Superhjältar som äldre generationer redan växt upp med får nytt liv i form av uppföljare, prequels, remakes och reboots. Ikoner görs om, föryngras, moderniseras och anpassas till dagens kräsna publik som består av både otåliga tonåringar uppväxta med datorspel och MTV-videos i hypertempo, och den äldre generationen som med stor kärlek är sina gamla idoler trogna och med stora förväntningar men även skepsis ser dem väckas åter på stora duken.
Det är ingen större slump att både ”Captain America: The First Avenger”, ”Conan The Barbarian” och ”Cowboys & Aliens” har DVD-premiär samma månad. De två förstnämnda är andra filmförsöket med figurerna baserade på Marvels respektive Robert E. Howards populära serieäventyr. Den första filmversionen av ”Captain America” blev den dock en enorm flopp och fiasko när den kom ut 1990 och till den nya versionen har man satsat på stabila namn både bakom och framför kameran samt större och maffigare effekter. ”Älskling jag krympte barnen”-skaparen Joe Johnston har regisserat medan rollistan förutom Chris Evans i titelrollen bestod av proffs som Tommy Lee Jones, Hugo Weaving, Stanley Tucci, Dominic Cooper och Hayley Atwell.
Svärdsvingande muskelberget Conan minns dock de flesta i Arnold Schwarzeneggers skepnad från 80-talsfilmerna ”Conan barbaren” och ”Conan förgöraren”. Därför använde sig svenske (!) producenten och TV-spelsentreprenören Fredrik Malmberg av mer eller mindre okända Jason Momoa (TV-serien ”Game of Thrones”) i huvudrollen. Man undvek tacksamt försök till 11-årsgräns och satsade på skoningslöst våld, blod och slakt – precis som i serierna. Båda filmerna har inte oväntat uppföljare på gång.
Samtidigt finns det numera ofta ett seriöst och respektfullt tillvägagångssätt när man filmar serietidningar och superhjältar. I alla tre filmerna (inklusive drömsamarbetet ”Cowboys & Aliens” där Jon Favreau regisserade Harrison Ford och Daniel Craig med Steven Spielberg och Ron Howard i producentstolar) har man övergett det lite töntiga, överdrivna sättet som ofta återfinns i äldre, serietidningsbaserade filmer och som troligen var en av anledningarna att publiken svek originalfilmen ”Captain America” och att de gamla Conan-filmerna anses mer kult än bra.
Vi har sett samma trend utövas även i 2011 års filmatiseringar av serietidningar som Spielbergs ”Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet”, ”X-Men: First Class” (om hjältarnas förhistoria), ”Thor”, ”Green Lantern” och vampyrrullen ”Priest” med både lyckade och mindre lyckade resultat. Under 2012 planeras släpp av en rad serietidningsfilmer inklusive ”Men in Black III”, ”Ghost Rider: Spirit of Vengeance”, ”The Avengers” (som förenar en rad hjältar från Marvels serier) och ”Dredd” – alla uppföljare eller nyversioner på seriehjältar som redan filmats.
Vi får även ”The Dark Knight Rises” och ”The Amazing Spider-Man” av Christopher Nolan respektive Marc Webb, båda kända för tyngre, svartare filmer i jämförelse med Tim Burton och Sam Raimi som gjort föregående filmer om Batman och Spindelmannen. Vi är alla spända att se hur Anne Hathaway axlar Catwoman och Andrew Garfield i Spiderman-outfit, men i vilket fall så fortsätter trenden med serietidningsfilmer där tonen är en aning råare och allvarligare än förr i tiden.