tendenser, så det tycks spännande nog bli svårare och svårare att räkna ut vad som kommer figurera i detta sammanhang. Hur som helst, med risk för att vara helt fel ute listar jag nedan de tio titlar som jag personligen tror har en god chans att nå hela vägen fram till det mest prestigefyllda filmpriset som finns.
(Notering: Om ni upplever att någon totalt uppenbar film saknas från listan så har det antagligen att göra med att den sannolikt inte hinner släppas förrän 2022 och därmed inte blir aktuell i galasammanhang förrän 2023. Exempel på sådana titlar är Martin Scorseses "Killers of the Flower Moon" och Damien Chazelles "Babylon" som annars hade varit självklara på listan).
"West Side Story" (Steven Spielberg)
En av de absoluta höjdpunkterna på årets märkliga och ojämna Oscarsgala var den efterlängtade trailerpremiären för Steven Spielbergs "West Side Story". Här har Spielberg regisserat en ny adaption av den "Romeo och Julia"-inspirerade musikalen som även filmatiserades på 60-talet. Den sistnämnda tog emot hela tio(!) Oscars, inklusive bästa film, bästa regi och manlig & kvinnlig biroll, när det begav sig och det gör givetvis även nyversionen till en het galatitel.
Spielberg levererade både högt och lågt på 2010-talet men om den fantastiska trailern är någon indikation så känns det som att han är i högform igen. Här i Sverige får vi se den på bio med start den 10:e december.
"Don't Look Up" (Adam McKay)
Så fort det galna geniet Adam McKay började röra sig bort från "Will Ferrell-komedier" (ofta briljanta sådana, ska betonas) i en riktning åt mer seriösa draman fick han en helt ny typ av erkännande.
2015 års "The Big Short" kammade hem en Oscar till McKay och Charles Randolph för bästa manus baserat på förlaga och var även nominerad i kategorier som bästa film och bästa regi. Efterföljande "Vice" (2018) fick hela åtta nomineringar och vann en för det otroliga sminkarbetet som förvandlade Christian Bale till Dick Cheney.
Med "Don't Look Up" som landar på Netflix senare i år tar han sig an klimathotet med en makalös samlig skådespelare (Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Cate Blanchett, Meryl Streep och Timothée Chalamet), så det doftar fortsatt Oscars-trend för McKay.
"Soggy Bottom" (Paul Thomas Anderson)
Paul Thomas Andersons sju tidigare filmer har tillsammans kammat hem totalt 25 Oscarsnomineringar, varav tre (på tok för få) har resulterat i vinster.
Enligt undertecknad är Anderson den bästa filmskaparen som lever och verkar just nu och även akademin verkar uppenbarligen gilla det han gör. Så tror jag det kommer fortsätta även med hans kommande film "Soggy Bottom" (en arbetstitel som kan komma att bytas), en skildring av en ung killes resa från high school-student till skådespelare i 70-talets Los Angeles.
Huvudrollen spelas av Cooper Hoffman, älskade Philip Seymour Hoffmans son, och han får sällskap av Bradley Cooper (det ryktas om att han spelar den skandalomsusade Hollywood-producenten Jon Peters!), Benny Safdie och Alana Haim.
"House of Gucci" (Ridley Scott)
Med tanke på att det är Ridley Scott som regisserar den här filmen så kan resultatet sticka åt vilket håll som helst.
Hans filmografi rymmer allt från tidlösa mästerverk ("Blade Runner" och "Alien") till obegripliga snedskott ("Exodus: Gods and Kings") och det är svårt att veta var denna skildring av det snåriga beställningsmordet på Maurizio Gucci (den mytomspunna modeskaparens barnbarn) landar.
Något ger mig en riktigt bra magkänsla dock. Kanske är det dunderduon Adam Driver och Lady Gaga i spetsen (dessutom: Al Pacino, Jared Leto, Salma Hayek och Jeremy Irons)? Kanske det faktum att filmen är baserad på en bästsäljande och älskad bok? Eller så är det bara den magiska känslan som fullkomligt exploderar ur bilden ovan.
Hur som helst tror jag att den har en god chans att figurera i nästa galasäsong, åtminstone när det gäller skådespeleri-kategorierna.
"Nightmare Alley" (Guillermo del Toro)
Sällan har jag upplevt sådan Oscars-eufori som när Guillermo del Toro och hans fenomenala "The Shape of Water" (2017) gick hem med fyra guldgubbar för några år sedan. Bästa film, bästa regi, bästa scenografi och bästa score var alla ytterst välförtjänta och att få se en visionär och djupt inspirerande person som del Toro hyllas på det viset gick rakt till hjärtat. Med stjärntäta "Nightmare Alley" (biopremiär i december) har han potentiellt chansen att åstadkomma något liknande.
Här filmatiserar han William Lindsay Greshams bok med samma namn (som har filmatiserats en gång tidigare), vars hårdkokta noir-berättelse kretsar kring en kringresande karnival och en skrupelfri bedragare som försöker manipulera sig upp till toppen.
Del Toros älskvärda genre-lutningar kan lika gärna resultera i att den här aldrig ens kommer i närheten av Oscarsgalan, men rollistan med namn som Bradley Cooper, Cate Blanchett, Willem Dafoe, Toni Collette, Richard Jenkins, Rooney Mara och David Strathairn talar för något extraordinärt.
"The French Dispatch" (Wes Anderson)
Trots att Wes Anderson har en handfull av vad jag anser vara mästerverk i sin filmografi så har han ännu inte lyckats knipa någon Oscar för bästa film, bästa regi eller bästa manus. Hans senaste live action-film, "The Grand Budapest Hotel" (2014), fick dock totalt nio nomineringar och tog hem statyetter för musik, scenografi, kostym och smink.
Med tanke på att Anderson tycks bli bättre och bättre med åren och trailern till "The French Dispatch" ser helt ljuvlig ut så känns det som att detta skulle kunna bli en riktigt storfavorit (om inte annat i kategorier som foto, kostym, smink och scenografi).
Den journalistik-centrerade berättelsen, de franska miljöerna, den pampiga visuella stilen och den nästan omöjligt fullmatade rollistan talar för succé. Timothée Chalamet, Benicio del Toro, Frances McDormand, Tilda Swinton, Léa Seydoux, Adrien Brody, Bill Murray, Jeffrey Wright, Mathieu Almaric, Owen Wilson, Edward Norton, Elisabeth Moss, Willem Dafoe, Saoirse Ronan, Christoph Waltz, Jason Schwartzman och Bob Balaban dyker alla upp i filmen. Pjuh, det är vad jag kallar ensemble.
"Blonde" (Andrew Dominik)
Som vi ser på bilden ovan så har den talangfulla skådespelerskan Ana de Armas (fantastisk i 2019 års "Knives Out") verkligen lyckats fånga Marilyn Monroe rent utseendemässigt.
När Andrew Dominiks "Blonde", en filmatisering av Joyce Carol Oates hyllade Monroe-biografi med samma namn, väl landar på Netflix senare under året får vi se om även resten håller måttet. Om hon verkligen sätter det så är den här typen av biopic-roll något som akademin tenderar att älska, och att Monroes berättelse samtidigt är en Hollywood-story är också något som brukar uppskattas. En nominering (och kanske även vinst) för bästa kvinnliga huvudroll känns med andra ord ytterst möjligt här om filmen levererar.
Även filmen i sig och Dominik, som med "The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford" (2007) gav oss en modern klassiker, har goda chanser i ett sådant läge.
"Canterbury Glass" (David O. Russell)
Ytterligare en film med en rollista som heter duga. Margot Robbie, Christian Bale, Robert De Niro, Rami Malek, Anya Taylor-Joy, Zoe Saldana, Andrea Riseborough, Michael Shannon, John David Washington, Matthias Schoenaerts, Mike Myers och Chris Rock är bara ett axplock av de ansikten som dyker upp i David O. Russells nya periodfilm.
Även om Russells senaste alster "Joy" (2015) blev en icke-händelse i Oscarssammanhang så är trippeln "The Fighter" (2010), "Silver Linings Playbook" (2012) och "American Hustle" (2013) respektingivande med sina totalt 24(!) nomineringar. Den här gången har han en budget på massiva 250 miljoner dollar till förfogande, vilket är fyra gånger mer än han någonsin har haft och mer i klass med en MCU-film än ett perioddrama.
Handlingen är ännu okänd, men med så mycket krut i kanonerna känns det som att Russell har något speciellt planerat.
"The Tragedy of Macbeth" (Joel Coen)
Efter så många årtionden av spektakulära filmer från ett sammansvetsat par bröder är det märkligt att ens reflektera över att Joel Coen har gjort den här filmen helt utan Ethans involvering.
Precis som de flesta Shakespeare-verk har ikoniska "Macbeth" fått otaliga filmadaptioner (Kurosawas "Throne of Blood" sticker ut lite extra) redan men det faktum att det är en Coen i spetsen här gör det hela extra intressant. Addera sedan Denzel Washington i rollen som Lord Macbeth, Frances McDormand i rollen som Lady Macbeth och Brendan Gleeson som kung Duncan och vi har en film som känns totalt oemotståndlig.
Även om hon så sent som en vecka sedan fick sin tredje Oscar så känns McDormands Lady Macbeth farlig i sin kategori redan nu.
"Dune" (Denis Villeneuve)
Science fiction-blockbusters brukar inte direkt vara akademins favoritfilmer men om det är någon som kan lyfta en sådan film in i galasammanhang så är det fabulösa Denis Villeneuve. Redan med den förbluffande mästerliga "Blade Runner 2049" borde han ha nått hela vägen fram till en bästa film-nominering enligt mig.
Om hans påkostade och enormt efterlängtade filmatsering av Frank Herberts stilbildande "Dune" går hem hos både kritiker och biopublik har den potentialen att ta sig dit. Om inte annat känns det som en självklarhet att vi kommer få se den ta plats i de tekniska kategorierna och exempelvis fotografen Greig Fraser och kompositören Hans Zimmer borde ha gjutna nomineringar när galan står för dörren.
Andra filmer vi kan få se på Oscarsgalan: Leos Carax "Annette", Ridley Scotts "The Last Duel", Rebecca Halls "Passing", John M. Chus "In the Heights", Jane Campions "The Power of the Dog", Clint Eastwoods "Cry Macho", Paul Schraders "The Card Counter", Taika Waititis "Next Goal Wins", Reinaldo Marcus Greens "King Richard", Denzel Washingtons "A Journal for Jordan", Mike Mills "C'mon, C'mon", Robert Eggers "The Northman", Michael Showalters "The Eyes of Tammy Faye", Tom McCarthys "Stillwater", Olivia Wildes "Don't Worry Darling" och Alan Taylors "The Many Saints of Newark".
Vilka filmer tror du kommer dominera när nästa års Oscars ska delas ut?