Trots att de står för det allra viktigaste i en filmproduktion är regissörer ofta relativt anonyma. En som dock inte är det är Steven Spielberg, en man och filmskapare som många totalt förknippar med ordet och titeln "regissör". Om man visar en bild på honom eller ber någon nämna den första regissör som de tänker på kommer nog de flesta i den breda massan svara just Spielberg.
Han är väldigt aktiv fortfarande - den där Spielberg - och 2011 blev ett betydande år för honom. Inte bara "Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet" kom ut, utan även "War Horse" som inte släppts förrän nu här i Sverige. Kritiken har varit blandad, men succén är ändå ett faktum när filmen går bra finansiellt och plockar hem sex Oscarsnomineringar. Han är en av de mest framgångsrika filmskaparna genom tiderna, han har täckt mängder med teman och genrer och han har jobbat med människor som de flesta bara kan drömma om att få jobba med. Men vem är han egentligen, och hur har hans resa sett ut?
Steven Allan Spielberg föddes den 18:e december 1946 i Cincinnati, Ohio (USA). Enligt Spielberg själv var han mycket speciell socialt sett när han var yngre och tog tillflykt i filmens värld. "Världens största show" (1952) - Cecil B. DeMilles cirkusrulle - blev den första filmen som Spielberg såg, och han visste direkt att film var det han ville jobba med i framtiden. Stevens kunskaper är främst självinlärda, och redan när han var 16 år gammal satte en lokal biograf upp hans första seriösa film som han gjort för 500 dollar, en två timmar lång science fiction-film vid namn "Firelight".
I mitten på 60-talet skiljde sig Spielbergs föräldrar - Arnold och Leahanni - något som han sagt har påverkat honom och hans filmskapande mycket. Många av hans filmer innehåller element av splittrade familjer, något som just kommer av att han själv fick uppleva det på nära håll. Efter en flytt till Saratoga sökte Spielberg in till filmskola, men fick nobben hela tre gånger. Han kom senare in på en annan skola, men hoppade av för att kunna arbeta praktiskt istället. Först år 2002 fick Spielberg en officiell examen i filmproduktion, 35 år efter att han för första gången satte sin fot på college. Hans praktiska arbete började med febrilt jobbsökande och år 1968 fick han en första praktikplats på Universal Studios. Där fick han chansen att regissera sin första kortfilm med biosläpp, "Amblin" (1968). Det var här - när Spielberg bara var 22 år gammal - som hans karriär satte igång på allvar.
"Amblin" är 24 minuter lång och gjorde ett stort intryck på många anställda hos Universal, vilket gjorde att de erbjöd honom jobbet som TV-regissör. Han regisserade avsnitt av exempelvis "Columbo" och "Night Gallery" men även TV-filmen "Duellen" (1972) som släpptes på bio i Europa och blev en stor succé. Hans första riktiga biofilm blev 1974 års "Tjejen som spelade högt" (1974) med Goldie Hawn i huvudrollen. Hawn spelar en kvinna från Texas som tillsammans med sin man försöker återfå vårdnaden om sitt barn samtidigt som polisen är dem i hälarna. Det var alltså här som han började med sitt "splittrade familj"-tema. Filmen gick inte särskilt bra finansiellt sett, men tycktes om av kritiker världen över.
Det var med sin andra film som släpptes på bio som Spielberg verkligen cementerade sitt namn i filmbranschen. "Hajen" är filmen många tycker är Spielbergs bästa, en skräckis som skildrar en enorm vithajs framfart vid den fiktiva staden Amity Island och hur en polis, en haj-fiskare och en marinbiolog går ihop för att kunna stoppa den. Filmen gjordes för - i sammanhanget - ynka 65 miljoner dollar och drog sedan in 260 miljoner dollar, vilket gjorde den till en massiv framgång för Spielberg. Den hyllades också av både kritiker och biopublik, alla väldigt rädda för att hoppa i plurret efteråt. Det som också är intressant med "Hajen" är att den lika gärna kunde ha totalt rasera Spielbergs karriär, då produktionen var mycket problemfylld och svår.
"Hajen" följdes upp med både en succé och ett fiasko. 1977 års science fiction-film "Närkontakt av tredje graden" med sina imponerande specialeffekter och intressanta utomjordiska tema blev en stor framgång och anses precis som "Hajen" nu vara en av Spielbergs bästa. Efter den gick det dock sämre, då Steven gav sig på en högbudget-komedi vid namn "1941" (1979). Dan Aykroyd och John Belushi gjorde huvudrollerna i filmen, vars handling skildrar den paranoia och panik som präglade den amerikanska flottan efter attacken på Pearl Harbor. Filmen blev inte den finansiella succé som filmbolagen Universal och Columbia hoppades på, men det var inte heller en enorm flopp. Kritikermässigt var den dock det, och den anses fortfarande vara en riktigt dålig film av de flesta.
År 1981 vände det för Spielberg igen, då han för första gången introducerade den karismatiska och äventyrslystna arkeologen Indiana Jones (Harrison Ford) i "Jakten på den försvunna skatten". Filmen blev omedelbart en gigantisk kassako och kritiker-darling och Indiana Jones är fortfarande en av de mest minnesvärda och populära filmhjältarna genom tiderna. Spielberg fick för den också sin andra Oscarsnominering för bästa regissör (efter "Närkontakt").
Under filmens inspelning på plats i Peru och Tunisien började Spielberg skissa på sitt nästa projekt. Han ville göra något litet och personligt, en idé som resulterade i "E.T." (1982). Den magiska sagan om en grupp ungdomar som ska hjälpa en utomjording hem har förtrollat stora som små i snart 30 års tid. "E.T." blev den mest inkomstbringande film genom tiderna när den släpptes på bio och höll den platsen ända till den blev spöad av en annan film, ja, en Spielberg-film. Både "Jakten på den försvunna skatten" och "E.T." är filmer som har präglat filmskapande över hela världen och som blivit en del av populärkulturen.
Spielbergs första uppföljare blev 1984 års "Indiana Jones och de fördömdas tempel" som markerade världens efterlängtade återseende av Indy och hans galna äventyr. Att filmen trots sina mycket våldsamma och grafiska inslag fick PG 13-rating resulterade i att Spielberg och George Lucas (som producerade) fick en hel svärm arga föräldrar efter sig. Bland annat får man i filmen se en levande man som får sitt hjärta utslitet, något som dessa föräldrar tyckte var att gå för långt inom ramarna av den åldersgränsen. Trots denna uppståndelse blev filmen - precis som den första - en massiv hit. Under inspelningen träffade Spielberg sin nuvarande fru, skådespelerskan Kate Capshaw.
År 1989 kom den tredje filmen i Indiana Jones-serien ut, "Indiana Jones och det sista korståget". Efter de blandade reaktionerna efter tvåans släpp var det många som tyckte att trean höll bättre, mycket tack vare Sean Connerys insats som Indys pappa och River Phoenix insats som en ung Indy. Mellan tvåan och trean lyckades Spielberg också släppa två andra - lite mindre - projekt. Slaveriskildringen "Purpurfärgen" (1985) följdes av "Solens rike" (1987), ett drama som utspelar sig under andra världskriget. Båda mottogs mycket väl av både kritiker och biopublik. Han pysslade också med diverse TV-projekt under tiden.
I början av 90-talet gav sig Spielberg in på lite mer barnvänlig mark igen när han gjorde Peter Pan-adaptionen "Hook" (1991) med Robin Williams, Julia Roberts och Dustin Hoffman. Filmen fick relativt hård kritik, men biopubliken blev nöjd. Nästa projekt blev också en adaption, denna gången av Michael Crichtons bok "Jurassic Park". Filmen med samma namn - där publiken genom banbrytande CGI-effekter fick se levande dinosaurier i vår tid - kom ut år 1993 och blev Spielbergs dittills största succé. Den slog ut "E.T." när det gäller lönsamhet då den drog in över 900 miljoner dollar. "Jurassic Park" räknas ofta till Spielbergs bästa och är en av de filmer som i allra högsta grad ligger till grund för dagens filmskapande.
Efter många familjevänliga äventyr och lätta filmer ville Spielberg ge sig in på mörkare vatten. Dessa tankebanor resulterade i att han regisserade en adaption ("Schindler's List", 1993) av Thomas Keneallys prisbelönta bok "Schindler's Ark". Boken och filmen berättar om tysken Oskar Schindler (Liam Neeson) som med hjälp av sin stora förmögenhet, sina kontakter och sin industri räddade över 1100 judar under andra världskriget. Filmen markerade första gången då Spielberg jobbade med fotografen Janusz Kaminski som sedan dess jobbat med alla Spielbergs filmer. Kaminskis utsökta svart-vita foto belönades med en Oscar, precis som filmen som helhet, Steven Zaillians manus, Spielbergs regi, John Williams musik, Allan Starskis scenografi och Michael Kahns klippning. År 1994 startade Spielberg och hans vänner Jeffrey Katzenberg och David Geffen företaget Dreamworks som nu är en av de stora aktörerna i branschen inom både live action och animation.
De kommande åren var lite mindre framgångsrika för Spielberg, då han regisserade uppföljaren "The Lost World: Jurassic Park" (1997) och "Amistad" (1997), en film om afrikanska slavar ombord på fartyget La Amistad. Båda blev ganska svalt mottagna av både kritiker och biopublik. Han kom dock på banan igen med den otroligt hyllade andra världskrigs-skildringen "Rädda menige Ryan" som kom ut år 1998. Filmen berättar om ett fiktivt uppdrag lett av kapten John Miller (Tom Hanks) för att få hem soldaten James Ryan (Matt Damon) efter att hans tre bröder dött i strid. "Rädda menige Ryan" drog in drygt 480 miljoner dollar världen över och fick 11 Oscarsnomineringar. Många blev totalchockade när det blev "Shakespeare in Love" som tog hem Oscarn för bästa film, men Spielberg gick inte lottlös då han fick sin andra för bästa regi.
När Spielberg äntrade 2000-talet fick ett projekt som han pysslat med sedan 1995 fart. Filmen heter "A.I. Artificiell intelligens" och började utvecklas av Stanley Kubrick redan på 70-talet. Kubrick var Spielbergs nära vän och kollega, och år 1995 lämnade Kubrick över regipositionen till Spielberg. Han tackade först nej, men när Kubrick dog år 1999 bestämde han sig för att genomföra det. År 2001 kom filmen ut på biograferna och handlar om androiden David (Haley Joel Osment) som är unik i det avseende att han är programmerad att ge och ta emot kärlek. Filmen fick relativt god kritik men blev en besvikelse på box office.
Året därpå håvade Spielberg in större stålar igen, då hans Philip K. Dick-adaption "Minority Report" (2002) blev en storartad hit. Spielberg själv, grundmaterialet och filmens huvudrollsinnehavare Tom Cruise lockade stora mängder människor till biosalonger världen över och över 350 miljoner dollar drogs in. Kritikerna skrev sig också varma om filmen, dess dystopiska natur, skitiga stil och intressanta teman, men många är fortfarande kluvna över om den faktiskt kan räknas in bland Spielbergs bästa eller inte.
Samma fråga ställs kring det lätta dramat "Catch Me If You Can" (2003) som skildrar den sanna historien om bedragaren och svindlaren Frank Abagnale Jr. Frank (Leonardo DiCaprio) lyckades lura mängder med människor och få dem att tro att han var bland annat advokat, pilot och läkare, vilket gjorde att han kunde leva rena playboy-livet under en relativt lång tid. Han fick dock den envisa polisen Carl Hanratty (Tom Hanks) efter sig, något som ledde till hans fall. Precis som många av Spielbergs andra filmer blev "Catch Me If You Can" både en "moneymaker" och kritikerälskling.
Spielberg fortsatte på sitt lite lättare spår när han år 2004 regisserade dramakomedin "The Terminal" med Tom Hanks i huvudrollen. Hanks spelar Viktor Navorski som flyger från det fiktiva landet Krakozhia till USA. När krig utbryter i Krakozhia blir Navorski strandad på flygplatsen JFK då han varken kan äntra USA eller åka tillbaka till sitt hemland. En mycket intressant idé som resulterade i en film med uppskattad humor och kulturkrockar som man känner igen. Pengamässigt gick den bra, men kritikerna var väldigt delade kring den.
Med 2005 års "Världarnas krig" gick Spielberg hem starkare hos kritikerna. Han och Tom Cruise fortsatte sitt scifi-samarbete efter den lyckade "Minority Report". Med H.G. Wells roman i botten skapade de tillsammans en storslagen film som kostade drygt 130 miljoner dollar att få ihop, men vad gör det när man drar in nästan 600 miljoner efter biosläppet. Många imponerades över hur Cruise - som är en av världens största stjärnor - trovärdig kunde spela en vanlig arbetarklass-pappa utan några som helst problem.
Den seriösa, tunga och politiska dörr som Spielberg för första gången öppnade med "Schindler's List" öppnade han igen med "München", en film som skildrar massakern - utförd av terrorgruppen Svarta september - under 1972 års sommar-OS i München som skakade hela världen. Eric Bana gör i filmen huvudrollen som Avner Kaufman, en Mossad-agent som får i uppdrag att leda en hämndaktion. Den bit av filmen som skildrar massakern stämmer helt överens med verkligheten, men hela berättelsen kring den israeliska hämnden är dramatiserad. Filmen fick fem Oscarsnomineringar men fick ingen i slutändan.
År 2007 släpptes den film som Spielberg förmodligen fått allra mest skit för i efterhand, "Indiana Jones och Kristalldödskallens rike". Det var trevligt att återse allas vår favoritarkeolog, men många tyckte att exempelvis Shia LaBeouf, finalen och den starka B-filmskänslan kändes malplacerad. Filmen blev till ingens förvåning en enorm succé finansiellt sett men kritikerna hade blandade åsikter. Även om det inte var extremt dålig kritik till en början tas filmen tråkigt nog upp allt oftare när det snackas misslyckanden.
Spielberg har också alltid varit mycket aktiv som producent och framför allt exekutiv producent. Han hade ett finger med i filmer som "En Geishas Memoarer", "Letters from Iwo Jima", "Transformers"-filmerna, "Flickan från ovan", "Livet efter detta", "True Grit", "Cowboys & Aliens", "Real Steel", "Super 8" och många, många fler. Rollen som exekutiv producent och vilka "arbetsuppgifter" som den för med sig är väldigt oklart, men Steven har alltid varit med i spelet. TV-serier som "Band of Brothers", "The Pacific" och "Terra Nova" har också Spielberg och hans produktions-chops att tacka för en hel del.
Efter en tre/fyra år lång paus från registolen återvände Spielberg med full kraft förra året. Först kom hans och Peter Jacksons samarbete "Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet" ut i oktober och blev väl mottagen på alla sätt. Med hjälp av motion capture-teknik kunde Spielberg regissera en relativt trogen adaption av belgiska Hergés älskade journalist-karaktär. Som skrivet tidigare får vi först nu hans andra 2011-film, "War Horse, som hade premiär till jul i USA. På många sätt är "War Horse" lite av en "klassisk" Spielberg-film som spelar på många av hans redan etablerade strängar. Den är lång, episk, familjevänlig och skildrar tider präglade av krig och lidande. Mitt i detta lidande hittar Spielberg - på ett mycket skickligt vis - som alltid något som kan inge värme och hopp, i detta fall relationen mellan en ung man (Jeremy Irvine) och hans häst.
Framtiden ser också mycket ljus ut för Spielberg, och det är väl precis vad man kan vänta sig med denna makalösa framgångssaga, talang och precision i ryggen. I slutet av året landar Spielbergs nästa film "Lincoln", hans skildring av USAs 18:e president Abraham Lincoln. Liam Neeson var många år kopplad till huvudrollen, men nu är det Daniel Day-Lewis som gäller och inspelningarna är i full gång. Efter det är det en adaption av Daniel H. Wilsons bok "Robopocalypse" som står på tur. Filmen kommer ut i mitten på 2013 och kommer precis som boken att skildra hur en högteknologisk dator börjar ta över världen med hjälp av de tekniska prylar som vi har fyllt vår tillvaro med. Hissar, bilar, datorer, mobiltelefoner, flygplan går inte längre att lita på i denna skrämmande framtidsvision.
En annan bok som Spielberg är intresserad av att adaptera är Stephen Kings "Under the Dome" som Dreamworks nu håller på att utveckla till en miniserie i samarbete med den amerikanska TV-kanalen Showtime. Boken är mycket otäck och handlar om en småstad som blir omsluten av en genomskinlig, ogenomtränglig kupol. King ställer frågor om vad som skulle hända med miljön, resurserna och framför allt människorna om detta skulle ske i verkligheten.
Vad som händer ännu längre fram få vi se, en andra "Tintin"-film finns ju också i horisonten. Hur som helst finns det otroligt mycket för Spielberg-nördar och filmfans i allmänhet att se fram emot från denna skickliga filmskapare.